تحلیل تبلیغات

تحلیل تبلیغات چیست و چه کاربردی دارد؟

تحلیل تبلیغات فرآیندی است که در آن عملکرد یک کمپین تبلیغات ارزیابی می شود. بررسی و تحلیل یک کمپین تبلیغاتی به تبلیغ دهندگان کمک می کند تا متوجه میزان موفقیت کمپین خود شوند تا در صورت لزوم، تغییراتی را در کمپین ایجاد کنند. برای تحلیل یک کمپین تبلیغاتی عوامل مختلفی مانند آگاهی از برند، تعداد کلیک ها، تعداد تبدیل ها، هزینه هر کلیک، هزینه هر تبدیل و واردی از این دست در نظر گرفته می شود. برای این که بهتر با نحوه تحلیل تبلیغات آشنا شوید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

تحلیل تبلیغات چیست؟

تحلیل تبلیغات

بررسی تبلیغات در واقع نوعی تحقیق روی بازار و تبلیغات انجام شده است که توسط متخصصان بازاریاب انجام می شود. از تحلیل های انجام شده برای ایجاد تبلیغات موثر و منحصر به فرد استفاده می کنند. این مدل تحلیل برای هر مرحله صدق می کند. از توسعه، ایجاد و تحویل تبلیغات گرفته تا دیگر مراحل آن.

متخصصانی که به صورت ویژه در حوزه تبلیغات فعالیت می کنند، از روش های کمی و کیفی برای بررسی میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی استفاده می کنند. تحلیل های تبلیغاتی به شرکت کمک می کند تا در دفعات بعد تبلیغات باکیفیت تر و مطابق اهداف مخاطبان خود داشته باشد.

عواملی که می توانند روی تاثیر گذاری تبلیغ تاثیر بگذارند، بسیاری زیاد هستند. برای مثال پیام، تصاویر و موسیقی مورد استفاده در یک تبلیغ هر کدام تاثیر خاصی بر مخاطب خواهند گذاشت. همچنین موارد دیگری مانند میزان متقاعد سازی تبلیغ، پیام کلیدی و یا هدف اصلی تبلیغ از عوامل مهم به حساب می آیند.

تمامی تبلیغ ها سه هدف اصلی دارند: اول این که پیامی قانع کننده به مخاطبان خود برسانند، دوم این که برندی را تبلیغ کنند و سوم این که از یک موضوع خاص حمایت نمایند. تجزیه و تحلیل تبلیغات به متخصصان بازاریاب کمک می کنند تا هر بار عناصری را که به موفقیت بیشتر تبلیغ کمک می کند، پیدا کنند.

چگونه تبلیغات خود را تحلیل کنیم؟

چگونگی تحلیل تبلیغات

برای این که میزان موفقیت یک کمپین بازاریابی را تحلیل کنید، روش های متفاوتی وجود دارد. اما برخی از ساده ترین و بهترین روش هایی که اکثر کسب و کار ها از آن ها بهره می برند، عبارت اند از:

  • پرسیدن سوال

ساده ترین و بهترین راه این است که از خود درمورد تبلیغات انجام شده سوال بپرسید. سوال پرسیدن برای تحلیل تبلیغات این کمک را به شما می کند تا متوجه جزئیات یک تبلیغ شوید. با پرسیدن سوال می توان بخش هایی از تبلیغ را که نیاز به جزئیات بیشتر دارد، تشخیص داد. بهترین مرحله برای طرح سوالات و پرسیدن آن ها مرحله توسعه و پس از انتشار آگهی است. برخی از سوالاتی که می توانید برای بررسی تبلیغات از خود بپرسید عبارت اند از:

  • آگهی چه پیامی را به مخاطبان می رساند؟
  • چه جزئیاتی در تبلیغ قرار گرفته اند؟
  • مخاطب تبلیغات من چه کسی است؟
  • از محتوا های متنی و گفتاری چگونه در آگهی استفاده شده است؟
  • تبلیغ چگونه مخاطب را برای خرید خدمات یا محصولات متقاعد خواهد کرد؟
  • آیا تبلیغ دارای احساسات، منطق و جذابیت لازم است یا خیر؟
  • برای گسترش تبلیغات از چه استراتژی هایی استفاده شده است؟
  • آیا تبلیغ به مسائل اجتماعی نیز می پردازد؟
  • بررسی عناصر استراتژیک

یکی دیگر از مواردی که باید برای تحلیل تبلیغات از آن استفاده کرد، بررسی عناصر استراتژیک است. تمام کسانی که در حوزه بازاریابی فعالیت دارند، قبل از تایید یک آگهی برای انتشار، عناصر استراتژیک آن را بار ها بازبینی می کنند. تجزیه و تحلیل چنین مواردی به بازاریاب کمک می کنند تا محتوای تبلیغ ها را به نحوی تنظیم کند که پیام را به طور موثر به مخاطب منتقل کند. دو عاملی که می تواند به انتقال موثر پیام کمک کند عبارت اند از:

  • شناسایی هدف: قبل از تحلیل تبلیغات و حتی انتشار آن، باید هدف خود را از ایجاد یک تبلیغ، مشخص کنید. شناسایی بازار هدف و مخاطبان آن به ایجاد یک پیام موثر برای انتقال کمک خواهد کرد.
  • شناسایی پیام هدف: پیام یک تبلیغ در یکی از چهار دسته آگاهی ، علاقه، تمایل و اقدام دسته بندی خواهد شد. شناسایی پیام آگهی می تواند به تیم برای توسعه و اجرای تبلیغات با ارائه چارچوب پیام رسانی کمک کند.
شناسایی پیام هدف
  • تحلیل عناصر تاکتیکی

تحلیل عناصر تاکتیکی برای تحلیل تبلیغات حتما باید انجام شوند. برخی از عناصری که حتما باید در موارد تاکتیکی بررسی کنید عبارت اند از:

  • لحن تبلیغات: لحن تبلیغات نوع احساس یا نگرشی است که در تبلیغات به کار رفته و از طریق آن پیام به مخاطب منتقل می شود. این لحن می تواند جدی، عاطفی، طنز و یا حتی انگیزشی باشد.
  • شخصیت ها: تمامی افرادی که در تبلیغات خود استفاده می کنید، باید دارای شخصیت باشند؛ زیرا شخصیت ها پیام آگهی را به مخاطب می رسانند. کاراکتر شما باید در تبلیغ به نحوی عمل یا صحبت کند که با اهداف تبلیغ هماهنگی لازم را داشته باشد.
  • موسیقی و صدای تبلیغ: یکی از عوامل تاثیر گذار که در تحلیل تبلیغات نباید از آن چشم پوشی کرد، موسیقی و صدا هایی است که در تبلیغ وجود دارند. پس زمینه تبلیغ شما می تواند یک آهنگ پرطرفدار باشد یا از صدا های مختلف در آن استفاده کره باشید. این که چه نوع آهنگ یا صدایی در تبلیغ می تواند مناسب باشد، بستگی به تصمیم بازاریاب ها دارد.
  • بصری: عوامل بصری که در تبلیغ وجود دارد، باید اطلاعاتی را درمورد برند با مخاطبان به اشتراک بگذارد. سعی کنید از جزئیات و تصاویری استفاده کنید که اطلاعات مهمی را در مورد برند در اختیار مخاطبان قرار دهد.
  • پیام: از عواملی که در تحلیل تبلیغات باید در نظر گرفته شود، پیامی که است در دل تبلیغ نهفته است. هر چه این پیام موثر تر و آشکار تر به مخاطب رسانده شود، تبلیغات موفق تر خواهد بود.

جمع بندی

برای نتیجه گیری درمورد این که تبلیغات تا چه حد در جذب مخاطب تاثیر گذار بوده اند، باید از تاکتیک تحلیل تبلیغات استفاده کرد. تحلیل و بررسی تبلیغات فرآیندی است که طی آن میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی مورد بررسی قرار می گیرد. در بررسی یک تبلیغ عوامل مختلفی مانند تعداد کلیک ها، تعداد تبدیل ها و موارد این چنینی مورد بررسی قرار می گیرند.

نظرات کاربران