الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

در سال 2013، گوگل الگوریتم جدیدی به نام الگوریتم مرغ مگس خوار را به دنیای وب و اینترنت معرفی کرد تا تحول و انقلابی در جستجوی گوگل ایجاد شود. ویژگی این الگوریتم که باعث اهمیت بالای این الگوریتم و شگفتی تمامی متخصصان سئو شد، این بود که این الگوریتم موجب شد تا ربات های موتور جستجو گوگل بتوانند معانی کلمات را نیز درک کنند. در گذشته تنها کاری که ربات های موتور جستجو گوگل انجام می دادند این بود که واژگانی که مردم جستجو می کردند را با واژگانی که در لا به لای محتوای سایت ها بود تطبیق داده و آن سایت ها را به عنوان نتایج برای جستجو کنندگان نمایان می ساختند.

اما پس از ظهور الگوریتم مرغ مگس خوار، معانی واژه ها نیز به وسیله ربات های جستجو درک می شد. در واقع کاری که الگوریتم مرغ مگس خوار انجام داد این بود که کیفیت جستجوها را به شدت افزایش و نتایجی که کاربران برای جستجوهای خود پیدا می کردند، به نتایجی که دنبالش بودند، نزدیک تر شد.

گوگل برای آن که کاربران درک راحت تری از نحوه کار و تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار داشته باشند، مثالی در ارتباط با این الگوریتم زده است. به طور مثال، اگر قبل از ظهور الگوریتم مرغ مگس خوار، عبارت «پرداخت صورت حساب خود از طریق بانک خاصی» را جستجو می کردید، سایتی که در صفحه نتایج جستجو گوگل برای شما نمایان می شد، صفحه اصلی سایت بانک مورد نظر بود. اما پس از آن که گوگل آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار را وارد دنیای وب کرد، اگر شما این عبارت را جستجو می کردید، صفحه مربوط به پرداخت قبوض در سایت اصلی بانک مورد نظر برای شما نمایان می شد. همان طور که می بینید، این الگوریتم تجربه کاربر را از استفاده از گوگل، بسیار مطلوب تر کرده است.

 

تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار بر سئو سایت

تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار بر سئو سایت

قبل از آن که دنیا با الگوریتم مرغ مگس خوار آشنا شود، نویسندگان محتوا در سایت ها برای‌ آن که سئو سایتشان بهبود یابد و ترافیک و بازدید سایت افزایش یابد و رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو گوگل بالاتر رود، از کلمات کلیدی زیادی در لا به لای محتوای خود استفاده می کردند. چون کلمات کلیدی و یکی بودن کلماتی که کاربر جستجو کرده است با کلماتی که در سایت شما استفاده شده است، تنها دلیلی بود که باعث می شد تا سایت شما در صفحه نتایج جستجو گوگل برای کاربر نمایان شود.

اما پس از ظهور این الگوریتم، نویسندگان محتوا به جای آن که سعی کنند کلمات کلیدی را به تعدد در محتوای خود استفاده کنند، مجبور شدند تا به این مسئله که موضوع کلی محتوا با کلمه کلیدی مورد نظر در ارتباط باشد، توجه کنند.

به نظر خیلی از کارشناسان، این الگوریتم باعث شد که کلمات کلیدی و استفاده آن ها منسوخ شود. اما در واقع کلمات کلیدی منسوخ نشده اند. تنها کاری که الگوریتم مرغ مگس خوار انجام داد و تاثیری که بر روی کلمات کلیدی گذاشت، این بود که اهمیت کلمات کلیدی پس از آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار، تغییر کرد.

 

چگونه محتوای خود را متناسب با الگوریتم مرغ مگس خوار بهینه کنیم؟

گوگل همیشه اذعان داشته است که تنها چیزی که به آن اهمیت می دهد، تجربه کاربر است. در تمامی قوانین و شرایطی که موجب می شود سایتی از بازدید بالاتری برخوردار شود و رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو گوگل پیدا کنید، تجربه کاربر در الویت قرار گرفته است. حال پس از آن که گوگل، الگوریتم مرغ مگس خوار را به دنیای وب و جستجو معرفی کرد، این موضوع که گوگل برای تجربه کاربر اهمیت زیادی قائل است، به وضوح مشخص شد.

حال مسئله ای که برای سایت ها پس از آمدن هر آپدیت و به روز رسانی در الگوریتم های گوگل، اهمیت دارد این است که چه طور خود را با الگوریتم جدیدی که معرفی شده است، وفق داده و در راستای آن محتوای خود را بهینه کنند تا بر سئو سایت و رتبه سایتشان در صفحه نتایج جستجو گوگل آسیب و لطمه ای وارد نشود. ما در این بخش قصد داریم برای شما مشخص کنیم که بهتر است از چه روش هایی استفاده کنید تا محتوای شما طبق استاندارد های این الگوریتم قرار بگیرد و سئو سایت شما بهبود یابد. در زیر لیستی از این روش ها برای شما تهیه کرده ایم:

چگونه محتوای خود را متناسب با الگوریتم مرغ مگس خوار بهینه کنیم؟

  • آشنایی با خصوصیات بازدید کنندگان سایت

مشخص کنید که چه افراد و چه کسانی در بازاری که در آن فعالیت می کنید حضور دارند و به آن علاقه مند هستند. در واقع به زبان ساده باید متوجه شوید که چه گروهی از افراد مشتری شما هستند و چه گروهی ممکن است روزی مشتری شما شوند. سپس باید خصوصیات و صفات مشترکی که در این افراد نهفته است را بیابید و متناسب با این صفات و خصوصیات، در سایت خود محتوا ایجاد کنید.

  • استفاده از ابزارهایی مانند Data Cube

ابزارهایی در دنیای اینترنت برای صاحبان سایت ها و نویسندگان محتوا در سایت ها ساخته شده اند تا کار این افراد راحت تر شود. یکی از این ابزار ها، Data Cube است. با استفاده از Data Cube، شما می توانید در مورد کلمات کلیدی و موضوعاتی که مردم به طور آنلاین جستجو می کنند، تحقیق کنید و متوجه شوید که چه مسائلی بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند. سپس می توانید موضوعاتی که محتوا را مطابق با آن ایجاد می کنید،‌ همین موضوعاتی باشد که بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند. بدیهی است که سایت هایی که محتواهایشان در رابطه با مسائلی است که کمتر کسی به سمت آن می رود، بازدیدشان پایین تر از سایت هایی خواهد بود که محتواهایشان در رابطه با مسائل جامع و کلی است.

  • استفاده درست از کلمات کلیدی

هنگامی که محتوایی در سایت خود ایجاد می کنید، به اندازه از کلمات کلیدی استفاده شود. در واقع الگوریتم مرغ مگس خوار باعث شد که نیاز به استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی برای قرار گرفتن در صفحه نتایج جستجو از بین برود. البته این موضوع به این معنا نیست که اصلا نباید کلمات کلیدی استفاده کنید. کلمات کلیدی همچنان از جایگاه مهمی برخوردارند.

نظرات کاربران