بازاریابی درونگرا چیست

بازاریابی درونگرا چیست ؟

بازاریابی درون‌گرا چیست؟ آیا تا به حال عبارت بازاریابی درون‌گرا را شنیده اید؟ تا چه میزان با مفهوم و چیستی بازاریابی درون‌گرا آشنایی دارید؟ در این مقاله ما به بررسی بازاریابی درون‌گرا و ویژگی های آن می پردازیم.

به چه کسی درون‌گرا می گوییم؟

برخلاف تصور عموم، افراد درون‌گرا از تعامل با اجتماع هراس ندارند بلکه آنها علاقه ‌مند به ارتباط با افراد هستند با این تفاوت که نیاز دارند تا زمانی از روز را به تنهایی خود اختصاص دهند. افراد درون‌گرا انرژی مورد نیاز خود برای تعامل با دیگران را از زمان تنهایی خود کسب می کنند. برخلاف تصور عده ای، افراد درون‌گرا خجالتی و به اصطلاح بی دست و پا نیستند بلکه نوع رفتار و میزان تعاملات آنها با اجتماع متفاوت از افراد برون‌گرا است.

بازاریابی حرفه ای است که لازمه آن ارتباط مداوم و زیاد با مشتریان بالقوه و بالفعل است. از این رو این سطح گسترده از ارتباطات می تواند برای افراد درون‌گرا مناسب نباشد و آنها را خسته و کلافه کند. امروزه بازاریابی دارای زیرشاخه های متعدد و فراوانی شده است که لزوم فعالیت در برخی از انواع آن ارتباطات حضوری و گسترده با مخاطب نیست بلکه به صورت انفرادی و در پشت صحنه نیز قابل اجرا است.

به چه کسی درون‌گرا می گوییم

معرفی بازاریابی درون‌گرا 

ذهنیت غالب در جامعه در خصوص بازاریابی این است که اکثر افراد بازاریابی را به افراد برون‌گرا نسبت می دهند. به نظر برخی افراد درون‌گرا جسارت ارتباط با مردم را ندارند و از ارتباطات اجتماعی دوری می کنند. باید گفت که این تفکر غلط حاصل سو تفاهمی بیش نیست. افراد درون‌گرا بر خلاف تصور از روابط اجتماعی هراس ندارند بلکه در روز زمانی را به تنهایی خود اختصاص می دهند.

در اینجا به این نکته می پردازیم که بازاریابی درون‌گرا چیست ؟ امروزه با وجود پیشرفت علم و فناوری، بخش عمده ای از بازاریابی در فضای دیجیتال و به صورت مجازی انجام می شود. شخصیت های درون‌گرا از لحاظ شخصیتی ویژگی هایی دارند که در بازاریابی به عنوان مزیت شناخته می شود. نکته قابل توجه این است که همیشه تبلیغات بنری و فروش حضوری در بازاریابی مؤثر واقع نمی شود. افراد درون‌گرا می توانند استراتژی هایی طراحی کنند تا بازاریابی فرایندی تأثیرگذار بر روی قالب افراد جامعه باشد.

فعالیت های مناسب افراد برون‌گرا در بازاریابی

 بسیاری از عناوین شغلی جدید در بازاریابی دیجیتال، مختص افراد درون‌گرا است. از جمله فعالیت هایی که در بازاریابی برای افراد درون‌گرا مناسب است به شرح زیر است:

  • بازاریابی محتوا

در بخش بازاریابی محتوا افراد تلاش می کنند تا با ایجاد محتوای مناسب در قالب پادکست صوتی، فیلم، عکس، وبلاگ و… محصول و برند خود را به جامعه معرفی کنند. افراد درون‌گرا می توانند با ایده هایی خلاقانه به بهترین صورت با افراد جامعه ارتباط برقرار کنند و با صرف زمان برای ایجاد محتوایی مناسب، فرایند بازاریابی را به نحو مؤثر و خلاقانه به انجام برسانند.

  • تحلیل گر تحقیقات بازار

تحقیقات بازار در بازاریابی درون‌گرا چیست ؟ این تحقیقات به جمع آوری و تحلیل اطلاعات درمورد محصولات یک برند خاص و مشتریان آن می پردازند. با استفاده از نتایج تحقیقات مشخص می شود که هر محصول برای ارائه به بازار هدف به چه ویژگی هایی نیاز دارد و هزینه لازم برای انجام این امور به چه میزان است.

تحلیل گران تحقیقات بازار عمده فعالیت خود را در بخش پشت صحنه انجام می دهند. آنها داده های به دست آمده از طریق فرایند خرید و فروش و نظرسنجی ها را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهند تا نیاز مشتری را به بهترین صورت درک کنند. تحلیل گران تحقیقات بازار بیشتر با داده سر و کار دارند تا با افراد، بنابراین این نوع بازاریابی را می توان مختص افراد درون‌گرا دانست.

تحلیل گر تحقیقات بازار

  • متخصص سئو

متخصصان سئو با توجه به اصول بهینه سازی موتور های جستجو، به بررسی وب‌ سایت های مربوط به برند و محصول موردنظر می پردازند تا وب سایت مورد نظر در نتایج اولیه جستجوی کاربران ظاهر شود.

متخصصان سئو با تحلیل و بررسی محتوای سایت اقدام به ارائه استراتژی هایی می کنند که سایت را از هر لحاظ بهینه کند و در صدر نتایج جستجوی کاربران نمایش دهد. افراد درون‌گرا علاقه ‌مند به حل چالش های کاری به صورت فردی هستند بنابراین فعالیت در بخش سئو را می توان مناسب افراد درون‌گرا دانست.

متخصص سئو

  • مدیریت شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی نیاز به بررسی و ارائه محتوای مناسب در پلتفرم های مختلف اجتماعی دارد. این افراد با اشتراک گذاری محتوای مناسب و اصولی و همچنین تعامل مؤثر با مخاطب، به جذب مشتری و دنبال کننده برای صفحات مربوطه می پردازند.

در مورد مدیریت شبکه های اجتماعی جایگاه بازاریابی درونگرا چیست ؟ افراد درون‌گرا می توانند بدون اینکه به صورت حضوری با مشتریان در ارتباط باشند و احساس کلافگی کنند، به صورت مجازی استراتژی های جذب مخاطب و تعامل با مشتری را به کار ببرند.

بازاریابی درونگرا چیست

مزیت های افراد درون‌گرا در حرفه بازاریابی

در قسمت های قبل به این مورد اشاره کردیم که بازاریابی درونگرا چیست و شامل چه مواردی می شود. در این قسمت قصد داریم به مزیت هایی اشاره کنیم که افراد درون‌گرا در حرفه بازاریابی به نسبت افراد برون‌گرا از آنها بهره مند هستند.

  • افراد درون‌گرا بیشتر زمان تنهایی خود را مشغول تفکر هستند و این تفکر به آنها در جهت کشف ایده های خلاقانه برای بازاریابی کمک می کند.
  • بازاریابی نیاز به نوشتن و تحلیل ایده ها دارد؛ بنابراین افراد درون‌گرا در زمینه نوشتن موفق تر عمل می کنند.
  • افراد درون‌گرا معمولاً قبل از اینکه اقدام به گذاشتن پست و تبلیغات کنند، درمورد موضوع فکر می کنند و آن را تحلیل می کنند.
  • افراد درون‌گرا نسبتاً کمتر صحبت می کنند و در زمان صحبت کردن توجه اغلب مخاطبین را به خود جذب می کنند.
  • افراد درون‌گرا عمدتاً دقت بیشتر دارند و بسیاری از ویژگی های شخصیتی و نکات مربوط به ارتباطات اجتماعی را بهتر از سایر افراد متوجه می شوند.

با توجه به موارد گفته شده دریافتیم بازاریابی درونگرا چیست . همچنین دریافتیم درون‌گراها افراد منزوی و خجالتی نیستند، تنها نوع ارتباط آنها با اجتماع پیرامون خود متفاوت است. حرفه بازاریابی ابعاد و شاخه های گوناگونی دارد که افراد درون‌گرا می توانند بنا بر علاقه و ویژگی های شخصیتی خود در این زمینه مشغول فعالیت شوند.

نظرات کاربران