افزایش هوش مالی

نکات مهم در افزایش هوش مالی

در ساده ترین حالت، هوش مالی را می توان توانایی افراد برای مدیریت و درک بهتر امور مالی خود معرفی کرد. افرادی که هوش مالی بالایی دارند، سرمایه گذاری های بهتری را با منابع مالی خود انجام می دهند و اهداف بهتری را برای افزایش سرمایه دنبال می کنند. هوش مالی از زندگی عادی و روزمره شما گرفته تا در زمان مدیریت یک کسب و کار بزرگ اهمیت دارد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم برخی از بهترین نکاتی که به افزایش هوش مالی شما کمک خواهند کرد را نام ببریم.

راهکار های افزایش هوش مالی

افزایش هوش مالی
  1. شناسایی عوامل خطرپذیر برای پول

قبل از اینکه بخواهید با نحوه استفاده درست از سرمایه خود آشنا شوید، ابتدا باید با وضعیت مالی خود به خوبی آشنا باشید. این کار زمانی مشکل خواهد شد که شما با عوامل زیادی که سرمایه تان را به خطر می اندازند، مواجه شوید. بهترین کار در اولین قدم این است که زمانی را برای شناسایی مواردی که موجب به خطر افتادن سرمایه شما می شوند، اختصاص دهید.

علاوه بر عوامل خطرپذیر، عواملی مانند بدهی ها، هزینه های ناپایدار یا حتی نداشتن دانش درمورد برنامه ریزی برای بودجه مواردی هستند که می توانند سرمایه شما را به خطر بیندازند. به همین دلیل اولین کاری که برای افزایش هوش مالی باید انجام دهید، شناسایی مشکلاتی است که در برابر برنامه ریزی شما برای سرمایه تان قرار دارد؛ زیرا رو به جلو حرکت کردن هنگامی که نمی دانید مشکل چیست، سخت است.

  1. ساخت یک برنامه مالی

برای ساخت یک برنامه مالی، زمان کافی بگذارید و حتما به آن پایبند باشید؛ برای مثال اگر فردی هستید که به تازگی مستقل شده اید و تنها زندگی می کنید، باید بخش هایی از درآمد خود را به مسائل ضروری مانند مسکن، غذا، بیمه، هزینه آب و برق، حمل و نقل روزانه و پرداخت بدهی های خود اختصاص دهید. بعد از این اگر مبلغی باقی ماند، می توانید از آن برای پس انداز، مراقبت های شخصی، هدیه دادن، سرگرمی و یا تفریح استفاده کنید.

برنامه مالی
  1. مدیریت بدهی

یکی از مهم ترین کار ها برای افزایش هوش مالی، مدیریت بدهی ها است. هیچ گاه بدهی های خود را نادیده نگیرید. برای اینکه بتوانید بدهی های خود را بازپرداخت کنید، حتما یک برنامه مشخص داشته باشید؛ برای مثال شما می توانید میزان مشخصی از درآمد ماهانه خود را به پرداخت بدهی ها اختصاص دهید.

کاهش هزینه های بدهی نیز از مواردی است که می توانید برای افزایش هوش مالی انجام دهید؛ برای مثال اگر وامی گرفته اید که نمی توانید به زودی آن را پرداخت کنید، می توانید با بانک یا موسسه ای که به شما وام را داده است درمورد کاهش نرخ بهره وام صحبت کنید.

  1. عاقلانه خرج کردن

یکی از مهم ترین موارد مرتبط با هوش مالی، نحوه خرج کردن پول است. برای افزایش هوش مالی سعی کنید که هیچ گاه پول خود را بی دلیل خرج نکنید. هنگامی که بدانید برای چه کاری پول می دهید، یعنی آن را عاقلانه خرج می کنید. سعی کنید هر بار که قصد دارید پول خود را خرج کنید، چند سوال از خودتان بپرسید. برای مثال:

  • پولی که قرار است برای خدمات محصول خاصی پرداخت شود، ارزشش را دارد یا خیر؟
  • آیا آن محصول یا خدمات می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد یا خیر؟
  • آیا محصول یا خدماتی که می خواهید تهیه کنید، نسبت به قیمت خود ارزش دارد یا خیر؟

برای افزایش هوش مالی، شما باید بدانید که چه زمانی باید پول خود را خرج و چه زمانی آن را پس انداز کنید؛ برای مثال در یک موقعیت خاص، خرید یک ماشین دست دوم می تواند خیلی منطقی تر از خرید یک ماشین نو باشد.

خرج کردن
  1. دوران بازنشستگی

شاید خیلی دور به نظر برسد، اما فردی که هوش مالی بالایی دارد، آینده نگر است؛ به همین دلیل بهتر است که پس اندازی برای دوران بازنشستگی خود داشته باشید. شاید در ابتدا این کار کمی سخت به نظر برسد؛ اما زمانی که پس انداز را شروع می کنید به یک عادت ساده برای شما تبدیل خواهد شد. مطمئن باشید که بعد ها با این کار از خود تشکر خواهید کرد. اگر درمورد پس انداز برای دوران بازنشستگی چیز زیادی نمی دانید، بهتر است که از یک مشاور مالی کمک بگیرید.

  1. یادگیری اصول سرمایه گذاری

آشنایی با اصول سرمایه گذاری منجر به افزایش هوش مالی فرد خواهد شد. شما باید بدانید که پول باید برای شما چگونه کار کند. اگر درآمدی دارید که بیشتر از هزینه های معمول شما است، می توانید از آن برای سرمایه گذاری استفاده کنید. البته برای اینکه بتوانید در دراز مدت سرمایه خود را افزایش دهید و بدون زحمت آن را به دست آورید، باید ابتدا با اصول سرمایه گذاری آشنا شوید. آشنایی با اصول سرمایه گذاری چندان ساده نیست؛ اما قطعا ارزش زمان گذاشتن و یادگیری را دارد.

  1. آشنایی با کلاهبرداری های رایج

چه بخواهید و چه نخواهید، کلاهبرداری ها همیشه بوده اند و خواهند بود. برای افزایش هوش مالی لازم است که با کلاهبرداری های رایج در دنیا آشنا شوید. کلاهبردار ها می توانند در یک چشم به هم زدن، سرمایه شما را از بین ببرند؛ به همین دلیل همیشه باید به دنبال راهی برای حفاظت از سرمایه خود باشید. برای این کار می توانید اعتبار حساب خود را هر چند وقت یکبار دقیق چک کنید. همچنین ایمن نگه داشتن اطلاعات شناسایی مهم مانند رمز حساب بانکی شما از راه های مفیدی است که می توان برای جلوگیری از سرقت انجام داد.

جمع بندی

هوش مالی بالا به شما کمک می کند تا سرمایه خود را بهتر مدیریت کنید. مدیریت بهتر سرمایه نه تنها زندگی شما را راحت تر خواهد کرد، بلکه به افزایش درآمد شما نیز کمک می کند. افرادی که هوش مالی بالایی دارند، سرمایه گذاری های بهتری انجام می دهند. عاقلانه تر از پول خود استفاده می کنند و بدهی های خود را نیز بهتر مدیریت می کنند. هوش مالی بالا از زندگی روزمره گرفته تا کسب و کار، به کمک شما خواهد آمد. به همین دلیل در این مقاله برخی از ایده هایی که می تواند به افزایش هوش مالی کمک کند را نام بردیم.

نظرات کاربران