بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی در واقع به کارگیری علوم اعصاب در بازاریابی تجاری است. با استفاده از این کار می توان واکنش های شناختی، حسی و حرکتی مخاطب را برانگریخته کرد. این باعث می شود محرک های خاصی به وجود بیاید که موجب می شود احتمال خرید بیشتری برای محصول یا خدمات شما وجود داشته باشد.

 

بازاریابی عصبی چیست؟

بازاریابی عصبی چیست؟

هدف این نوع بازاریابی که به آن علم اعصاب مصرف کننده نیز گفته می شود، به جمع آوری داده های تجربی با استفاده از تکنیک های علوم اعصاب گفته می شود. با استفاده از بازاریابی عصبی می توان به درک بهتری از رسید. با درک بهتر از نحوه رفتار و فکر مشتری می توان کمپین ها و روش های موثر نحوه تفکر مشتری تر بازاریابی را استفاده کرد. محققان این مدل از بازاریابی با استفاده از فناوری هایی مانند الکتروانسفالوگرافی یا به اختصار EEG، می توان یک بیومتریک ایجاد کنند که با استفاده از آن می توان مدل های مختلف دیگری را نیز برای گروه های متمرکز اعمال کرد. با این کار می توان پاسخ های عصبی شرکت کنندگان و مشتریان را به عناصر یک برند ردیابی و بررسی کرد. در بازاریابی عصبی سعی در به دست آوردن و رمز گشایی مغز تلاش می شود تا فرآیند های تصمیم گیری ناخودآگاه مشتری را آشکار کرد.

 

مزایای بازاریابی عصبی

مزایای بازاریابی

این مدل از بازاریابی برای تحقیقاتی که در بازار انجام می شود به دقت بیشتری نیاز دارد که همین باعث می شود کیفیت و عمق بهتری نسبت به دیگر روش های بازاریابی داشته باشد. طبق گزارش ها، داده هایی که از طریق آزمایش های عصبی به دست می آیند بسیار دقیق تر هستند. با استفاده از این داده ها می توان حرکت های بعدی مشتری را با دقت بیشتری نسبت به تحقیقات بازاریابی سنتی پیش بینی کرد. یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی عصبی، توانایی درک بهتر فرآیند تصمیم گیری مشتریان است. با استفاده از این روش می توان دقت بیشتری نسبت به روش های سنتی داشت.

 

مدل های مختلف بازاریابی عصبی

مدل های مختلف

بازاریاب های این روش از روش ها و فناوری های بسیار زیادی برای درک بهتر رفتار مشتری استفاده می کنند. این فناوری ها و روش ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول آن هایی هستند که فعالیت عصبی مغز را اندازه گیری می کنند و دسته دوم نیز آن هایی هستند که پاسخ های مغز را با پروکسی استنباط می کنند. دسته اول شامل fMRI، EEG و توپوگرافی حالت پایدار است که به طور مستقیم فعالیت های خاص مغز را ردیابی می کنند و آن ها را اندازه گیری می کنند. برای مثال، SST یکی از فناوری هایی است که در این روش استفاده می شود. در بازاریابی عصبی در این مدل، سرعت فعالیت الکتریکی روی سطح مغز را بررسی و اندازه گیری می کنند. پس از بررسی بیشترین تغییراتی که در مناطق خاصی از مغز افتاده است ثبت می شود و مانند تعامل و رمز نگاری به حافظه مرتبط می شود.

مورد دومی که استفاده می شود، شامل ردیابی چشم، کدگذاری صورت و داده های بیومتریک مانند پایش ضربان قلب و دیگر اندام های بدن است. اگر بخواهیم به طور تخصصی وارد شویم باید بگوییم که این روش در بازاریابی عصبی رسمی نیست و مورد تایید علوم اعصاب نیز نیستند. اما از آن جایی که داده های بیشتر باعث می شوند تا نتایج دقیق تری به دست بیاید، استفاده از این روش نیز خالی از لطف نیست. زیرا داده هایی که در این بخش به دست می آیند به طور غیر مستقیم به شما کمک شایانی در کسب نتایج دقیق تر در دیگر آزمایش ها می کند.

 

بازاریابی عصبی برای چه مواردی استفاده می شود؟

بازاریابی عصبی برای چه مواردی استفاده می شود؟

یکی از عواملی که باعث می شود این نوع از بازاریابی کمی باعث شود تا افراد در استفاده از آن سردرگم شوند، ناتوانی در مشاهده فوری عملکرد های آن در اجرای شیوه های تجاری است. مشکل این است که بازاریابی عصبی کاربرد زیاد و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد، به همین خاطر است که اکثر توضیحاتی که در مورد سودمند این نوع بازاریابی گفته می شود برای افراد مبهم باقی می ماند و باعث سردرگرمی بیشتر می شود. علت آن نیز انعطاف پذیری و نکات بسیار زیاد این مدل از بازایابی است. این موارد ابتدا کمی پیچیده هستند اما جالب است بدانید که بازاریابی عصبی به خاطر داشتن همین نکات است که بسیار خواهان دارد.

در عمل می توان گفت که این نوع بازاریابی در تمامی تحقیقات و عمل هایی بازاریاب ها قصد انجام آن را دارند می تواند مورد استفاده قرار گیرد. حتی سوالاتی که بازاریابی سنتی نمی تواند با تحقیقات فراوان هم جوابی برای آن ها داشته باشد.

برای مثال ممکن است که یک برند از روش SST بازاریابی عصبی برای آزمایش این که نام تجاری اش تا چه حد در حافظه بلند مدت مخاطبانش می ماند استفاده کند. یا حتی ممکن است که یک برند دیگر از یک همین فناوری برای بهینه سازی تبلیغات خودش بر روی پلتفرم موبایل همراه استفاده کند. در واقع باید گفت که هیج استفاده واحدی برای بازاریابی عصبی وجود ندارد.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد بازاریابی عصبی صحبت کردیم. در مورد این که بازاریابی عصبی جیست توضیح دادیم و نشان دادیم که بازاریابی عصبی برای چه مواردی استفاده می شود. همچنین به انواع مختلف بازاریابی عصبی و مزایای آن نیز اشاره کردیم و در مورد آن ها نیز توضیحات کوتاهی ارائه دادیم.

نظرات کاربران