استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی چیست و چطور به کسب و کار کمک می کند

استراتژی بازاریابی به برنامه بازی کلی یک کسب و کار برای دستیابی به مصرف کنندگان احتمالی اشاره دارد که این مصرف کنندگان احتمالی را به مشتری محصولات یا خدماتی که کسب و کار ارائه می دهند تبدیل کند. یک استراتژی بازاریابی شامل پیشنهاد ارزش شرکت ، پیام رسان اصلی مارک ، داده ها در مورد مشخصات جمعیتی مشتری هدف و سایر عناصر سطح بالا است.

در استراتژی بازاریابی این اصل قوت می گیرد که تا چه اندازه استفاده از فرصت ها برای پیدا کردن بازار هدف و توانایی ایجاد وفاداری مشتری به سازمان مهم است تا موقعیت کسب و کار قویتر شود.

 

با توجه به این بخش مارکتینگ تعیین می شود که محصول و خدمات چطور موقعیت یابی شود و چطور به دست مشتری برسد. روش هایی که برای ایجاد فرصت های فروش احتیاج است بررسی می شود و همچنین این استراتژی شامل برقراری ارتباط و موقعیت یابی محصول یا خدمات است که دسترسی به بازار هدف را از طریق کانال های مناسب امکان پذیر می کند.

استراتژی بازاریابی

اهمیت داشتن استراتژی بازاریابی در کسب و کار شما

انتخاب استراتژی مارکتینگ مناسب برای کسب و کارها مزایای زیادی دارد از جمله:

  • افزایش فروش
  • ایجاد رشد پایدار برای کسب و کار
  • درک آنچه مشتریان شما می خواهند
  • نیازها را برآورده خواهید کرد و فراتر از انتظارات مشتریان ظاهر می شوید
  • رابطه کسب و کار را با بازار هدف تقویت خواهید کرد
  • برند و اسم کسب و کارتان را در ذهن مصرف کننده تثبیت خواهید کرد
  • استراتژی های بازاریابی در مقابل برنامه های بازاریابی

 

استراتژی بازاریابی ، برنامه بازاریابی را به شما اطلاع می دهد. به عبارتی این استراتژی مدرک و سندی است که جزئیات مشخصی از فعالیت های بازاریابی کسب و کار را شرح می دهد و حاوی جدول زمانی برای اجرای طرح های مختلف بازاریابی است.

استراتژی های بازاریابی باید به طور ایده آل طول عمر بیشتری نسبت به برنامه های بازاریابی فردی داشته باشند، چرا که حاوی گزاره های ارزشمند و سایر عناصر اصلی برند کسب و کار است که به طور کلی در طولانی مدت سازگار است. به عبارت دیگر ، استراتژی های بازاریابی تصویر آینده کسب و کار را ترسیم می کند و چشم انداز اساسی را نشان می دهد، در عین حال برنامه های بازاریابی و کمپین های تبلیغاتی را با جزئیات مشخص می کند.

 

اساتید دانشگاه در مورد معنای دقیق استراتژی بازاریابی مجادله زیادی دارند، بنابراین تعاریف متعددی وجود دارد. نقل قول های زیر به پیدا کردن مفهوم استراتژی بازاریابی مدرن کمک می کند:

 

“تنها هدف بازاریابی فروش بیشتر به افراد بیشتر ، بیشتر و با قیمت های بالاتر است.” (سرجیو زیمن ، مدیر بازاریابی و بازاریاب سابق کوکاکولا و JC پنی)

“بازاریابی دیگر مربوط به چیزهایی نیست که شما می سازید ، بلکه مربوط به داستان هایی است که می گویید.” (ست گودین ، ​​مدیر سابق کسب و کار و کارآفرین)

“هدف از بازاریابی این است که مشتری را به خوبی بشناسیم و درک کنیم محصول یا خدمات متناسب با اوست و خودش می فروشد.” (پیتر دراکر ، به عنوان بنیانگذار مدیریت مدرن)

“کار بازاریابی هرگز انجام نمی شود. این مربوط به حرکت دائمی است. ما باید هر روز به نوآوری ادامه دهیم. ” (معاون سابق و مدیر ارشد بازاریابی ، جنرال الکتریک)

“دو ایده بگیرید و آنها را کنار هم قرار دهید تا یک ایده جدید بسازید. بالاخره ، اسنوگی چیست جز جهش پتو و روپوش؟” (جیم کوکرال ، سخنران و نویسنده “توجه!”)

استراتژی مارکتینگ

چگونه یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنیم

قبل از نوشتن استراتژی مناسب خود ، باید بدانید که محصول یا خدمات شما به چه درد دیگران می خورد و چگونه برای سایر کسب و کارها بی همتا است (پیشنهاد فروش منحصر به فرد). علاوه بر این ، شما باید تحقیقات مرتبط با بازار را انجام دهید تا از رقابت ، بازار هدف و سایر عواملی که توانایی شما را برای دستیابی و جذب افراد به تجارت شما تأثیر می گذارد ، مطلع شوید.

 

هنگامی که تحقیقات را تکمیل کردید، می توانید استراتژی بازاریابی خود را با ترکیب موارد زیر بسازید

 

محصول: چیزی که می فروشید یا خدماتی که ارائه می دهید.  ویژگی های فیزیکی محصول یا منحصر به فرد بودن خدمات شما چیست؟ آنچه شما ارائه می دهید چه تفاوتی با محصول رقبای شما دارد و چه مزایایی برای مشتری شما دارد؟

قیمت: تهیه محصول یا خدمات شما چه هزینه ای خواهد داشت؟ حاشیه سود شما چقدر خواهد بود؟

 

مکان: محصولات و خدمات شما از کجا برای خرید در دسترس است؟ اگر کسب و کار اینترنتی دارید به عنوان مثال ، استراتژی بازاریابی اینترنتی شما چگونه خواهد بود؟ استراتژی فروش شما چیست؟ معامله چگونه انجام خواهد شد ، هزینه دریافت محصول یا خدمات به مصرف کننده / مشتری چقدر است و سیاست بازپرداخت / بازگشت شما چطور خواهد بود؟

 

تبلیغات: چگونه می خواهید به بازار در مورد محصول یا خدمات خود اطلاع دهید؟ از چه روشهای بازاریابی استفاده خواهید کرد و پیش بینی می کنید نتایج هر روش چقدر خواهد بود؟

 

هنگام نوشتن استراتژی بازاریابی خود، با استفاده از مراحل دقیق، تصاویر و پیش بینی بودجه، عمل کنید. برند خود (به عبارتی همان قول شما به مشتری) را در ذهن داشته باشید تا استراتژی بازاریابی شما با آنچه می خواهید به مشتری ارائه دهید، متناسب باشد.

نظرات کاربران

محمود حجتی
11.مرداد.1401

عالی بود لطفا در موردرشد کسب و کار هم مقاله بگذارید

    علی محمدی
    05.شهریور.1401

    بله حتما، البته پیشنهاد می کنیم این مقاله ما رو که راجع به رشد کسب و کار هست رو مطالعه بفرمایید.