همه چیزی که باید درباره بازاریابی فروشگاه اینترنتی بدانید

همه چیزی که باید درباره بازاریابی فروشگاه اینترنتی بدانید

 

بازاریابی فروشگاه اینترنتی خود را از کجا شروع کنید؟ راه های ارتباطی کارآمد با مشتریان چیست؟  اگر نداشتن جواب این دو سوال قلقلکتان میدهد، باید بگویم که مقاله درستی را انتخاب کرده اید.

اهمیت شناخت این نوع بازاریابی از آنجایی است که تشخیص انواع مختلف بازاریابی کسب و کار اینترنتی در میان بمب باران اطلاعات روزانه کاری دشوار است. ما باید بر الفبای بازاریابی اینترنتی مروری داشته باشیم تا بتوانیم از آن به صورت کاربردی استفاده نماییم.

 

1 – تفاوت میان بازاریابی فروشگاه اینترنتی ( E-Commerce Marketing) و بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) چیست ؟

2- تعریف کاربردی بازاریابی فروشگاه اینترنتی

3- معرفی روش های بازاریابی فروشگاه اینترنتی

4- انتخاب روش بازاریابی فروشگاه اینترنتی مناسب با کسب و کار

5- نکته های کاربردی بازاریابی فروشگاه اینترنتی

 

 

اول از همه بگذارید این دو واژه را از هم جدا کنیم :

بازاریابی فروشگاه اینترنتی  |   بازاریابی دیجیتال

بازاریابی فروشگاه اینترنتی : انتخاب و اجرای روش هایی از بازاریابی دیجیتال که توسط صاحبان و مجریان یک کسب و کار برای رسیدن به اهداف استراتژیک کسب و کار انجام می شود. ( پیچ های بزرگ و کوچک)

بازاریابی دیجیتال : شناخت نیاز مخاطبان یک کسب و کار با استفاده از زیر ساخت های تکنولوژی اینترنتی (مانند اطلاعات مراجعات وبسایت، شبکه های مجازی، بررسی سرچ مشتریان) و برقراری ارتباط با آن ها

با توجه به توضیح این عبارت، زمانی که درحال بازاریابی فروشگاه اینترنتی هستیم، در واقع در جهت نیاز های کسب و کار خود، از ابزار های بازاریابی دیجیتال استفاده می کنیم. مثلا اگر مشتریان ما محصولاتمان را از عکس انتخاب می کنند مانند یک فروشگاه اینترنتی شال و روسری، برای دریافت نظرات مستقیم آن ها در رابطه با محصولاتمان اینستاگرام را انتخاب می کنیم و یا اگر تولید کننده هواساز های صنعتی هستیم احتمالا به سراغ LinkedIn خواهیم رفت تا  مشتریان مخصوص B2B خود را پیدا کنیم. (مثال صرفا جهت درک مفهوم زده شده است)

ما در این مقاله سعی کرده ایم که تمامی جنبه های بازار یابی دیجیتال که برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی مناسب است را پوشش دهیم. لطفا با بیزون همراه باشید.

2- تعریف کاربردی بازاریابی فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی ترجمه معنایی کلمه E-Commerce است. ترجمه رسمی و تحت الفظی E-Commerce در واقع تجارت الکترونیک است که به دلیل ثقیل بودن کلمه خیلی کمتر از دیگر کلمات مشابه استفاده می گردد. کلمه تجارت اینترنتی در واقع معنایی پویا دارد و طبیعتا استفاده کلمه فروش اینترنتی انتخاب مناسب تری برای آن است، اما ما با فدا کردن پویایی کلمه از لفظ فروشگاه اینترنتی استفاده می کنیم، چرا که محبوبیت بیشتری بیان مردم ایران دارد و ما را سریعا سر اصل مطلب می برد.

منظور از فروشگاه اینترنتی در این مقاله یک وبسایت یا اپلیکیشن که مردم در آن پول پرداخت می کنند نیست. بلکه این فروشگاه اینترنتی هر جایی است که مردم از آن جا با کسب و کار شما تعامل دارند. با تمام ابزارهایی که برای ارتباط با مردم استفاده می کنید و تمام روش هایی که پول دریافت می کنید. این فروشگاه اینترنتی می تواند یک صفحه اینستاگرام که به فروش دست بند های دست ساز پرداخته است باشد، یا پاتفرمی برای معرفی قابلیت جدید کنسول بازی PS5 مثل توییتر کمپانی Sony و یا تجربه یک خرید کلاسیک از دیجی کالا.

 

3- معرفی روش های بازاریابی فروشگاه اینترنتی

برای اینکه درک عمیق تر و دید وسیع تری نسبت به آن چه که می خواهید از کسب و کارتان به مردم نشان بدهید داشته باشید، در اینجا چند کانال بازاریابی متداول و نحوه استفاده شما از آنها برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین را معرفی می کنیم.

می دانیم که همه ی این راه کار ها را می شناسید و بارها با آن ها رو به رو شده اید. اما این بار داستان فرق دارد. شما می خواهید کسب و کار خود را به دیگران نشان دهید. پس انتخاب روش درست بازاریابی فروشگاه اینترنتی شما نقش مهمی را در موفقیت کسب و کارتان بازی خواهد کرد.

 

 الف ) بازاریابی شبکه های اجتماعی

بی شک اگر بهترین نباشد، یکی از بهترین ها است. بازاریابی شبکه های اجتماعی به شما این فرصت را می دهد که دقیقا همان جایی که برند های بزرگ به دنبال جلب نظر مشتریان خود هستند، به دنبال جذب مشتریان خودتان و یا حتی کش رفتن مشتریان برند های بزرگ باشید. شبکه های اجتماعی دقیقا آن جایی است که باید مزیت رقابتی خود را به نمایش بگذارید و به صورت مداوم در گوش مشتریان خود بخوانید که چقدر ارزشمند هستید و چقدر به آن ها اهمیت می دهید. اینها همگی از ویژگی های مارکتینگ دوسویه (Interactive Marketing) است که توضیح آن از حوصله بحث جاری خارج است که در مقاله ای دیگر به آن خواهیم پرداخت.

البته باید حواسمان باشد که بازاریابی شبکه های اجتماعی یک نکته مهم دارد. نداشتن شبکه اجتماعی عالی بهتر از داشتن شبکه اجتماعی معمولی است. برای شبکه اجتماعی خود باید برنامه ریزی کنید، مشتری خود را بشناسید، علایق او را بسنجید، مفاهیم هویت بصری و گرافیکی را استفاده کنید و در نهایت از هرگونه رفتار اسپم گونه پرهیز نمایید. لطفا در اینجا جا نزنید. ما دنبال منصرف کردن شما از بازاریابی شبکه اجتماعی نیستیم بلکه می خواهیم مفید ترین تصمیم برای کسب و کارتان را بگیرید.

در زیر به معرفی شبکه های اجتماعی کاربردی برای استفاده در بازاریابی فروشگاه اینترنتی می پردازیم :

 

 

 

نام شبکه اجتماعی ویژگی میزان محبوبیت مناسب برای کسب و کار های
تلگرام پیام رسان بسیار زیاد همه کسب و کار ها، آمار مشاهده بالا،مشارکت مردمی
اینتساگرام شبکه اجتماعی بسیار زیاد وابسته به عکس، مشارکت مردم،صنایع عمومی،مسئولیت اجتماعی، اتصال محصول به وبسایت
پینترست شبکه اجتماعی بسیار زیاد وابسته به عکس، کارهای هنری، کارهای تکنولوژی
فیسبوک شبکه اجتماعی زیاد وابسته به عکس، مشارکت مردم،صنایع عمومی،مسئولیت اجتماعی، اتصال به وبسایت، آمار مشاهده بالا
توییتر شبکه اجتماعی متوسط تکنولوژیک، متن محور
یوتیوب شبکه اجتماعی متوسط مشارکت مردم، آموزشی، تکنولوژیک
لینکدین شبکه اجتماعی کم کسب و کار، B2B، B2G، توسعه کسب و کار، استخدام

 

در جدول بالا محبوب ترین شبکه های اجتماعی استفاده شده در ایران را بر اساس آمار وبسایت Statcounter طبقه بندی کردیم. برای طبقه بندی شبکه های اجتماعی به این شکل فاکتور های بسیار زیادی وجود دارد که با توجه به صنایع مختلف می تواند حالت های بسیار متفاوتی را برای انتخاب به وجود آورد. ما به شما پیشنهاد می کنیم که درباره مخاطبان هر کدام از این شبکه های اجتماعی مطالعه داشته باشید و ابزار های هر کدام را بسنجید تا بتوانید بهترین را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. کیفیت را فدای کمیت نکنید. چرا که اگر در صنایع سنگین کار می کنید تنها 5 مشتری درست شما را در LinkedIn ببینند بسیار بهتر از 200K از فاوئر های اینستاگرامی است که حتی اسم محصول شما را نشنیده اند.

 

نکته مهم : در سایت Statcounter تلگرام به عنوان شبکه اجتماعی معرفی نشده است و ما با آمار داخلی آن را در این جدول گنجاندیم. دلیل آن این است که تلگرام شبکه اجتماعی نیست بلکه پیام رسان است. دلیل آورده شدن اسم تلگرام در این جدول به دلیل کارایی آن به عنوان ابزار اطلاع رسانی است که در شاخه  شبکه اجتماعی گنجنده ایم. به زودی مطلبی در باره تفاوت شبکه اجتماعی و پیام رسان برای شما ارسال می کنیم.

 

 

ب ) بازاریابی محتوا – تولید محتوا

هنگامی که کلمه “بازاریابی محتوا” را می­شنوید ممکن است به وبلاگ نویسی و بازاریابی ویدیویی فکر کنید، محتوایی که به معنای بهبود رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو و پاسخ به سؤالات مربوط به صنعت شما است. اما اگر شما یک محصول را بصورت آنلاین می فروشید، آیا برای تولید معاملات واقعاً نیاز به متن و فیلم دارید؟ حتما دارید.

طبیعتا آن چه که برای محتوای شبکه های اجتماعی خود انجام می دهید نوعی تولید محتوا است. اما منظور ما از تولید محتوا در اصل تولید محتوای متنی، تصویری و ویدویی برای وبسایت شما است. این تولید محتوا از دو نظر موجب خلق ارزش برای شما می شود

1 – اگر در وبسایت شما باشد موجب افزایش سئو وبسایت می شود و احتمال دیده شدن در سرچ گوگل بیشتر می شود.

2 – چه در اپلیکیشن و چه در وبسایت باشد، وسیله ی همراهی مخاطبانتان را برای شما فراهم می کند.

باید این نکته را مد نظر داشته باشید که حفظ مشتری فعلی،بسیار ارزان تر از پیدا کردن مشتری جدید است. پس تولید محتوا امری بسیار جدی است. اگر دنبال مطلبی جامع و کاربردی برای تولید محتوای حرفه ای می گردید پیشنهاد می کنیم حتما مقاله تولید محتوای متنی در سایت ما را بخوانید.

در اینجا چند روش برای استفاده از محتوا برای بازاریابی فروشگاه تجارت الکترونیک شما ارائه شده است.

تولید محتوای محصول

صفحات محصول خود را برای کلمات کلیدی کوتاه بهینه کنید. کلماتی که حول محور محصول است و شامل نام محصول نیز است. اگر به عنوان مثال لباس عروس می­فروشید، جستجوی Google برای کلمه “لباس ساقدوش صورتی” را در صفحه وارد کنید، هشتک و کلماتی این­چنین بیشتر به محتوای صفحه شما مربوط می­شود و شما را در این دسته­بندی قرار می­دهد. همچنین، اطمینان حاصل کنید که عناوین صفحه ، هدرها و متن­ها روی کلمات کلیدی صحیح تمرکز می­کنند، با این کار موتورهای جستجو می­توانند که فروشگاه تجارت الکترونیک شما را برای جستجوی مناسب آماده کنند.

رعایت این موارد در تولید محتوا به کاربران کمک می کند که سریع تر با محصولی که به دنبال معرفی به آن ها هستید ارتباط برقرار کنند. جالب است بدانید که فاکتورهای اولیه سئو برای گوگل نیز همین ویژگی های تجربه کاربران است. اگر فکر می کنید بهتر است تولید محتوای محصول خود را به شکل حرفه ای برون سپاری کنید به شما پیشنهاد می کنیم از بسته محتوای متنی معرفی محصول بیزون استفاده کنید.

تولید محتوای وبلاگ

اگر یک فروشگاه اینترنتی لباس عروس را مدیریت می کنید، نوشتن متن و پست­هایی در مورد “چگونگی برنامه ریزی عروسی” می­تواند هر کسی را که در فرایند برنامه ریزی و درگیر آماده سازی عروسی است، جذب کند. هرچه بازدیدکنندگان فعال بیشتر می­شوند، می توانید پست­هایی ایجاد کنید که مورد توجه آنها قرار بگیرد، مانند “چگونگی انتخاب لباس مناسب عروسی” ، و آنها را به سمت پست­ها و مطالبی مانند “چک لیست برنامه ریزی عروسی” هدایت کنید. در مرحله بعدی هدایت سعی کنید محصولات خود را بدون اسپم کردن ( تکرار بیش از حد) به آن ها معرفی کنید. اگر وقت تولید محتوای وبلاگ خود را ندارید، به شما پیشنهاد می کنیم نگاهی به محتوای متنی وبلاگ بیزون بیندازید.

مهم ترین ویژگی تولید محتوای متنی وبلاگ متنوع بودن موضوعات آن است. با این تنوع موضوعات وبسایت خودتان را در سطح اینترنت پخش می کنید و  احتمال رو به رو شدن سلایق  و مخاطبان مختلف را با کسب و کار اینترنتی خود بالا می برید. علاوه بر جلب توجه مخاطبان، این اطلاعات می تواند کمک شایانی به توسعه محصولات جدید و هدایت کسب و کار شما کند.

ج )  از پست های مهمان یا ریپورتاژ استفاده کنید

استفاده از پست های مهمان (Guest Posts) یا ریپورتاژ ها زمانی است که شما از یک سایت دیگر مثلا سایت Bizzone درخواست می کنید که کسب و کار یا محصول شما را معرفی نماید. شما با این روش بازاریابی دیجیتال می توانید آمار آشنایی افراد با کسبو کار و برندتان را افزایش دهید و از مزایای آن برای بهبود نتایج در موتور های جست و جوگر استفاده کنید. برای اینکه بهترین بازخور را از این روش بگیرید، نکات زیر را مد نر قرار دهید :

1 – سعی کنید مطلبی عمومی و کاربردی بنویسید و از ترغیب مستقیم مخاطب به خرید از شما جلوگیری کنید. یادتان باشد که شما از اعتبار سایت دیگر استفاده می کنید که بفروشید و این موضوع با اجاره بنر فرق دارد.

2 – زمانی از این روش استفاده کنید که وبسایت دارید. اگر حضور شما در فضای آنلاین محدود به شبکه های اجتماعی است این روش توصیه نمی شود.

3 – حتما لینک هایی به وبسایت خود در متن بگذارید تا ارزش ایجاد شده توسط سایت میزبان به سایت شما انتقال یابد. توجه داشته باشید که لینک ها به صفحاتی باشد که کلمه کلیدی مربوطه در آن در نظر گرفته شده است.

4 – در ایران معمولا کمتر وبسایت هایی هستند که به صورت رایگان پست مهمان بگذارند و متاسفانه مانند خارج از ایران فرهنگ استفاده از Guest Post جا نیفتاده است. تلاشتان را برای پست مهمان انجام دهید و اگر موفقیت آمیز نبود ریپورتاژ را انتخاب کنید.

5 – شما باید سایتهایی را جستجو کنید که رتبه بندی کلمات کلیدی مرتبط با محصول شما را دارند. بعضی اوقات حتی نیازی به ایجاد یک پست کامل ندارید. اگر سایتی از قبل دارای پست قابل قبولی است، با اضافه کردن محتوایی تکمیلی، مانند یک فیلم یا اینفوگرافیک با پیوند به سایت خود، آن مطلب و موضوع را گسترش دهید.

 

د ) آپارات یا یوتیوب؟ مسئله این است

در این که بازاریابی ویدیویی یکی از جذاب ترین روش های جذب مخاطبان است شکی نیست. بازاریابی خاصی که نسبت به تمام روش های دیگر بازاریابی آنلاین که تنها یک حس را درگیر می کند مانند دیداری و شنیداری، این روش هردوی آن ها را به سمت خود می کشاند. شاید به همین دلیل است که بالاترین Session در وبسایت های جهان متعلق به صفحاتی است که در آن ویدیو وجود دارد. مانند صحات وبسایت یوتیوب. Youtube بیش از یک هشتم جمعیت کره ی خاکی مخاطب دارد. بهد از گوگل رتبه دوم Alexa را به خود اختصاص داده و خلاصه اینکه هرچی در مدح این روش بازاریابی بگوییم کم گذاشته ایم. به دلیل شرایط سیاسی کشور ما، دسترسی به پلافرم یوتیوب بدون فیلتر شکن میسر نیست. این سختی دسترسی بازاریابان اینترنتی کشورمان را به سمت پر مخاطب ترین وبسایت تولید محتوای ویدیویی ایران یعنی Aparat کشانده است. به شکلی که تخمین ما از استفاده کاربران از این دو پلتفرم 30 به 70 به نفع یوتیوب است. محتوای آموزشی در سال 2019 – 2020 محبوب ترین محتوای ویدیویی از سوی مخاطبان شناخته شده است.

تولید محتوای ویدیویی را به هر قیمتی به شما پیشنهاد  نمی کنیم. اگر توانایی ساخت ویدیو با استاندارد های مناسب را دارید به دنبال آن بروید. در واقع اگر در مراحل اولیه بازاریابی فروشگاه اینترنتی کسب و کار خود هستید تولید محتوای ویدویی هزینه زیادی برای شما خواهد تراشید. اگر در مراحل بالاتری قرار دارید حواستان باشد که تبدیل به محتوای ضد تبلیغاتی برای کسب و کار شما نشود. پدیده ای که این روز ها خیلی مشاهده می شود.

حرف آخر اینکه پلتفرم های بسیاری برای انتشار محتوای ویدیویی وجود دارند. سعی کنید حضور خود را در یوتیوب حفظ کنید و از مزایای لینک دادن وبسایت ها به وبسایت خودتان و هشتگ گذاری ها نهایت استفاده را ببرید.

 

ه )بخش سؤالات متداول درباره کلمات کلیدی را در وب سایت خود قرار دهید.

هر کسب و کاری ریز کاری های مخصوص خودش را دارد. قطعا فروشگاه اینترنتی شما از این مورد مستثنی نیست. بخش سوالات متداول که به اختصار به صورت Q&A مخفف Question & Answer شناخته می شود. معمولا این مولفه در استوری های اینستاگرام، ربات تلگرام استفاده می گردد. اما مهم ترین کاربرد آن عموما در وبسایت است. اگر صفحه Q&A به درستی بهینه سازی شود، می تواند منبع خوبی برای تولید ترافیک به وبسایت شما باشد.

این بخش از کسب و کار اینترنتی شما این فرصت را به وجود می آورد که بار تماس بخش پشتیبانی خود را کمتر کنید و بیزینس خود را در جایی که مشتری برای خرید از شما دو دل است، در دل او جا نمایید.

 

و ) بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو (SEM) که کوتاه شده کلمه Search Engine Marketing می باشد یکی از جذاب ترین سبک های بازاریابی فروشگاه اینترنتی می باشد. به انواع آن می توان به تبلیغات بهینه سازی موتورهای جست و جو گر (SEO)، کمپین پرداخت به ازای هر کلیک ( PPC) و گوگل ادوردز(Adwords) اشاره کرد. به طور کلی SEM به مجموعه تاکتیک هایی گفته می شود که مخاطبان را از طریق موتورهای جست و جوگو به خصوص گوگل جذب می کند.

اگر به دنبال فروش پربازده و بازگشت سرمایه (ROI) سریع و کارا هستید به شما بدون شک برنامه های گوگل ادوردز و PPC را پیشنهاد می کنیم. اما توصیه ما به شما این است که بدون یک استراتژی بلند مدت و یک زیر ساخت مناسب وبسایت به سراغ سئو نروید چرا که سئو فرآیندی طولانی مدت و حساس است.توجه داشته باشید که نحوه درست ایجاد ترافیک می تواند منجر به پیشرفت های مهمی شود از این رو حتما از جای معتبر خدمات سئو و گوگل ادوردز خود را دریافت کنید.

در مجموع SEM و روش های زیر مجموعه آن به بهینه سازی جایگاه شما در موتور جست و جو گر گوگل می پردازد. برای مقال SEO باعث می شود که در ازای سرچ کلمات کلیدی مورد نظر خود در نتایج اولیه گوگل برای مدت طولانی قرار بگیرید اما گوگل ادوردز همین کار را به صورت فروش جایگاه اول خود و نشان دادن کلمه AD در کنار وبسایت شما انجام می دهد.

 

ز ) بازاریابی ایمیلی، ایمیل مارکتینگ

ایمیل قدیمی ترین شکل ارتباط در فضای اینترنت است. ارتباطی که از فرد به فرد صورت می گیرد و در اشکال پیشرفته تر آن از نرم افزار به فرد صورت می گیرد. در هر صورت هدف نهایی فرد است و به همین دلیل این نوع بازاریابی زیر مجموعه بازاریابی مستقیم یا Direct Marketing قرار می گیرد.

جذاب ترین بخش بازاریابی ایمیلی طراحی کمپین هایی است که برای هر کدام  از مشتریانتان متغیر است. برای مثال طراحی کمپینی که آخرین محصولات خریده شده مشتری را به او با تخفیف نشان می دهد. این روش به عنوان یک تاکتیک کاربردی بازاریابی فروشگاه اینترنتی ارزیابی می شود، حتی در ایران که فرهنگ استفاده از ایمیل بسیار کمتر جا افتاده است.

درباره تعداد ایمیل های ارسالی و فرکانس آن ها خود دار باشید. اول بازخور مشتریان را از کمپین های قبلی بگیرید و سپس ایمل ارسال کنید چرا که اگر شما را به عنوان اسپم معرفی کنند (Report as Spam) بازگشت به Inbox باقی مشتریانتان واقعا سخت خواهد بود. سعی کنید تا جیی که می توانید ایمیل های با محتوا و کاربردی برای آنها ارسال کنید. ایمیل هایی که مطمئن هستید که مورد پسند 80 درصد آنها واقع خواهد شد.

در اینجا دو روش وجود دارد که ممکن است برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی کاربردی باشد.

 

1 – پیگیری های پس از خرید

اگر کاربر قبلاً محصولی را از وب سایت شما خریداری کرده است – و موافقت کرده است که در طی مراحل پرداخت از شما ایمیل دریافت کند – ارسال یک ایمیل پیگیری چند روز پس از تحویل محصول، مکالمه را ادامه می دهد و علاقه­ مندی آینده آنها را به محصول شما ارزیابی می کند و خط ارتباطی را ایجاد می­کند.

 

پیگیری های پس از خرید همچنین نشان می دهد که شما به فراتر از فروش به آنها اهمیت می­­دهید و شرکت شما علاقه ای به موفقیت آنها در استفاده از محصول شما دارد. همچنین به شما فرصتی می­دهد تا از تجربه خرید مخاطبان خود بازخورد بگیرید، که به نوبه خود به شما در کاهش اصطکاک در ارتباط با مشتریان آینده کمک می­کند.

برخی از بهترین روشها برای این نوع ایمیل این است که از آنها بخواهید یک متن بررسی از محصول شما بنویسند و / یا مطالب اصلی را در مورد چگونگی استفاده از محصول خود بخوانند (فیلمهای یوتیوبی که قبلا ایجاد کردید در این مرحله به کمکتان می­آید و پروسه را کامل می­کند).

 

2 – سبد خرید رهاشده

کاربران به دلایل زیادی سبد خرید خود را رها می­کنند و ارسال یک ایمیل مودبانه برای تشخیص مشکل می تواند تفاوتی بین خریدار و مشتری رها شده را ایجاد کند. ما در زیر روش هایی برای کاهش سبد رهای خرید را به شما خواهیم گفت.

 

اگر بازدید کننده وب سایت نتواند معامله ای را انجام دهد ، در حالی که محصولش در سبد خریدش است، با ارسال یادداشت الکترونیکی مودبانه به آنها یادآوری کنید تا مراحل پرداخت را تکمیل کنند، نظری را ارائه دهند یا سایر محصولات مرتبط را توصیه کنید تا ذهنش را به خودتان و توجهتان بازگردانید. با این روش احتمال بازگشت او به ادامه خرید بیشتر می شود.

 

ح) بازاریابی اینفلوئنسر

بازاریابی اینفلوئنسر معمولا اولین روشی است که هرکسی به ذهنش خطور می کند. در طول کارم، این جمله را از خیلی ها شنیده ام:

کار را که راه انداختیم، یک پولی به یکی از این اینفلوئنسر ها می دیهم که مارا تبلیغ کند و ببینیم چه می شود.

چی؟

اگر واقعا همچین فکری دارید، بدانید که نزدیک افتادن در دام هزینه برداری هستید. دامی که در دنیای دیجیتال خیلی بیشتر دیده می شود.

ما نمی گوییم بازاریابی اینفلوئنسر بازدهی ندارد. بر عکس خیلی بازدهی دارد! اما خیلی مهم است که تبلیغ خود را به کدام اینفلوئنسر می دهید و چه هدفی را دنبال می کنید. اصلا معیار های ارزیابی شما از یک اینفلوئنسر چگونه است؟

به طور کلی بازاریابی اینفلوئنسر بر روی اعتماد مردم تاثیر می گذارد و از سطوح بالای بازاریابی به شمار می آید. منظور از سطوح بالای بازاریابی، شناخت بیشتر و وسیع تر است و سرمایه گذاری بر روی خریدی که در آینده قرار است انجام بگیرد.

برای استفاده از این روش به شما پیشنهاد می کنیم حتما بازار هدف خود را بشناسید. اطلاعاتی کلی جغرافیایی، جنسیتی، علایق و … . این خود فرآیندی زمان بر و جذاب است که شاید در هنگام طی کردن این فرآیند راهکارهای بهتری از اینفلوئنسر مارکتینگ به ذهنتان خطور کند. اما اگر بعد از شناخت مشتریان و تحلیل نیاز آن ها  مطمئن شدید که نیاز به اینفلوئنسر مارکتینگ دارید، این نکته ها را در نظر داشته باشی :

1 – اینفلوئنسری که انتخاب کرده اید وجه های مشترکی با محصول یا کسب و کارتان داشته باشد.

2 – از چند اینفلوئنسر در یک صنعت تواما استفاده کنید و سعی کنید پیام خود را از چند مدیوم به مخاطب برسانید. این گونه تاثیر آن را چند برابر می کنید.

3 – زمان و نحوه انتشار پست را برنامه ریزی کنید و با اینفلوئنسر خود چک کنید. این برنامه ریزی باید بر اساس اطلاعاتی که از رفتار کاربرانتان در دنیای مجازی به دست آورده اید باشد.

 

ط) همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

بر اساس آمار وبسایت HubSpot نزدیک به 81 درصد از مارکت پلیس های بزرگ دنیا از روش های همکاری در فروش استفاده می کنند. این روش بر اساس اصول روش بازاریابی دهان به دهان پایه گذاری شده است و یکی از محبوب ترین روش های بازاریابی فروشگاه اینترنتی است. بدین گونه که با استفاده از اعتمادی که مشتریان شما به صفحات مجازی یا وبسایت شما دارند، شما ه کسب و درآمد از یک فروشنده دیگر می پردازید. مثلا شما یک پیج ورزشی دارید و محصولی از شرکت نایک را که در دیجی کالا در حال فروش است به پیج خود اضافه می کنید. با قرار دادن لینک مخصوص به شما، به ازای هر خرید از مشتریانتان، پول سانتر خود را دریافت می کنید.

Affiliate Marketing یکی از پر طرفدار ترین روش های بازاریابی فروشگاه اینترنتی در این روزهای دنیای تکنولوژی است. این روش به سود زایی برای هم فروشنده ها و هم تامین کننده منجر می شود و شما می توانید  در هر قسمت از این معامله قرار بگیرید.

81 درصد مارکت­ها از بازاریابی وابسته استفاده می­کنند و سایت های تجارت الکترونیک به ویژه گزینه­های خوبی هستند. شرکت های وابسته افراد یا مشاغلی هستند که به فروش آنلاین کالای شما با در نظر گرفتن کمیسیون کمک می­کنند.

برای استفاده از این روش نیاز به پایه ای قوی و بلند مدت برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی خود دارید. چرا که اگر فروشنده نهایی هستید باید با تولید محتوای متنی و تصویری مناسب به جذب مشتریان بپردازید و یا پست های جذاب تری در شبکه های اجتماعی خود بگذارید. همچنین اگر تامین کننده اصلی هستید باید از برنامه های سئو و جلب اعتماد مخاطبان به گونه ای استفاده نمایید که اعتماد آنها به توانایی تامین، لجستیک و پشتیبانی شما جذب گردد و با اتکای به شما به مشتریان خود محصولاتتان را عرضه کنند.

ی) بازاریابی محلی

این یک تاکتیک برای مشاغل تجارت الکترونیک است که غالباً نادیده گرفته شده است. شاید مهم ترین دلیل آن هم این است که گوگل خدمات Google Business را بر روی کاربران ایرانی بسته است. اما هم چنان این روش یک روش کاربردی بازاریابی فروشگاه اینترنتی به شمار می آید.

شما می توانید با ثبت نام در گوگل و وارد کردن نام کسب و کار خود در Google Map، افرادی که در نزدیکی شما هستند را جذب کنید. همانطور که مشخص است این  نوع بازاریابی بیشتر به انگیره مشتری برای تجربه کسب و کار شما از نزدیک می انجامد.  اما به هر حال برای کسب و کار هایی که آنلاین هستند می تواند یک نوع شناسنامه محسوب شود.

به شما پیشنهاد می کنیم که با ت.وه به اطلاعات ست شده در Google Map به تنظیم Schema  وبسایت خود بپردازید و اینگونه از مزایای معرفی شما توسط گوگل نهایت استفاده را ببرید.

فارغ از گوگل و روش های آن، در مراحل پیشرفته تر، اگر وبسایت دارید می توانید از طریق کوکی های وبسایتتان افراد نزدیک به خود را شناسایی کنید و از طریق ایمیل مارکتینگ یا ابزار های دیگر به آن ها  پیشنهاد ارسال رایگان و … دهید. این گونه تعامل با مشتریان شاید تمام آن چیزی است که برای موفقیت کسب و کار خود نیاز دارید.

 

 

نکات مربوط به بازاریابی تجارت الکترونیک

شخصی سازی، راهکار جادویی

از محتوای تولید شده توسط کاربر ((UGC  سود کسب کنید.

یک برنامه وفاداری بسازید.

روی چت بصورت زنده سرمایه گذاری کنید.

به  سمت به سبد خرید راهنمایی کنید.

طراحی وب سایت پاسخگو را پیاده سازی کنید.

 

تاکتیک های بی شماری در زمینه بازاریابی تجارت الکترونیکی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید تا بازدید کنندگان را به سمت فروشگاه آنلاین خود سوق دهید و این تکنییک­ها از روش های سنتی که در بالا مرور کردیم ادامه پیدا می­کند تا روش­های جدیدتری که مورد استفاده قرار می­گیرد. بیایید به چند روش خلاقانه ­تر که می توانید به واسطه آن تجارت الکترونیکی خود را بازاریابی کنید، بپردازیم.

 

از شخصی سازی استفاده کنید.

شرکت هایی که از شخصی سازی استفاده می کنند، از 6 تا 10 درصد افزایش درآمد را مشاهده می­کنند. این راهکار جادویی چیست؟

 

شخصی سازی یافتن راه هایی برای تسهیل و ارائه خدمات به افرادی در مواد بازاریابی است که از قبل در اختیار دارید. این استقبال متناسب با نیازهای مخصوص مصرف کننده شماست که خروجی­های شما را تنظیم می­کند.

 

این خدمات می تواند به صورت­های مختلف ارائه شود. از این موارد می­توان به درج نام مشتری در گزینه موضوع ایمیل، ارائه محتوای پیشنهادی یا محصولات مبتنی بر رفتار یک بازدید کننده، یا حتی نشان دادن محتوای هوشمند در یک صفحه وب هنگام مشاهده کاربر برای بار دوم یا در ادامه خرید مخاطبتان اشاره کرد.

 

شخصی سازی می­تواند افراد را در مسیر خریدشان سریعتر جابجا کند – شما به جای جستجوی آنچه مورد نیاز مخاطب است، این موارد را درست جلوی چشمش قرار داده و انجام این کار را برای آنها آسان می کنید تا آنها بتوانند خرید کنند.

 

روی محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)  سرمایه گذاری کنید.

به تولید محتوا نیاز دارید؟ چگونه هزینه مالی و زمانی را کمینه کنیم ؟ راه حل این دقیقاً همان محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC است. این گزینه در مورد پیدا کردن راه­هایی است که مشتریان شما بتوانند تجربه استفاده خودشان از محصول شما را با دیگران به اشتراک به گذارند.

 

این گزینه به چند روش به کسب و کارتان کمک می­کند: 1) این کار باعث ایجاد  ترافیک و رفت و آمد مخاطب به فروشگاه تجارت الکترونیک شما می­شود و 2) مجموعه ای معتبر از افرادی ایجاد می کند که می­توانید محصولتان را به آنها پیشنهاد دهید.

برای مثال کوکا کولا با ایجاد بطری های سفارشی Coke® با نام افراد، بستری را ایجاد کرد که بطور طبیعی محصولش در سکوهای رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، این کمپانی، ایده شگفت انگیز این کار را با کمپین “Share a Coke” انجام داد.

 

 

در اینجا چند روش مؤثر برای هدفمندی UGC آورده شده است:

 

برگزاری مسابقات. جایی که مشتریان با نمایش محصول شما به نوعی، برای برنده شدن رقابت می­کنند.

صفحه­ های درج بازخورد. جایی که مشتریان بازخورد محصولات شما را به اشتراک می گذارند.

هشتگ گذاشتن در رسانه های اجتماعی. جایی که کاربران محتوا را با استفاده از هشتگ مارک تجاری ارسال می­کنند.

 

یک برنامه وفاداری بسازید.

مشتری وفادار مشتری طولانی مدت است و اصلا کسی هست که تجارت مکرر با مشتری­اش را نخواهد؟ یک برنامه وفاداری انگیزه ای را برای مشتری فراهم می­کند تا از طریق پیشنهادات و تخفیف­های مربوطه، به تجارت خود با شما ادامه دهد. در عین حال ساختن یک برنامه وفاداری مشتری نیاز به برخی برنامه ریزی ها و کارها دارد که کاملا با با تجارت مکرر ، UGC ، بازخوردها ها و نحوه برخورد با نظرات مرتبط است.

 

در هنگام ساختن یک برنامه وفاداری، چند نکته وجود دارد که باید به عنوان تجارت الکترونیکی در نظر بگیرید. برای مثال ، روش های مختلفی را برای نشان دادن وفاداری یک مشتری به شما وجود دارد که می­تواند از خود نشان می­دهند، خواه از طریق خریدهای مکرر باشد، ذکر محصولتان در رسانه های اجتماعی و یا به اشتراک گذاری مطالب شما. همچنین ، به این فکر کنید که چگونه به وفاداری آنها را ارزش قائل خواهید شد، خواه از طریق امتیاز باشد یا کدهای تخفیف و یا جعبه های اختصاصی.

 

ایجاد بازاریابی دهان به دهان یا فرد به فرد (WOMM)

بازاریابی دهان به دهان یکی از ابزارهای قدرتمند بازاریابی است که در اتجارت الکترونیک نیز وجود دارد. این پیش فرض مبتنی بر این است که مردم تمایل دارند از دیگران برای خرید مشاوره بگیرند. با توجه به اینکه خریداران نسبت به تاکتیک­های بازاریابی از شرکت ها تردید می­کنند، نیازتان به بازاریابی شفاهی در تجارت آشکارتر می شود.

 

در حالی که شما می توانید با ارائه یک تجربه عالی از خرید مشتری، این امر را به صورت پیش زمینه­ای انجام دهید، می توانید فرم های WOMM را که به همان اندازه مؤثر هستند ، تشویق کنید و حتی ایجاد کنید.

 

نقد و بررسی ها

بخاطر بسپارید که من گفتم که چشم انداز تجارت این است که به شرکتها کمتر و کمتر اعتماد می­شود؟ خوب، نقد و بررسیهای مشتری به کاهش این عدم اعتماد منجر می­شود زیرا بیرون آمده از زییر دست افرادی است که برای موفقیت شرکت شما سرمایه گذاری نمی کنند و در سود شما سهم نیستند – دقیقا به همین دلیل نیز منتقدان  یک بررسی معتبر و غالباً بی رحمانه و صادقانه از محصول شما و چگونگی عملکردتان انجام می­دهند.

 

انتقادات و بررسی­ها به عنوان ابزاری برای بازاریابی برای شما به حساب می­آیند چرا که شامل مواردی از محصول شماست و اغلب اوقات فروش شما را بیشتر می­کند … مردم فکر می کنند ، “اگر این محصول به درد این افراد خورد، ممکن است برای من نیز به درد بخور باشد.” مشتریان خود را ترغیب کنید تا جایی که ممکن است نظرات خود را ارائه دهند.در قسمتی از متن که در مورد ایمیل به مشتری پس از خرید صحبت کردیم، می­توانید این گزینه را لحاظ کنید  و احتمالا شروع خوبی برای درج نظرات باشد.

 

بازاریابی ارجاع

وقتی دوستان مشتریان، اعضای خانواده و همکاران آنها تقاضای خرید از شما را داشته باشند، این یک ارجاع است. مطمئناً اگر خریدارتان واقعاً از محصول شما لذت ببرد، ممکن است این اتفاق بیفتد، اما می توانید اطمینان حاصل کنید که این اتفاق بیشتر از طریق یک برنامه ارجاع­دهی رخ دهد.

 

به سادگی از مشتریان بخواهید در ازای چیزی با ارزش (مانند تخفیف ، پول ، هدیه رایگان) که می توانید به مشتری جدید خود، مشتری موجود یا هر دوی آنها پیشنهاد دهید، به دیگران ارجاع دهند و به محصول شما لینک دهند. Dropbox کار خوبی از این قبیل انجام می­دهد. این کمپانی هنگام ثبت نام از ظریق دوستی که معرفی می­کند، فضای اضافی ذخیره سازی ابری را برای فرد در نظر می­گیرد.

 

 

 

توصیفات

شما می توانید از توصیفات مشتری استفاده کنید تا درباره این که محصول شما چقدر عالی است، استفاده کنید. توصیفات اساساً بررسیهای متناسبی است چرا که معمولاً آنها را از طریق مصاحبه تهیه می کنید و در آنجا می توانید سؤالهای خاصی بپرسید که به نکاتی که می خواهید به آن بپردازید ، برسید و با آینده نگری این نکات را به اشتراک بگذارید.

 

با توجه به اینکه شما یک فروشگاه تجارت الکترونیک دارید، برخی از مباحثی که ممکن است بخواهید برای مصاحبه های توصیفی خود به آنها توجه کنید: سهولت روند خرید، سطح پشتیبانی مشتری و روش های تحویل و راه اندازی بدون اصطکاک است.

 

مطالعات موردی

مطالعات موردی به شما امکان می دهد تا موفقیت­های مشتری را ارتقاء دهید به گونه ای که چشم­اندازهای مختلف را تحت نظر قرار دهید.این مطالعات به معنای ارتباط با شخصیت خریدار شماست، بنابراین شما باید با مشتریانی که بیشتر از همه مخاطب هدف شما را نشان می­دهند مصاحبه کنید. مطالعه موردی بهترین روش نشان دادن زندگی مشتری قبل از محصول شما و چگونگی بهبود چشمگیر آن بعد از استفاده است.

 

روی چت زنده سرمایه گذاری کنید.

حتما شنا در مورد چت مستیقم و زنده یا Chatbots  شنیده اید، درست است؟ خوب، این گزینه یکی از دو روش برای استفاده از یک استراتژی چت زنده است. بسته به ابعاد شغلتان می توانید یک شخص زنده در اختیار گپ و گفتگو قرار دهید که با مشتریان بالقوه­ای که از فروشگاه شما بازدید می کنند، ارتباط داشته باشند.

 

این که آیا تصمیم دارید مسیر رباتی یا مسیر انسانی را طی کنید، به افراد در حال بازدید از فروشگاه شما بستگی دارد. با چت زنده به طور موثری اثبات خواهد شد تا می­توان بلافاصله و هنگامی که مشتریان در مراحل پرداخت هستند، پاسخ های خود را دریافت کنند تا هرگونه اعتراض را قبل از خرید کاهش دهند.

 

هدایت کردن به سمت سبد خرید.

ما در مورد دلایلی که مردم سبد خرید خود را رها می­کنند در ابتدا بحث کردیم و بخش عمده­ای از رها نکردن سبد خرید با اعتماد به شغل شما، محصول یا سیستم تحویلتان ارتباط دارد.

 

برخی از راه­های کاهش رها کردن سبد خرید عبارتند از:

 

تضمین برگشت پول

یک سیاست بازگشتی روشن و ساده

گزینه های تحویل سریع

دسترسی فوری به پشتیبانی مشتری

 

  1. پیاده سازی یک طراحی وب سایت پاسخگو.

مهم نیست که روی چه جنبه­ای از استراتژی تجارت الکترونیکی کار می­کنید، طراحی سایتتان به هرحال باید پاسخگو باشد. تاکتیک­های بازاریابی تجارت الکترونیک شما باید از طریق هر وسیله­ای الکترونیکی (به عنوان مثال لپ تاپ ، گوشی های هوشمند ، iPad یا تبلت) قابل مشاهده باشد و به راحتی قابلیت مانور روی صفحات و گزینه­ها را داشته باشد.

 

یعنی در دنیایی که مردم همیشه در حال بازدید از وب سایت­ها هستند و در حال مشاهده موارد بازاریابی تجارت الکترونیکی از طریق دستگاههای متنوعی از مجموعه وسیله­های الکترونیک هستند، مطالب شما باید به راحتی قابل خواندن باشد و برای حرکت همه کاربران آسان و راحت باشد. (این نمونه را برای چند نمونه از طراحی وب پاسخگو موفق مشاهده کنید.)

 

استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک

اکنون که مشکلات و پیامدهای بازاریابی تجارت الکترونیک را می­شناسید، بگذارید همه این موارد را جمع کرده و نکاتی را برای ایجاد یک برنامه بازاریابی موفق برای رشد فروشگاه آنلاین خود مرور کنیم.

 

اهداف را بر اساس معیارهای صنعت تنظیم کنید.

بسته به صنعت، موقعیت مکانی، اندازه تجارت و بسیاری دیگر از فاکتورها، معیارهایی وجود دارد که می توانید برای اندازه­گیری اهداف خود از آنها استفاده کنید – این استانداردها همان معیارهای صنعت هستند.

 

اهدافی مانند بازدید از وب سایت، نرخ کلیک، نرخ تبدیل و هزینه خرید مشتری را در نظر بگیرید و موارد آن را با سایر مشاغل تجارت الکترونیکی در زمینه خود مقایسه کنید.

 

استراتژی کلی خود را به تاکتیک های کوچک تجزیه کنید.

هنگام تهیه یک برنامه بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی­تان، چندین مسیر وجود دارد که می توانید دنبال کنید – ما بسیاری از آنها را در بالا ذکر کردیم.

 

توصیه می کنیم ابتدا روی استراتژی های کلیدی تمرکز کنید که فکر می کنید بیشترین تاثیر را داشته باشند – و در دسترس شما نیز هستند- و برای هر کدام مواردی عملی ایجاد کنید.

 

 

به عنوان مثال، بگویید که تصمیم گرفتید برای هدایت کاربران به فروشگاه خود، روی یک استراتژی پولی تمرکز کنید. چند مورد از اقدامات شما در این زمینه عبارتند از: ایجاد یک حساب Google Ads، تعیین هزینه تبلیغات خود، و ایجاد یک گروه تبلیغاتی را بر اساس کلمات کلیدی مورد نظرتان و نظارت روزانه روی آن.

 

به این مساله به نظر ساده­ست ولی باید حواستان به همه مراحل باشد و توالی ان را در نظر بگیرید تا در میانه راه استراتژی­تان گم نشوید و برنامه­تان را به طور کامل اجرایی کنید.

 

مشتریان جدید و بلند مدت خود را راضی نگه دارید.

بازاریابی پس از فروش متوقف نمی­شود. وقتی شخصی مشتری شما شد، باید به فعالیت ، پرورش و راضی کردن او ادامه دهید.

 

به این ترتیب، شما از همکاری دراز مدت مشتریان خود پشتیبانی خواهید کرد که به نوبه خود، وفاداری را تقویت می­کند. همچنین باعث می شود تا مشتریان شما بخواهند تجربیات مثبت خود را در مورد هدایت شما و اعضای مخاطبان هدف از طریق درج نظرات، توصیفات و گفتن دهان به دهان به اشتراک بگذارند.

 

آماده ، تنظیم ، فروش

مشاغل تجارت الکترونیک چندین ابزار بازاریابی در اختیار دارند. با استفاده از بازاریابی دیجیتال و ورودی به روشی صحیح، می توانید کمپین هایی را ایجاد کنید که به منظور کمک به فروشگاه آنلاین شما در جذب مشتری و رشدتان بهبود بخشد.

 

نظرات کاربران