تعدیل نیرو

چه تفاوتی بین اخراج و تعدیل نیرو وجود دارد؟

اخراج کردن یک کارمند اصلا کار ساده ای نیست. وقتی فردی را استخدام کردید ، به این باور رسیدید که کارمند فرد مناسبی برای کار است ، بنابراین وقت و هزینه قابل توجهی روی آنها سرمایه گذاری کردید. با این وجود وقتی به دلایل مختلفی، شرکت شما تصمیم گرفت که بدون آن شخص وضعیت بهتری داشته باشد. برای اجرای تصمیم، باید به تعدیل نیرو یا اخراج کارمندان متوسل شوید.

 

تفاوت تعدیل نیرو و اخراج کارکنان در چیست؟

اخراج یک کارمند

اخراج یکی از اعضای تیم به دلیل عدم توانایی در برآوردن انتظارات شرکت ایجاد می شود ، خواه این عملکرد تحت ضعف عملکرد ، رفتار نامناسب یا عدم پایبندی به قرارداد کار باشد. به عبارت دیگر ، یک اقدام منفی ، مانند عدم انجام وظایف اساسی شغلی یا اخلال در روحیه کارمندان ، باعث اخراج یک کارمند می شود و این کارمند شغلش را از دست خواهد داد.

تعدیل نیرو 

اقدامات احتیاطی که هنگام اخراج شخصی باید انجام شود

·         یک مدیر منابع انسانی یا یک کارمند معتمد داشته باشید

وقتی با اخراج کسی معیشت و وضع زندگی اش تحت تأثیر قرار می گیرد ، همه چیز سخت و حیاتی می شود. فردی که از کار اخراج می شود ممکن است خانواده ای برای مراقبت داشته باشد، کلی قسط داشته باشد و یا لنگ اجاره خانه اش باشد. به احتمال زیاد از دست دادن شغل باعث می شود که از پس این مخارج برنیاد و شاید اگر بوی اخراج به مشامش رسید، فعالیت بهتری ارائه دهد. همچنین ، در نظر داشته باشید که یک نماینده منابع انسانی نظارت بر اخراج داشته باشد. به این ترتیب ، اگر کارمند بعداً تصمیم بگیرد که علیه شرکت شما شکایت کند ، شاهد تأیید شده دارید. نماینده منابع انسانی شما می تواند از اخلاقی بودن و قانونی بودن اخراج اطمینان حاصل کند. سعی کنید فقط به دلیل خصومت شخصی کارمندی را بیکار نکنید.

 

·         قبل از اخراج، اخطار بدهید

به جای اینکه شخصی را به طور ناگهانی اخراج کنید، به کارمند اطلاع دهید که در صورت عدم بهبود عملکرد ، خطر اخراج را به  دنبال دارد. وقتی قبلا به کارمند مورد نظرتان اخطار داده باشید و همچنان اشتباهاتش را تکرار کند، اخراج منصفانه تری خواهد داشت. سعی کنید وقت اخراج آسیب روحی زیادی به کارمند وارد نکنید و او را یکهو شوکه نکنید.

 

 

تعدیل نیرو

یک کارمند را می توان بخاط شرایط اقتصادی بازار تعدیل کرد و عموما این تعدیل نیرو تقصیر خودشان نیست. تعدیل نیرو زمانی صورت می گیرد که شرکتی برای اهداف مالی مجبور به تغییر ساختار یا کوچک سازی شود. ممکن است برای زنده و سالم نگه داشتن کسب و کار خود لازم باشد مزایای حقوقی را کاهش دهید. تعدیل نیرو اتفاق ناراحت کننده ای هم برای شما و هم قطعا برای کارمندان شما است، اما گاهی شرایط پیش می آید که راهی جز این ندارید و این اتفاق تلخ را مجبورید برای بقای کسب و کارتان انجام دهید.

 

بسته های حمایتی:

اگرچه قانونی در این مورد وجود ندارد ، اما یک شرکت می تواند بسته ای را برای کارکنان تعدیل شده خود ارائه دهد. بسته های حمایتی معمولاً شامل موارد زیر هستند:

 

پاداش کاری ، می توانید معادل یک ماه کاری کارمند تعدیل شده، حقوق در نظر بگیرید.

تمدید بیمه درمانی تا یک مدت مشخص

پرداخت هزینه مرخصی های استفاده نشده

بسته های حمایتی کمک می کند تا کارگر تا زمانی که کار دیگری دست و پا می کند دل مشغولی زیادی نداشته باشد و احساس یاس کمتری بکند.

 

تعدیل نیرو

نیروی تعدیل شده می تواند به کار برگردد

بر خلاف اخراج کارکنان ، تعدیل نیرو به معنی قطع همیشگی همکاری نیست.  اگر شرکتی پایه ایده آل خود را بازیابد یا رشد خود را شروع کند ، توسعه می تواند به گزینه ای تبدیل شود و از کارمندان سابق خواسته شود که برگردند. به همین دلیل مهم است که حواستان باشد کدام کارمندتان نیروی خوبی بود و وقت تعدیل نیرو با شما همکاری کرد. لیستی از این افراد داشته باشید که وقتی کارتان دوباره سر پا شد، از آنها درخواست کار کنید. آیا این افراد قصد بازگشت به کار دارند؟ شاید بله، شاید نه، اما اگر اعتقاد دارید که آنها می توانند به شما کمک کنند ، کمک خواستن از آنها ضرری ندارد و می تواند به رشدتان کمک کند.

 

نظرات کاربران