برنامه نویسی سایت چیست

برنامه نویسی سایت چیست ؟

یک پرسش پایه اما مهم؛ برنامه نویسی سایت چیست؟ بگذارید ابتدا با مفهوم برنامه نویسی آشنا شویم. برنامه نویسی یکی از مشاغل پیچیده است که در آن شما به زبان ماشینی باید به کامپیوتر دستور دهید که چه کاری انجام دهد. شما باید این دستورات را به شکل نوشته ای قابل فهم برای کامپیوتر ارائه کنید که برای آن قابل درک باشد. در اصل شما به کامپیوتر می گویید که چه کار کند، کامپیوتر هم دستورات را از بالا به پایین اجرا می کند و هر کدام را به ترتیب مشخص شده توسط شما انجام می دهد. همچنین با برنامه نویسی می توان نرم افزار جدیدی ساخت و کامپیوتر را وادار به کار های جدید کرد.

برنامه نویسی سایت چیست و چه فرقی با برنامه نویسی معمولی دارد؟

برنامه نویسی سایت همان برنامه نویسی معمولی با این تفاوت که شما کد ها را در یک صفحه یا صفحات وب می نویسید و کد ها با مرورگر وب اجرا و قابل استفاده می شوند. این کد ها توسط کلاینت کاربر یا توسط سرور پردازش می شوند، به صورت قابل مشاهده و استفاده در صفحات مرورگر قابل دسترسی است.

خبر خوبی که وجود دارد این است که برنامه نویسی سایت می تواند از برنامه نویسی معمولی آسان تر باشد. ما در این مقاله سعی کردیم به شما کمک کنیم تا متوجه شوید که برنامه نویسی سایت چیست، چه مواقعی به آن نیاز پیدا می کنید و چرا ممکن است به آن علاقه مند شوید. در برنامه نویسی سایت کد هایی که شما می نویسید توسط وب سرور ها اجرا می شوند و در صفحات وب به نمایش گذاشته می شوند تا بقیه افراد بتوانند از آن ها استفاده کنند. بسیاری از برنامه های محبوب یک نسخه وب دارند که از قضا بسیار پر طرفدار است و در نسخه وب هم موفق شده اند. برخی از موفق ترین نمونه ها شامل: gmail / flickr و google map هستند که نسخه وب آن ها نیز به اندازه اپلیکیشن آن ها محبوب است.

برنامه نویسی سایت چیست؟ آیا می توان با آن ها برنامه ها را دقیقا مشابه خودشان بر روی وب پیاده سازی کرد و اجرا کرد؟

 بله برنامه های مثال زده شده در بالا نمونه هایی از آن هستند که حتی مانند نسخه اصلی خودشان می توان نسخه وب نیز در آن ها فایلی ارسال کرد، فایلی آپلود کرد یا ایمیل فرستاد.

برنامه نویسی سایت چیست و چه فرقی با برنامه نویسی معمولی دارد؟

برنامه نویسی سایت چیست و چگونه کار می کند؟

اساسا، شما کد را در صفحات HTML معمولی خود را این گونه جاسازی می کنید. چیزی مثل این:

<html>

<head>

<title>My Web Page</title>

</head>

<body>

<?php

print date(“Y/m/d”);

?>

</body>

</html>

در این مثال بالا وقتی که با یک مرورگر به سایت خود سر می زنید، سرور که سایت روی آن قرار دارد صفحه HTML را خط به خط کامپایل می کند و زمانی که به یک کد برنامه نویسی برسد آن را اجرا می کند. در این حالت مثال زده شده، ابتدا سرور تاریخ آن روز را در سایت قرار می دهد و بعد از آن صفحه را به مرورگر شما می فرستد. حال باید گفت که برنامه نویسی سایت چیست و در اینجا چگونه کار می کند. در اینجا مرورگر وب شما یک صفحه ساده می بیند که فقط تاریخ در آن نوشته شده اما در اینجا است که برنامه نویسی سایت وارد کار می شود و از این طریق به سرور دستور می دهد که تاریخ را بر روی صفحه قرار دهد.

مزایای برنامه نویسی سایت چیست؟

برنامه نویسی سایت به شما این امکان را می دهد که یک سایت بی روح و بی رنگ را که به زبان HTML است، به یک سایت بسیار جذاب تبدیل کنید. یکی از مزیت های جذاب برنامه نویسی سایت این است که هر کاربری بر روی هر پلتفرمی می تواند فقط با دسترسی داشتن به اینترنت و یک مرورگر اینترنت از برنامه استفاده کند از آن بهره مند شود. برنامه نویسی سایت ساده تر از برنامه نویسی هایی است که مستقیما بر روی کامپیوتر اجرا می شوند. این به شما این امکان را می دهد که هر چیزی را در لحظه در وب سایت خود ایجاد یا ویرایش کنید. مانند: یک انجمن، یک کتاب مهمان یا حتی یک فرم ارسالی.

مزایای برنامه نویسی سایت چیست؟

زبان برنامه نویسی سایت

برای برنامه نویسی سایت نیاز است به چه زبان هایی مسلط باشیم؟ تمامی برنامه نویسی های سایت با زبان های برنامه نویسی تحت وب نوشته می شوند. این زبان ها می توانند دارای فناوری ثابت مانند HTML/ XHTML/ CSS / جاوا اسکریپت/ XML باشند؛ اما با این حال اکثرا از برنامه نویسی سمت سرور انجام می شود. این یعنی کد های نوشته شده با زبان برنامه نویسی بر روی سرور اجرا می شوند و سپس بر روی مرورگر وب کاربر قابل مشاهده و استفاده می شوند.

زبان های محبوب در برنامه نویسی سایت

آیا می دانید محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سایت چیست؟ محبوب ترین زبان ها برای برنامه نویسی سایت عبارت اند از :

PHP / .NET / Ruby on rails / Perl / ASP classic / Python / JSP

پر استفاده ترین  و محبوب ترین زبان ها در برنامه نویسی سایت هستند.

همچنین برای بهبود تجربه کاربر در نسخه وب در سمت کلاینت بیشتر از جاوا اسکریپت استفاده می شود. این زبان برای سمت مشتری، برای طراحی و پیاده سازی برنامه های کاربردی وب عالی است.

HTML5 و CSS3 نیز اکثر عملکرد های سمت کلاینت ارائه شده توسط سایر فریم ورک های برنامه ها را پشتیبانی می کنند.

در برنامه نویسی سمت سرور بازیابی داده ها و  امنیت و عملکرد اهمیت دارد.

آیا ابزاری وجود دارد که در برنامه نویسی سرور به سرور کمک کند؟ بله در برنامه نویسی سایت  زبان های Opa و Tersus هستند که به سرور کمک می کنند. علاوه بر آن قابلیت کمک به کلاینت کاربر را هم دارند.

نظرات کاربران