تاثیر الگوریتم BERT در سئو

همه چیز درباره تاثیر الگوریتم BERT در سئو و رتبه بندی سایت ها

الگوریتم BERT آخرین و مهم ترین به روز رسانی در موتور جست و جوی گوگل است. تاثیر الگوریتم BERT در سئو سایت ها در پایان سال 2019 نمایان شد. سالی که گوگل آن را معرفی نمود.

برای اینکه بتوانید رتبه سئوی خود را حفظ و یا ارتقا دهید باید از تاثیر الگوریتم BERT در سئو سایتتان آگاه شوید. پس با ما همراه باشید.

BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. BERT یک الگوریتم پردازش زبان انسان است که به گوگل کمک می کند تا معنای متون را بهتر درک کند.

تاثیر الگوریتم BERT در سئو سایت شما بیشتر به محتوای متنی بر می گردد. چون این الگوریتم به جای خواندن محتوا از چپ به راست، آن را از دو طرف رمزنگاری می کند و سپس با توجه به جایگاه هر کلمه آن را تفسیر می کند.

این کار به گوگل کمک می کند تا ربات هایش ظرافت های زبان انسان را بهتر از الگوریتم های قبلی درک کنند. چون ممکن است که هر کلمه معانی متفاوتی داشته باشد با این کار می تواند به مفهوم آن در جمله پی ببرد. البته در ابتدای شروع این الگوریتم از هر 10 سرچ عبارت فقط یکی را به صورت آزمایشی هدف قرار می دهد تا کارایی این الگوریتم مشخص شود.

تاثیر الگوریتم BERT در سئو

تاثیر الگوریتم BERT در سئو چگونه است؟

درحال حاضر این الگوریتم فقط عبارات جست و جو شده توسط کاربران را آنالیز می کند نه محتوای وب سایت ها را، اما این به روز رسانی می تواند تاثیرات بسیاری بر روی کلماتی که سایت شما در آن ها رتبه گرفته است داشته باشد. چون از این به بعد گوگل معنی عبارات را بهتر درک کرده و نتایج جست و جو هم وابسته به خواسته کاربران است.

بنابراین سایت هایی که تمرکز کمتری روی خواسته کاربران دارند احتمالا شانس زیادی برای رسیدن به رتبه های برتر نخواهند داشت. امروزه الگوریتم گوگل می تواند بفهمد که خواسته کاربران دقیقا چیست بنابراین نتایجی که نمایش می دهد بسیار دقیق تر و مفید تر خواهند بود.

با این کار اهمیت کلمه کلیدی خیلی کمتر می شود. و فقط باید روی پاسخ گویی به خواسته های کاربران توجه کنید.

باید گفت که تاثیر الگوریتم BERT در سئو بیشتر بر روی FEATURE SNIPPET ها است. طبق گفته گوگل این الگوریتم طوری طراحی شده است که بهترین FEATURE SNIPPET را برای عبارت جست و جو شده پیدا کند و ممکن است تغییرات زیادی روی FEATURE SNIPPET ها به وجود بیاید.

تاثیر الگوریتم BERT در سئو اکثر فعالان حوزه سئو را گیج کرده است. اما ممکن است که شوکی که گوگل پیش بینی کرده است به همان شکل مورد انتظار اتفاق نیوفتد.

تاثیر الگوریتم BERT در سئو

تاثیر الگوریتم BERT در سئوی داخلی سایت

طبق گفته یک متخصص الگوریتم جست و جو، دان اندرسون تاثیر الگوریتم BERT در سئو سایت هایی با محتوای ضعیف بسیار کم بوده و اصلا کمکی به آن ها نمی کند. در پایین ترجمه گفته های او را برایتان نوشته شده است:

” الگوریتم BERT و خانواده آن پردازش 11 زبان طبیعی را بهبود بخشیده اند. اما اگر تمرکز نوشتاری یک صفحه ضعیف باشد چطور؟

حتی خود ما هم وقتی صحبت می کنیم گاهی در میان حرف ها می گوییم منظور شما چیست؟

خانواده الگوریتم BERT  همیشه با مشکلات زیادی مواجه بوده اند، اما این بار با روش دو جهته ای که دارد خیلی بهتر شده و ارتقا یافته است.

البته هنوز کار های زیادی برای انجام دادن داریم. مثل تاکید و اهمیت یک عبارت، استفاده از یک ساختار واضح، کمک به تبدیل داده های بدون ساختار به داده های نیمه ساختار یافته و … .”

تاثیر الگوریتم BERT در سئوی داخلی سایت

بعد از بروز رسانی BERT چگونه سئو و رتبه سایت خود را بهبود ببخشیم؟

طبق گفته تیم گوگل بهینه سازی برای این الگوریتم وجود ندارد. این گفته تا حدودی هم درست است و تقریبا روش جادویی و خاصی وجود ندارد تا از تاثیر الگوریتم BERT در سئو به نفع خودتان استفاده کنید اما ما سه راهکار به شما پیشنهاد می کنیم تا بتوانید از این بروزرسانی بیشترین استفاده را ببرید.

1- سرعت سایت تان را افزایش دهید

همانطور که می دانید هدف گوگل بیشتر روی نمایش اطلاعات مرتبط با خواسته کاربر بر روی سایت ها است. افزایش سرعت سایت علاوه بر کمک به نمره سئوی شما به تجربه کاربری سایت شما نیز کمک می کند. یکی از این کار ها استفاده از AMP یا صفحات بهینه شده برای موبایل است. این صفحات در گوشی های موبایل بسیار سریع تر بارگذاری و نمایش داده می شوند. روش دیگر استفاده از یک CDN است.

2- محتوای مرتبط تولید کنید

محتوای مرتبط با خواسته کاربر و اطلاعات مناسب همیشه در سئوی سایت بسیار مهم بوده است و همانطور که ذکر شد با تاثیر الگوریتم BERT در سئو این اهمیت بیشتر شده است.

محتوای صفحه شما باید به یک سوال پاسخ دهد یا در موضوعی خاص اطلاعات ارائه دهد، بنابراین گوگل ارزش خاصی به این محتوا میدهد. متون غیر متمرکز یا مبهم چندان شانسی برای رتبه گرفتن ندارند. و به خاطر همین است که گفته می شود:

تاثیر الگوریتم BERT در سئو با محتوایی که تولید می کنید رابطه مستقیم دارد.

3- سعی نکنید که گوگل را فریب دهید!

سعی نکنید که گوگل را فریب دهید!

همیشه فریب دادن گوگل یا سئوی کلاه سیاه ضررهایش خیلی بیشتر از سود آن بوده است. چگالی زیاد کلمات کلیدی، خرید بک لینک، متون غیر قابل دید و سایر کلک های سئوی کلاه سیاه باعث پنالتی شدن سایت شما می شود. گوگل با هر بار آپدیت خیلی بهتر عمل میکند و بهتر می فهمد که کدام سایت ها واقعا از روش های درست و اصولی پیش می روند یا خیر.

نظرات کاربران