منابع انسانی چیست

منابع انسانی چیست و فعالیت های اصلی آن کدامند؟

منابع انسانی یا همان HR در واقع بخشی از یک کسب و کار است. این بخش وظایف بسیار مختلفی دارد. مهم ترین وظیفه این بخش، یافتن افراد مناسب برای کسب و کار، غربال آن ها و استخدام و آموزش آن ها است. برای این که بدانید منابع انسانی چیست، خوب است بگوییم که منابع انسانی ممکن است برنامه های مزایای کارکنان را نیز مدیریت کنند. که البته این مورد کاملا به شرکت مورد نظر بستگی دارد.

منابع انسانی، نقش کلیدی در شرکت دارند و به پیشرفت شرکت کمک زیادی می کنند. یکی دیگر از کار های منابع انسانی، این است که محیط کسب و کار را برای کارکنان بهتر کنند و کیفیت کاری کارکنان با استفاده از کار های مختلف افزایش دهند.

خوب است بدانید که واژه منابع انسانی، برای اولین بار توسط اقتصاد دان معروف آمریکایی، جان آر. کامنز در کتاب توزیع ثروت که در سال 1893 توزیع شد، به کار گرفته شد. اما با این حال بخش منابع انسانی، برای اولین بار در قرن بیستم بود که توسعه یافت و وظیفه رسیدگی به شکایات کارکنان رسمی شد.

ویژگی های کلیدی منابع انسانی

منابع انسانی چیست
  • برای این که بهتر بدانید منابع انسانی چیست، خوب است بگوییم که منابع انسانی یکی از بخش های مهم کسب و کار است که مسئولیت غربالگری، استخدام و آموزش کارکنان را به عهده دارد.
  • منابع انسانی وظیفه مهمی مانند مدیریت برنامه مزایای کارکنان را به عهده دارد.
  • منابع انسانی وظیفه تعیین حقوق، مزایا و اخراج کارکنان را نیز به عهده دارد و آن را مدیریت می کند.
  • برای این که بهتر بدانید منابع انسانی چیست، خوب است بگوییم که منابع انسانی، اولین بخشی از است که باید با تمامی قوانین شرکت آشنا شود و طبق آن عمل کند.

درباره منابع انسانی

بخش منابع انسانی، یکی از بخش هایی است که در هر شرکتی فارغ از اندازه آن وجود دارد. هر شرکتی نیاز حتمی به بخش منابع انسانی دارد. چه شرکت بزرگ باشد و چه کوچک مانند استارتاپ های موفق یا تازه کار . زیرا منابع انسانی وظایف کلیدی شرکت را به عهده دارند و باید کاری کنند که بهره وری کارکنان به حداکثر برسد. علاوه بر این، منابع انسانی، تمامی مشکلاتی که ممکن است برای کارمندان رخ دهد را حل و فصل می کند.

برای این که بدانید منابع انسانی چیست، خوب است بگوییم که از دیگر وظایف منابع انسانی می توان به کنترل دستمزد و مزایا، استخدام، اخراج و بروز کردن قوانین شرکت بر اساس سیاست های شرکت نام برد.

کلیدی ترین فعالیت های منابع انسانی

کلیدی ترین فعالیت های منابع انسانی

منابع انسانی، همان طور که گفتیم، بخش کلیدی هر شرکتی هستند. به همین خاطر فعالیت کلیدی و بسیار مهم شرکت نیز به عهده آن ها است. برخی از مهم ترین فعالیت های این بخش، شامل موارد زیر می شود:

  • مدیریت و استفاده موثر از افراد برای بهره وری بیشتر
  • ارزیابی عملکرد تمامی کارکنان و دادن پاداش برای برخی شایستگی ها
  • برای این که بدانید منابع انسانی چیست، خوب است بگوییم که منابع انسانی، شایستگی و استعداد های افراد را برای توسعه شرکت پرورش می دهند.
  • منابع انسانی، وظیفه افزایش نوآوری، خلاقیت و انعطاف پذیری را نیز برای امکان رقابت با دیگر شرکت های رقیب به عهده دارند.
  • یکی دیگر از فعالیت های مهم منابع انسانی، بکارگیری از روش های جدید برای طراحی استراتژی ها است. همچنین این بخش وظیفه توسعه شغلی و تحرک سازمانی را به عهده دارد.
  • برای این که بدانید منابع انسانی چیست، خوب است بگوییم که منابع انسانی وظیفه پیاده سازی و ادغام فناوری روز را نیز به عهده دارند. این باعث بهبود وضعیت کاری کارکنان، بهبود یادگیری کارکنان و بهبود ارتباط با آن ها می شود.

استراتژی های منابع انسانی

استراتژی های منابع انسانی

هیچ کاری بدون برنامه ریزی دقیق، خوب پیش نمی رود. به همین خاطر برای عملکرد بهتر منابع انسانی، از سال 1980 به بعد، بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک دنیا، بخش منابع انسانی خود را مجبور به طراحی استراتژی کردند. این ابتکارات استراتژیک، معمولا بر اساس مسائل مربوط به کارمندان و برای موفقیت تجاری یک شرکت در بلند مدت طراحی می شد.

به همین خاطر است که گاهی اوقات از استراتژی های منابع انسانی، به نام HRM نیز یاد می شود. HRM در واقع یک رویکرد جامع برای مدیریت کارکنان، فرهنگ و محیط کاری یک شرکت است که به منابع انسانی در استخدام، مدیریت و جهت دهی کار های شرکت کمک می کند.

گوگل، یکی از بهترین نمونه هایی است که می توان برای این مورد نام برد. برای این که بدانید منابع انسانی چیست، خوب است بدانید که شرکت گوگل به بخش منابع انسانی خود اهمیت بسیار زیادی می دهد. به همین خاطر است که کارمندان این شرکت، از مزایای بسیار زیادی بهره می برند. برای مثال دفتر کار های این شرکت، معمولا به امکانات تفریحی زیادی مجهز می شوند. زیرا به عقیده گوگل، کارکنان شاد، کارکنان سودمند تر و مولد خواهد بود.

نظرات کاربران