اصول مقاله نویسی

اصول مقاله نویسی و جذب مخاطب

شما یک بازدید کننده دائمی پلتفرم ‌های بلاگ‌ نویسی هستید. تمام بلاگ ‌های نویسندگان مطرح را دنبال می ‌کنید و با دقت در مورد موضوعات مورد علاقه ‌شان نظر می ‌دهید. مدتی است به فکر راه ‌اندازی وبلاگ خودتان هستید و حتی ایده‌ هایی برای موضوع، طراحی و حتی محتوای احتمالی آن دارید. با این حال، زمان زیادی گذشته است و هنوز حتی یک خط هم ننوشته ‌اید. دلیل این اتفاق به احتمال زیاد عدم آشنایی با اصول مقاله نویسی است. در این مقاله قصد داریم برخی از اصول مهمی که باید هنگام نوشتن مقاله به آن ها دقت کنید را نام ببریم.

اصول مقاله نویسی

اصول مقاله نویسی
  1. از بین بردن شک و تردید

شاید سرتان خیلی شلوغ باشد و کار های زیادی روی دوش‌ تان باشد؛ اما کمبود وقت یا امکانات فیزیکی دلیلی برای شروع نکردن وبلاگ نویسی نیست. به بلاگر های برتر پلتفرم مورد علاقه ‌تان نگاه کنید. بسیاری از آن‌ ها افراد فوق ‌العاده پر مشغله ‌ای هستند که اغلب وبلاگ ‌نویسی را با برنامه‌ فشرده‌ کار های دیگرشان هماهنگ می ‌کنند. کمبود امکانات فیزیکی مانع مقاله نویسی نمی‌ شود.

یکی از اصول مقاله نویسی کنار گذاشتن شک و تردید است؛ زیرا دلیل اصلی ای که باعث می ‌شود وبلاگ خود را راه‌ اندازی نکنید در حالی که رویای آن را دارید، شک و تردید است. در طبقه ‌بندی ‌های روانشناختی حالات ذهنی، شک و تردید اغلب با تمایل و کنجکاوی در تضاد است. معمولا آن را به عنوان یک حالت منفی توصیف می‌ کنند که ما را به سمت احساسات منفی ترس، عدم اطمینان و اضطراب سوق می ‌دهد و باعث می ‌شود از برخی کار ها یا افکار منصرف شویم. با این حال، برخی روانشناسان بر این باور هستند که تردید به عنوان نیروی محرک منطق در مقابل تمایلی عمل می ‌کند که منجر به کنجکاوی غیر منطقی می ‌شود. به هر حال، چه خوب باشد چه بد، تردید می‌ تواند به اندازه‌ ای قوی باشد که شما را از برآورده کردن آرزوی وبلاگ ‌نویسی ‌تان بازدارد. بیایید ببینیم چه نوع تردید هایی وجود دارند و چگونه با آن‌ ها مقابله کنیم.

  • خاص بودن موضوع

از اصول مقاله نویسی نداشتن ترس و شک برای شروع موضوعی خاص است. ممکن است تصور کنید که نوشتن در مورد موضوعی خاص مخاطبان زیادی ندارد؛ با این حال راه ‌هایی برای سنجش میزان علاقه مخاطبان به این موضوع وجود دارد. راه ‌اندازی یک وبلاگ و انتشار مطالبی در این زمینه می‌ تواند به شما نشان دهد که آیا افراد دیگری نیز به این موضوع خاص علاقه مند هستند یا خیر.

موضوع

حتی اگر تعداد مخاطبان شما محدود باشد، باز هم می ‌توانید به تلاش خود افتخار کنید؛ زیرا توانسته ‌اید افراد جدیدی را با این موضوع خاص آشنا کنید. علاوه بر این، آشنایی با اصول مقاله نویسی فرصتی برای سازماندهی افکار و دانش شما فراهم می ‌کند. این امر حتی می‌ تواند منجر به خلق ایده ‌های جدید و نوآورانه شود؛ بنابراین موضوع خاص بودن دلیلی برای دست کشیدن از ایده‌ هایتان نیست. با کمی تلاش و خلاقیت می ‌توانید در این زمینه نیز موفق عمل کنید.

  • نداشتن وقت کافی

یکی از مهم ترین نگرانی های افراد برای نوشتن مقالات سایت نداشتن وقت کافی است. شاید فکر می‌ کنید مشغله‌ های زیاد اجازه نمی‌ دهند به طور مرتب برای وبلاگتان بنویسید. اما در این مسیر، علاقه‌ شما حرف اول را می ‌زند. در واقع علاقه داشتن از اصول مقاله نویسی است. اگر موضوعی که می‌ خواهید درباره‌ اش بنویسید برایتان جذاب است و ایده ‌های نو و جالبی برای آن دارید و مشتاقید آن‌ ها را با دیگران به اشتراک بگذارید، قطعا زمانی برای نوشتن پیدا خواهید کرد. روش ‌های مدیریت زمان را بررسی کنید و برنامه‌ اختصاصی خودتان را بچینید.

درست است که آدم ‌های امروزی همواره سرشان شلوغ است؛ اما به هر حال زندگی‌ شان را می‌ گذرانند، تشکیل خانواده می ‌دهند، بچه ‌دار می ‌شوند و حتی آن‌ ها را بزرگ می ‌کنند. ماجرای وبلاگ ‌نویسی هم همینطور است. به محض اینکه درگیرش شوید، برنامه‌ خود را تنظیم می ‌کنید یا در برنامه‌ فعلی ‌تان جایی برای نوشتن پیدا می‌ کنید و این رضایت واقعی را به همراه می ‌آورد.

 

  1. مشخص کردن موضوع وبلاگ

موضوع

یکی از اصول مقاله نویسی پیدا کردن موضوع مشخص برای نوشتن است. برای اینکه موضوع مناسبی پیدا کنید، به نکات زیر توجه کنید:

  • انتخاب کردن موضوعی که به آن علاقه دارید.

انتخاب موضوع مناسب یکی از مهم‌ ترین گام ‌ها در مسیر راه‌ اندازی یک وبلاگ موفق است. موضوعی که انتخاب می‌ کنید باید به اندازه‌ کافی جذاب باشد تا بتواند توجه مخاطبان را جلب کند و آن‌ ها را به دنبال کردن وبلاگتان ترغیب کند.

با این حال، برخی از نویسندگان به دنبال کسب مخاطب بیشتر، به سراغ موضوعات داغ و پرطرفدار می‌ روند، بدون اینکه علاقه‌ شخصی خود را به آن موضوع در نظر بگیرند. در حالی که ممکن است سیاست، سلبریتی ‌ها، بحران اقتصادی، جدید ترین وسایل الکترونیکی و گجت ‌ها برای عموم مردم جذاب باشند؛ اما این به این معنی نیست که شما هم باید جذب این موضوعات شوید. اگر موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه ندارید، احتمالا پیشرفتی نیز نخواهید کرد.

  • انتخاب موضوعی که درمورد آن دانش کافی دارید.

علاوه بر علاقه، تسلط بر موضوع نیز برای موفقیت وبلاگ شما ضروری است. شما باید دانش و اطلاعاتی فرا تر از سطح عمومی درباره‌ موضوعی که می ‌خواهید راجع به آن بنویسید داشته باشید. نگاهی به وبلاگ‌ های مرتبط با سبک‌ های رترو، تاریخ یا حتی مد بیندازید. جذاب‌ ترین و پر مخاطب ‌ترین آن ‌ها، وبلاگ‌ هایی هستند که نویسنده تحلیل حرفه ‌ای خود را ارائه می ‌دهد، نه اینکه صرفا متنی بی ‌روح یا فهرستی خسته‌ کننده را برای مخاطب به نمایش بگذارد.

جمع بندی

اگر قصد دارید وبلاگی را برای خود راه اندازی کنید، باید ابتدا با اصول مقاله نویسی آشنا شوید؛ زیرا وبلاگ بر پایه مقاله ایجاد می شود. نوشتن مقاله شاید در ابتدا ساده به نظر برسد. اما نوشتن یک مقاله حرفه ای که بتواند مخاطبان زیادی را به خود جذب کند، قطعا کار آسانی نیست. برای اینکه بتوانید یک مقاله جذاب بنویسید، باید به یک سری نکات توجه داشته باشید که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره کردیم.

نظرات کاربران