آموزش اسکرام

آموزش اسکرام

اسکرام در اصل یک روش تفکر چابک (Agile) است که به کار تیمی شما سرعت می بخشد. در این روش مراحل و کار های کوچک برای این که به محصول نهایی بیانجامند، کم کم انجام می شوند. این کار های کوچک شامل بازبینی و تطبیق مداوم نتایج هر مرحله با آنچه که مورد انتظار بوده است، می شوند. این بازبینی ها به دلیل بهبود هر مرحله تا رسیدن به نتیجه نهایی صورت می گیرند. در این مقاله قصد داریم درمورد آموزش اسکرام و فواید کسب گواهی نامه آن توضیحاتی بدهیم.

آموزش اسکرام به چه معناست؟

اسکرام چارچوبی است که در ابتدا در صنعت فناوری اطلاعات و برای ایجاد محصولات نرم افزاری شناخته می شد؛ اما امروزه در بسیاری از صنایع مانند خدمات مالی، توسعه محصول، ساخت و ساز، تبلیغات و بازاریابی، مشاوره و ادارات دولتی از آن بهره می برند. آموزش اسکرام به دنبال رسیدن به دو هدف است که یکی از آن ها آموزش روش شناسی چارچوب است و دیگری آموزش درمورد باور ها و ارزش های آن.

 اسکرام یک فریمورک چابک است که با آموختن آن می توانید به آسانی متوجه تفاوت هایی که با روش های سنتی مدیریت پروژه دارد، آشنا شوید. این تفاوت ها کم نیستند. در روش اسکرام تیم ها خود را برای ارائه نتیجه ای ارزشمند به کاربر نهایی، سازماندهی می کنند و با هم عملکردی متقابل دارند. با توجه به تعریف ارائه شده از آموزش اسکرام می توانیم آن را آموزشی کاملا فرهنگی بدانیم. از کسانی که در حال آموختن اسکرام هستند، انتظار می رود در طول آموزش طرز تفکرشان در مورد ارزش هایی تغییر یابد. این ارزش ها عبارت اند از:

  • افراد و تعاملات فرایند ها و ابزار
  • نرم افزار کار بر روی مستندات جامع
  • همکاری مشتری در مذاکره قرارداد
  • پاسخ به تغییر در برنامه پیش رو

آموزش اسکرام از چه راه هایی امکان پذیر است؟

آموزش اسکرام

اگر می خواهید به هدفتان در این زمینه دست یابید، سه راه پیش روی شما قرار می گیرد:

  • محل کار

 در برخی از شرکت ها یک استاد مجرب و ماهر را برای آموزش اسکرام به اعضای جدید تیم استخدام می کنند. در بعضی از سازمان ها مربی پیش از شروع پروژه تمام اصول اولیه آن را به اعضای تیم آموزش می دهد.

  • خودآموزی

امروزه برای آموزش این شیوه تفکر دوره ها و انجمن های زیادی به صورت آنلاین در دسترس هستند.

  • صدور گواهی نامه

اگر به دنبال روشی ساختارمند تر، رسمی تر و معتبر تر برای آموزش اسکرام هستید، بهتر است به کسب گواهی نامه Agile Scrum اقدام کنید. در این روش آموزش و ارزیابی در نهایت به صدور گواهی نامه ختم می شوند.

 گواهی نامه اسکرام مستر نشان دهنده چیست؟

گواهی نامه اسکرام مستر

حال که با راه های آموزش اسکرام آشنا شدید، در ادامه درمورد مهم ترین آن ها که همان صدور گواهی نامه است بحث می کنیم. کسب گواهی نامه اسکرام Certified ScrumMaster® (CSM) در درجه اول به شما کمک می کند تا دانش خود را درمورد اصول اسکرام و روش های Agile افزایش دهید. داشتن CSM که گواهی نامه ای رسمی است نشان می دهد که شما یک اسکرام مستر هستید.

تبدیل شدن به یک CSM احاطه شما را بر اسکرام به عنوان عملی چابک تصدیق می کند. همچنین بیانگر آن است که شما یک رهبر قابل اعتماد هستید و می توانید تیمتان را به سوی تولید محصولات و رسیدن به اهداف سازمان خود هدایت کنید. این اعتبار نشان می دهد که شما بر اصول و شیوه های اسکرام مانند کار با تیم های چندکاره در بازه های زمانی کوتاه، تشویق به موقع بازخورد و ارزیابی بهبود محصولی که تیم شما تولید می کند، اشراف کامل دارید.

 آموزش اسکرام و دریافت گواهی نامه آن چه فوایدی دارد؟

فواید آموزش اسکرام

اخذ گواهی نامه اسکرام مستر به شما کمک می کند تا در جنبه های گوناگون حوزه شغلی خود پیشرفت کنید. برای مثال مهارت های ارزیابی ریسک شما قوی تر قبل می شود؛ زیرا با یادگیری روش های آن رویداد ها و مشکلات را پیش از وقوع پیش بینی می کنید. همچنین می توانید خطرات را شناسایی کنید و اجازه ندهید که به مشکلات جدی تبدیل شوند. علاوه بر این ها با آموختن اسکرام می توانید هر چیزی را که ممکن است سد راهتان شود و پروژه را متوقف کند، از بین ببرید. تمام موارد بیان شده موجب حفظ زمان و هزینه های شما می شوند.

جمع بندی

اسکرام مستر یکی از شیوه های تفکر و بازاریابی چابک است که به شما کمک می کند مرحله به مرحله پروژه های خود را ارزیابی کنید و بهترین نتیجه را به کاربر خود تحویل دهید. آموزش اسکرام از چند روش امکان پذیر است و شما می توانید در محل کار، به صورت خود آموز و یا کسب گواهی نامه معتبر، آن را دریافت کنید. اگر به کار تیمی و چارچوب اسکرام علاقه مند هستید، می توانید به کسب گواهی نامه اسکرام مستر اقدام کنید. این گواهی نامه آینده شغلی شما را زیر و رو خواهد کرد. در این مقاله تلاش کردیم شما را با اسکرام مستر و فواید آموختن آن آشنا کنیم.

نظرات کاربران