تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

ممکن است برای هر برندی این پرسش پیش بیاید که چرا محصولات و خدمات آن ها با اینکه کیفیت خوبی دارد، به فروش نمی رود. اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستید یا می خواهید بدانید که مردم به چه محصول یا خدماتی علاقه مند هستند تا برای آن کمپین های بازاریابی طراحی کنید، باید درمورد بازار خدمات و محصولات مورد نظر خود تحقیقات لازم را انجام دهید. اینکه چگونه می توانید درمورد بازار مورد نظر خود اطلاعات لازم را به دست آورید، سوالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار

تحقیق درمورد بازار در واقع یک تاکتیک رایج بین تمامی شرکت هایی است که خدمات یا محصولاتی را به مصرف کننده ارائه می دهند. این تاکتیک روی جمع آوری داده ها درمورد جنبه های مهم فروش محصولات، خدمات و خود مصرف کننده تمرکز دارد. از این داده ها می توانید برای تصمیم گیری های مختلف در شرکت استفاده کنید.

داده هایی که از بازار جمع آوری می شوند، به شکل سینماتیک به نمایش در می آیند. به کمک این داده ها بازاریاب ها و متخصصان شرکت می توانند استراتژی های بهتری را برای فروش بهتر محصولات و خدمات به بازار طراحی کنند.

برای جمع آوری اطلاعات به کمک تاکتیک تحقیقات بازار می توانید از شیوه های مختلفی استفاده کنید؛ برای مثال می توانید بین مشتریان و عموم مردم نظرسنجی برگزار کنید یا با گروهی از مشتریان که به عنوان نمونه محسوب می شوند، مصاحبه انجام دهید. به طور کلی، هر روش موثری که باعث شود شما درمورد مشتریان خود اطلاعات کامل و جامعی را به دست آورید، نوعی تحقیقات بازار محسوب می شود.

مهم ترین هدف از انجام تحقیقات روی بازار داشتن یک درک کلی از وضعیت بازار است. تحقیق درمورد بازار به شرکت کمک می کند تا پیش بینی کند واکنش مشتریان نسبت به یک محصول یا خدمات خاص چگونه خواهد بود. علاوه بر این از اطلاعات به دست آمده می توان برای طراحی برنامه های بازاریابی و تغییر استراتژی کمپین های تبلیغاتی با توجه به نیاز مشتری استفاده کنید.

چرا تحقیقات بازار مهم است؟

رضایت مشتریان

تحقیقات در بازار یکی از بهترین راه هایی است که به کمک آن می توانید رضایت مشتریان خود را به دست آورید. علاوه بر این تحقیقات بازار به کاهش تصمیم های ریسکی در شرکت کمک خواهد کرد. دلایلی که باعث می شود شرکت ها به تحقیقات درمورد بازار و مشتریان نیاز داشته باشند عبارتند از:

  • اطلاعات ارزشمند: شما می توانید به کمک اطلاعات ارزشمندی که به دست می آورید، خدمات و محصولات جدیدی را طراحی و وارد بازار کنید. همچنین به کمک اطلاعات به دست آمده می توانید محصولات و خدمات فعلی خود را نیز با تبلیغات و بازاریابی بهتری به بازار عرضه کنید.
  • مشتری محوری: مشتری محور بودن رمز موفقیت یک کسب و کار است. اگر بتوانید رضایت مشتریان خود را به دست آورید، آن ها را به مشتریان وفاداری تبدیل خواهید کرد که در هنگام خرید، اول به خرید از برند شما فکر کنند. هنگامی که به کمک تحقیقات بازار اطلاعات کافی به دست می آورید، می توانید درک کاملی از نیاز ها و خواسته های مشتری داشته باشید تا با برطرف کردن آن ها، رضایت مشتری را به دست آورید.
  • پیش بینی اتفاقات آینده بازار: تحقیقات درمورد بازار به برند کمک می کند تا اتفاقاتی که ممکن است در آینده ای نه چندان دور در بازار رخ دهد را پیش بینی کند.
  • مزیت رقابتی: یکی از مزایای خوبی که تحقیقات بازار برای شما به همراه خواهد داشت، این است که شما را یک قدم جلو تر از رقبای شما قرار می دهد. به کمک اطلاعاتی که از تحقیقات به دست می آورید، می توانید استراتژی هایی را تعیین کنید که همیشه از رقبای خود جلو تر باشید.

مدل های تحقیقات بازار

مدل های تحقیقات بازار

تحقیقات درمورد بازار می تواند به دو مدل تحقیقات بازار اولیه و ثانویه انجام شود.

تحقیقات بازار اولیه

تحقیقات در بازار به شیوه اولیه خود به دو دسته تحقیقات اکتشافی و تحقیقات اختصاصی تقسیم می شود.

  • تحقیقات اکتشافی: تحقیقات اکتشافی بر موضوع خاصی تمرکز ندارد و بیشتر با سوالات کلی شروع می شود. سوالات نیز ممکن است به صورت مصاحبه های تلفنی یا حتی پرسشنامه مطرح شود. با پاسخ به این سوالات به کمک مشتریان می توان اطلاعات کلی ای به دست آورد.
  • تحقیقات اختصاصی: تحقیقات اختصاصی همان طور که از نام آن نیز پیدا است، بیشتر روی یک زمینه خاص مانند یک مشکل خاص یا یک مسئله شناسایی شده در شرکت تمرکز دارد.

تحقیقات بازار ثانویه

تحقیقات بازار ثانویه بر اساس یافته هایی که از طریق سایر بازاریاب ها و محققین درمورد نیاز ها و خواسته های مشتریان جمع آوری شده است، انجام می شود. امروزه بسیاری از اطلاعات جمع آوری شده توسط محققین درمورد مشتریان را می توانید در اینترنت پیدا کنید.

تحقیقات ثانویه می تواند در زمینه های مختلفی مانند داده های سرشماری دولتی، گزارش های تحقیقاتی انجمن های صنفی و یا حتی نتایج نظرسنجی ها انجام شود.

تاریخچه تحقیقات بازار

طبق اطلاعات به جا مانده، اولین تحقیقات بازار انجام شده رسمی به دهه 1920 در آلمان باز می گردد. تحقیقات درحوزه بازار در ایالات متحده نیز با ظهور رادیو ها شکل گرفت.

شرکت ها در رسانه هایی که برای سرگرمی مردم بودند، تبلیغات می کردند و با قرار دادن پیام های تبلیغاتی خود روی بیلبورد ها یا مجلات محبوب به طیف گسترده ای از مخاطبان دسترسی پیدا می کردند. با این کار، آن ها شانس زیادی برای رساندن تبلیغات خود به مردم داشتند و می توانستند پس از تبلیغات تغییرات نتایج فروش را بررسی کنند.

جمع بندی

تحقیقات بازار جزء کلیدی مرحله تحقیق و توسعه هر شرکت محسوب می شود. تحقیقات در زمینه بازار و مشتریان به برند کمک می کند تا نیاز بازار را درک کند. همچنین با تحقیقات انجام شده، اطلاعات ارزشمندی به دست می آید که از طریق آن ها می توان استراتژی های جدیدی برای بازاریابی و ارائه خدمات و محصولات با توجه به نیاز های مخاطبان ایجاد کرد.

 

 

نظرات کاربران