ایمنی خرید اینترنتی

چطور از ایمنی خرید اینترنتی مطمئن شویم؟

در عصر دیجیتال خیلی از فروشگاه ها به صورت اینترنتی خرید و فروش انجام می دهند. نیاز مردم به خرید اینترنتی بیشتر از قبل شده است و بعد از همه گیری کرونا، به میزان استقبال از خرید اینترنتی افزوده شد. در این بین، همیشه کلاهبردار هایی وجود دارند که از شرایط موجود سوءاستفاده کنند. باید حواستان به ایمنی خرید اینترنتی باشد. در این مطلب از بیزون، تمام نکات ایمنی خرید اینترنتی را ذکر می کنیم. نکاتی که باید برای ایمن نگه داشتن پول و داده های خود بدانید.

نکاتی برای حفظ ایمنی خرید اینترنتی

ایمنی خرید اینترنتی

امنیت خرید اینترنتی شما تا حد زیادی به نحوه رفتار شما در اینترنت بستگی دارد. قبل از اینکه اطلاعات کارت خود را وارد کنید، از خودتان بپرسید که آیا این وب سایت، امن است؟ در اینجا چند نکته برای خرید آنلاین را توضیح می دهیم که باید هنگام خرید، آن ها را در نظر بگیرید.

  • از WiFi عمومی خودداری کنید.

اگرچه ممکن است خرید اینترنتی وقتی در کافی شاپ به یک وای وافی مجانی وصل هستید به نظر جذاب و دلپسب بیاید، اما با چند خطر پنهان همراه است. شبکه های WiFi عمومی در معرض سوءاستفاده قرار دارند و به هکر ها اجازه می دهند انواع داده های شخصی از جمله سابقه مرور و دسترسی به ایمیل و رمز های عبور شما را رهگیری کنند.

علاوه بر این، اگر هنگام استفاده از اتصال WiFi عمومی تصمیم به خرید آنلاین بگیرید، خطر دادن اطلاعات کارت اعتباری خودتان را به جان می خرید؛ بنابراین خرید اینترنتی در خانه با استفاده از اتصال اینترنت ایمن، امنیت بالا تری دارد.

  • فیلتر شکن خود را خاموش کنید.

اگر اینترنت امنی دارید، هنگام خرید، فیلتر شکن خود را خاموش کنید؛ مخصوصا اگر از نسخه های رایگان وی پی ان استفاده می کنید.

  • رمز های عبور خود را بررسی کنید.

شاید بدیهی به نظر برسد، اما تعداد افرادی که همچنان به استفاده از رمز های عبور ضعیف ادامه می دهند، سرسام آور است. یک رمز قوی و ایمن برای حساب کارتی و اکانت های خود در نظر بگیرید. با اینکه این موضوع خیلی موضوع واضحی به نظر می رسد اما طبق آمار، بیشترین رمز مورد استفاده مردم 123456 است که به سادگی قابل حدس زدن و هک شدن است.

نکاتی برای حفظ ایمنی خرید اینترنتی

برای ایمنی خرید اینترنتی این نکات را در نظر بگیرید:

  • از کلمه عبور یکسان در همه حساب ها استفاده نکنید؛ زیرا اگر یکی از رمز های شما هک شود، باقی موارد هم می توانند هک شوند.
  • استفاده از یک عبارت طولانی بسیار موثر تر از استفاده از یک کلمه است.
  • استفاده از یک اپلیکیشن مدیریت رمز عبور را در نظر بگیرید که برای هر وب سایتی که از شما بخواهد وارد سیستم شوید کلمات عبور منحصر به فرد و قوی ایجاد می کند.
  • مراقب کلاهبرداری از طریق ایمیل باشید.

از آنجا که کلاهبرداری های الکترونیکی به طور فزاینده ای پیچیده تر هستند و شناسایی آن ها دشوار است، شما باید هنگام باز کردن صندوق ورودی خود بیشتر مراقب باشید. اگر ایمیل عجیب و غریب از آدرس ناشناخته ای گرفتید یا ایمیلی با متن عجیب و غریب از طرف یکی از مخاطبین خود دریافت کردید، احتمالاً یک ایمیل تقلبی است.

روی هیچ لینکی داخل ایمیل کلیک نکنید؛ زیرا این امر می تواند لپ تاپ شما را با ویروس آلوده کند. درعوض، بلافاصله ایمیل را حذف کنید و اگر به نظر می رسد ایمیل از طرف یکی از دوستانتان آمده است، با او تماس بگیرید تا از احتمال هک شدن حساب ایمیل باخبر شوید.

  • لپ تاپ و گوشی خود را به طور مرتب به روز کنید.

اطمینان از اینکه کامپیوتر و گوشی شما از بروز ترین سیستم عامل ها استفاده می کنند، آن ها را از آلوده شدن به بدافزار محافظت می کند. به این دلیل که هکر ها نقاط ضعف موجود در سیستم عامل های مختلف رایانه ای و تلفن های همراه را پیدا می کنند. شرکت های تلفن و رایانه دائماً در تلاش هستند تا این آسیب پذیری ها را شناسایی کنند و آن ها را قبل از سوءاستفاده هکر ها اصلاح کنند. با این حال، اگر دستگاه خود را به روز نکنید، خودتان را در معرض حمله هکر ها قرار می دهید.

آیا این وب سایت امن است؟

آیا این وب سایت امن است؟

حال که به برخی از نکات اساسی ایمنی خرید اینترنتی پرداختیم، وقت آن است که نگاهی دقیق به نحوه تشخیص ایمن بودن یک وب سایت بیندازیم. در حالی که همیشه گزینه بهتر این است که از سایتی که قبلا خرید کردید و به آن اعتماد دارید خرید کنید، گاهی اوقات کالای مورد نظرتان را جای دیگری پیدا می کنید. در اینجا چند نشانه برای کمک به شما در زمینه ایمن بودن وب سایت وجود دارد.

  • به دنبال ایمنی سایت با نماد قفل باشید.

یک ویژگی کلیدی که باید به دنبال آن بروید، نماد قفل کوچکی است که در گوشه قسمت فیلد URL ظاهر می شود. این قفل که به عنوان SSL (لایه سوکت امن) شناخته می شود، نشان دهنده ایمن بودن وب سایتی است که در آن هستید. همچنین مطمئن شوید که آدرس وب سایت https است و نه http  چرا که همین «s» به معنای Secure و امنیت است. بعضی از سایت ها سعی در بازسازی تصویر قفل دارند تا به نظر برسد قابل اعتماد هستند؛ اما همیشه قبل از تأیید قانونی بودن وب سایت مطمئن شوید که قفل در مکان معمول مرورگر شما قرار دارد.

  • از سایت های قابل اعتماد خرید کنید.

اعتماد از ویژگی های اساسی خرید آنلاین ایمن است. اگر محصولی را پیدا کرده اید که دوست دارید بخرید اما در یک وب سایت ناآشنا است، تولید محتوای سایت را چک کنید. یک تولید محتوای سرسری و پر از غلط نشان از غیر قابل اعتماد بودن سایت دارد.

می توانید اسم سایت را در گوگل سرچ کنید و ببینید وضعیت سئوی سایت به چه منوال است. سایت های قابل اعتماد عموما در گوگل هم رتبه خوبی دارند و ایمنی خرید اینترنتی را تضمین کنید.

نتیجه گیری

با گسترش فضای مجازی، تمایل مردم به خرید اینترنتی بیشتر شده است؛ اما خطرات این نوع خرید هم کم نیست. هکر ها و کلاهبرداران در فضای مجازی به دنبال راهی برای کسب درآمد هستند! شما با دانستن و رعایت کردن چند نکته ساده می توانید از این دزدی ها جلوگیری کنید. امیدواریم که با خواندن این مطلب، کمتر در دام کلاهبرداران بیفتید.

نظرات کاربران

فاطمه
21.خرداد.1401

خرید انلاین لوازم ارایش تاحالا انجام دادین؟ من با بن تخفیف خانومی که از تخفیف هات گرفتم تونستم لوازم ارایشی های باکیفیتی بگیرم.