برند کارفرمایی

برند کارفرمایی چیست و چه تفاوتی با برند شرکت دارد؟

در بخش منابع انسانی یک شرکت اصطلاحات بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از این اصطلاحات، برند کارفرمایی است. این اصطلاح در واقع به تصور کارکنان و کارفرمایان از شرکت اشاره دارد. همچنین از آن برای توصیف میزان شهرت و محبوبیت یک شرکت از دیدگاه کارفرمایان و کارکنان استفاده می شود. هر چه برندینگ شما در این حوزه موفق تر عمل کند، کارکنان از شما راضی تر خواهند بود و راحت تر می توانید روند استخدام نیروی جدید را پیش ببرید. در ادامه قصد داریم برای آشنایی بهتر، بیشتر درمورد برند کارفرمایی توضیح دهیم.

برند کارفرمایی چیست؟

برند کارفرما نشان دهنده تصویر شرکت در چگونگی برخورد با کارکنان خودش است. شرکت ها برای جذب استعداد های جدید و کارکنان بهتر مجبور هستند که ابتدا برای بخش کارفرمایی خود برندسازی کنند. این برندسازی می تواند ارزش ها و فرهنگ کاری شرکت شما را در بازار کار نشان دهد و شهرت شما را بین افرادی که جویای کار هستند بیشتر کند.

شرکتی که برند کارفرمایی قوی داشته باشد، می تواند بر درک و تصمیمات کسانی که به دنبال شغل هستند، تاثیر بگذارد تا برای استخدام شرکت شما را اولویت خود قرار دهند. به همین دلیل است که برند کارفرمایی بخش مهمی از استراتژی شرکت برای برندسازی محسوب می شود.

چه بخشی در شرکت مسئول برندسازی برای بخش کارفرما است؟

برند کارفرمایی

اولین بخشی که در برندسازی برای کارفرما به ذهن اکثر افراد می رسد، بخش منابع انسانی است. به همین دلیل است که اولین بخشی که برای برندسازی آن باید وقت بگذارید، بخش منابع انسانی است. اگر به فکر این هستید که وجه خوبی از بخش کارکنان و کارفرما به نمایش بگذارید، حتما باید در این بخش تغییراتی را که منجر به بهبود می شوند، اجرایی کنید.

به غیر از بخش منابع انسانی، بخش های زیر نیز نقش مهمی در ساخت برند کارفرمایی شرکت ایفا می کنند:

  • رئیس یا صاحب شرکت، مدیر عامل و همه مدیرانی که در بخش اجرایی شرکت نقش دارند، می توانند ارزش هایی را برای بخش منابع انسانی تعیین کنند که منجر به بهبود آن شود.
  • مدیران خط که اعضای تیم را رهبری می کنند و به آن ها ارزیابی و آموزش می دهند نیز نقش مهمی را در ساخت وجه کارفرمایی شرکت ایفا می کنند.
  • بخش منابع انسانی شرکت که روابط بین کارمندان را مدیریت می کند و سیاست های شرکت را در قبال کارکنان تعیین می نماید.
  • تیم بازاریابی که اخبار داخلی شرکت را منتشر می کند نیز می تواند در ساخت برند کارفرمایی شرکت موثر باشد.

اگر هر بخش وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد، شرکت وجه خوبی از خود به جای خواهد گذاشت. برای ساخت یک برند کارفرمایی باید تمامی بخش ها با یکدیگر همکاری کنند. برای مثال بخش بازاریابی نمی تواند خبر های مثبت مانند میزان خوشحالی کارکنان شرکت از مزایایی مانند پاداش و ساعات کاری انعطاف پذیر را به اشتراک بگذارد؛ مگر این که مدیریت ارشد شرکت این مزایا را تایید کند و منابع انسانی نیز آن ها را اجرا نمایند.

برند کارفرما در برابر برند شرکت

برند شرکت

بسیاری از افراد ممکن است که برند کارفرما را با برند شرکت اشتباه بگیرند. این دو اصطلاح نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. برند کارفرما در واقع نشان دهنده وضعیت و میزان شهرت شما برای افراد جویای کار است که قصد دارند به یک شرکت برای کار بپیوندند؛ اما برند شرکت نشان دهنده میزان شهرت شرکت شما به طور کلی در تمامی بخش ها است.

این تفاوت باعث نمی شود که این دو به یکدیگر ربطی نداشته باشند؛ زیرا برند کارفرمایی می تواند بر برند شرکت تاثیر بگذارد و بالعکس. شرکتی که برندینگ قوی داشته باشد، معمولا به عنوان مکان جذابی برای کار از سوی افراد جویای شغل تلقی می شود؛ اما از سوی دیگر شرکتی که در حوزه برندینگ کارفرمایی خود ضعیف عمل کرده باشد، هر چقدر هم در حوزه برند سازی برای شرکت عملکرد خوبی داشته باشد، در جذب نیروی جدید موفق عمل نخواهد کرد.

مزایای داشتن برند کارفرمایی قوی

داشتن برند کارفرمایی قوی برای شرکت مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. برخی از این مزایا عبارت اند از:

  • دریافت درخواست های شغلی بدون هزینه زیاد

یکی از مزایایی که داشتن برند کارفرمایی قوی برای شرکت به دنبال دارد، دریافت درخواست های شغلی متعدد بدون نیاز به هزینه زیاد است؛ زیرا کارمندان دوست دارند در محیطی مشغول به کار شوند که مطمئن هستند فضای کاری خوبی دارد.

  • کاهش زمان استخدام

احتمال این که نامزد های استخدامی درخواست یک شرکت با برند کارفرمایی قوی را سریع بپذیرند، بسیار بیشتر است. به همین علت زمان مورد نیاز برای استخدام کارکنان جدید کاهش خواهد یافت.

  • حفظ کارکنان فعلی

داشتن برند کارفرما قوی تنها در استخدام کارکنان جدید تاثیر نخواهد گذاشت. هنگامی که شما برند کارفرمایی خود را بهبود می بخشید، محیط کاری کارکنان فعلی شما نیز بهتر می شود. به همین دلیل احتمال استعفا و کم شدن تعداد کارکنان فعلی شرکت کاهش خواهد یافت؛ زیرا افراد دوست دارند محیط کاری سالمی داشته باشند و بتوانند پیشرفت کنند.

سوالات متداول

سوالات متداول
  1. برند کارفرمایی چیست؟

برند کارفرمایی در واقع  نشان دهنده محیط کاری شرکت است. این که چه چیزی شرکت را در حوزه مدیریت منابع انسانی از دیگر شرکت ها متمایز می کند. داشتن یک برند کارفرمایی قوی به شرکت کمک می کند تا راحت تر جذب نیروی کار داشته باشد و نیروی کار فعلی خود را نیز بهتر حفظ کند.

  1. هدف از ساخت برند کارفرمایی چیست؟

هدف از ساخت برند کارفرمایی در جذب و حفظ کارکنان با استعداد شرکت است. هر چه یک شرکت برند قوی تری در حوزه کارفرمایی داشته باشد، راحت تر می تواند کارکنان با استعداد را به خود جذب کند.

جمع بندی

برندسازی برای هر شرکتی بسیار مهم است. برندسازی می تواند در قسمت های مختلفی انجام شود. یکی از مهم ترین برندسازی هایی که هر شرکت به آن نیاز دارد، حوزه منابع انسانی و کارفرمایی است. برند کارفرمایی قوی به شرکت کمک می کند تا کمتر با مشکلاتی مانند استعفا و خروج کارکنان مواجه شود. همچنین داشتن برندینگ قوی در این زمینه مزایای زیادی از جمله کاهش زمان استخدام و داشتن درخواست های شغلی متعدد را برای شرکت به همراه خواهد داشت.

نظرات کاربران