بنچ مارکینگ

چگونه از بنچ مارکینگ در کسب و کار خود استفاده کنید؟

بنچ مارکینگ یا محک زدن معیار های تعریف شده منجر به ردیابی بهتر مشکلات احتمالی و سریع تر رسیدن به اهداف سازمانی می شود. اگرچه در هر صنعتی، استاندارد های خاصی برای کارکنان و مصرف کنندگان هست و هیچ دو شرکتی دقیقا مسیر یکسانی را برای موفقیت دنبال نمی‌ کنند؛ اما معیارسنجی های مختلف می تواند نقطه شروع محکمی برای سنجش خود با استاندارد های داخلی و خارجی و تجزیه و تحلیل رقبا باشد. درواقع به کمک معیار سنجی ها یا بنچ مارکینگ می توانید با تغییرات به وجود آمده در صنایع جهانی همگام شوید و خواسته های بازار مدرن را برآورده کنید. این مقاله برای صاحبان مشاغلی است که قصد دارند از یک سیستم بنچ مارکینگ برای رشد کسب و کار خود استفاده کنند؛ بنابراین اگر صاحب کسب و کار هستید، پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله پیش رو را از دست ندهید.

بنچ مارکینگ چیست؟

بنچ مارکینگ

بنچ مارکینگ معیاری برای سنجش کیفیت، عملکرد و رشد کسب و کار شما، باتوجه به تجزیه و تحلیل رویه و فرآیند موفقیت سایر شرکت هاست. این معیارسنجی کمک می کند در صورت وجود راهکاری بهتر برای بهبود فرهنگ سازمانی، آن را کشف کنید و کسب و کار خود را متناسب با استاندارد های داخلی و خارجی ارتقا دهید.

درواقع با استفاده از آن می توانید مسیر مناسبی را برای بهبود شرایط سازمان خود برنامه ریزی کنید. فرقی ندارد این برنامه ریزی به معنای کاهش هزینه ‌ها، افزایش کارایی و بهره‌وری و یا افزایش درآمد باشد. به عبارت دیگر هدف نهایی بنچ مارکینگ، بهبود مستمر شرایط کسب و کار هاست. معیارسنجی و مقایسه کسب‌ و کارتان با دیگران به شما کمک می کند ایده های جدیدی پیدا کنید و از آن ها برای پیشرفت سریع تر سازمان خود استفاده نمایید.

انواع بنچ مارکینگ

انواع بنچ مارکینگ

یک کسب ‌و کار می ‌تواند از معیار های متعددی برای اندازه ‌گیری حوزه‌ های فعالیتی خود در برابر استاندار دهای داخلی و خارجی استفاده کند.

ولی به طور کلی سه نوع بنچ مارکینگ اصلی وجود دارد:

  1. بنچ مارکینگ داخلی

بنچ مارکینگ داخلی به معنی مقایسه داده های تاریخی با شرایط فعلی سازمان و روش های بهبود کسب و کار شماست. معیار های داخلی باعث کاهش هزینه و اتلاف وقت می شوند. معیار های داخلی که کسب و کارها باید روی آن ها تمرکز کنند می تواند شامل مواردی مانند عملکرد و اثربخشی کارکنان و نحوه استفاده آن ها از ابزارهای ارائه شده در کسب و کار باشد. نظارت بر معیار های داخلی یکی از مؤثرترین راه‌ های ایجاد تیم ‌های انعطاف ‌پذیر است. داده‌ های معیار از جمله مواردی هستند که می توانند به کسب ‌و کار شما کمک ‌کنند تا مؤثر ترین روش ها را برای استفاده از استعداد کارکنان و نحوه سازماندهی وظایف برای آسان تر کردن کار ها و مدیریت فرآیند های سازمانی شناسایی کنید.

  1. بنچ مارکینگ رقابتی

همانطور که از نام آن پیداست، معیار های رقابتی در بنچ مارکینگ، تعیین اهداف مشخص برای رشد سازمان براساس کار هایی است که سایر رقبا در حال انجام آن ها هستند. به عبارت دیگر با مطالعه رویه ‌ها و استاندارد های کسب‌ و کار های مشابه و مطابقت دادن آن با سازمان خود، کسب و کار شما می تواند فراتر از وضعیت صنعتی موجود رشد کند و مزیت رقابتی کسب نماید.

معیار های رقبا می تواند بر همه چیز از جمله حقوق کارمندان، خدمات ارائه شده به مشتریان و حتی روحیه کارکنان تأثیر بگذارند. بنابراین اگر می خواهید از رقبا جلوتر باشید و مطلوب ترین محیط کاری را برای کارمندان خود ایجاد کنید، درک آنچه رقبای شما انجام می دهند نه تنها خوب، بلکه ضروری است. کارمندان به خوبی می‌ دانند که در صورت داشتن فرصتی برای رشد مالی و مهارتی، باید در یک شرکت بمانند و از رقبا پیشی بگیرند.

  1. بنچ مارکنیگ استراتژیک

بنچ مارکینگ استراتژیک یک گام فراتر از معیار های رقابتی قرار می گیرد و طبق آن یک کسب و کار به دنبال تقلید از استاندارد های عملکرد خاص سازمان های دیگر در سطوح جهانی است.

مزایای استفاده از بنچ مارکینگ در کسب و کار

مزایای بنچ مارکینگ

بنچ مارکینگ فرآیندی نیست که یک بار استفاده از آن نتیجه خاصی در پی داشته باشد. برای بهره بردن از این روش، سازمان شما باید مدام فعالیت های کلیدی خود را بررسی کند. استمرار در این مسیر باعث می شود اطمینان حاصل کنید که همواره در حال حرکت به سمت هدف نهایی خود هستید.

کسب‌ و کار هایی که بنچ مارکینگ را به یک روش معمول تبدیل می‌ کنند، می ‌توانند از مزایای زیر بهره ببرند:

  • بهبود عملیات داخلی سازمان
  • شناخت رویه کاری، نقاط قوت و ضعف رقبا و تحلیل رقابتی
  • درک درست از نقاط ضعف و قدرت سازمان
  • کاهش هزینه های شرکت با افزایش کارایی منابع موجود
  • تمرکز بر روی شیوه ها و پیشنهاد هایی که رضایت و وفاداری مشتری را افزایش می دهد

بنابراین بنچ مارکینگ می ‌تواند به شما کمک کند حوزه ‌های متعددی از فعالیت ‌های کسب‌ و کارتان را بهبود ببخشید و به سادگی با اندازه ‌گیری پیشرفت ها و ارائه یک هدف روشن، سازمان خود را ارتقا دهید.

فرآیند بنچ مارکینگ

فرایند بنچ مارکینگ

در این قسمت از مقاله مروری مختصر بر مراحل این فرآیند مهم خواهیم داشت:

  1. برنامه ریزی برای آنچه که می خواهید
  2. انجام دادن تحقیقات کامل و جمع آوری داده های مرتبط برای برنامه ریزی
  3. تجزیه و تحلیل داده ها و ارزیابی این مورد که کجا هستید و کجا می خواهید باشید
  4. تهیه کردن یک برنامه مناسب برای رسیدن به هدف
  5. نظارت بر مسیر بر پیشرفت برنامه سازمان

به عبارت دیگر برای شروع بنچ مارکینگ، ابتدا باید معیار هایی را که می ‌خواهید شناسایی و پیگیری کنید، موقعیت فعلی خود را ارزیابی کنید و مسیر موفقیت سازمان را تعیین کنید. در نهایت به یک برنامه هدفمند و بی نقص احتیاج دارید که باید به طور منظم پیشرفت آن را پیگیری نمایید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را به طور مختصر و مفید با فرآیند بنچ مارکینگ آشنا کنیم. همانطور که گفته شد بنچ مارکینگ یا محک زدن به شما کمک می کند مشکلات احتمالی موجود در سازمان را کشف کنید و با مقایسه نحوه فعالیت خود و رقبا، برنامه مناسبی برای پیشرفت و ارتقا ساختار سازمان ایجاد نمایید. برای کسب بهترین نتیجه در این مسیر پیشنهاد می کنیم کارمندان خود را نیز در فرآیند محک زدن مشارکت دهید. این کار باعث می شود ایده های متنوع و قابل اجرای بیشتری در اختیار داشته باشید.

نظرات کاربران