اخراج کارکنان

چند دلیل منطقی برای اخراج کارکنان

گرچه معمولا اخراج کارکنان تصمیم ساده ای نیست؛ اما موارد مختلفی، اخراج یک کارمند را توجیه می کنند. شما می توانید کارمندان را به دلیل عملکرد ضعیف، رفتار یا اظهارات گمراه کننده و غیراخلاقی، خسارت مالی یا نقض خط مشی شرکت اخراج کنید. شما باید کارمندان خود را با احترام و به طور خصوصی، بدون حضور همکار دیگری اخراج کنید و دلیل خوبی برای این تصمیم خود ارائه دهید. این مقاله برای کارفرمایان، متخصصان منابع انسانی و مدیرانی است که می خواهند در کنار رضایت کارکنان، برخی از دلایل قانونی و قابل قبول اخراج کارکنان را نیز بدانند.

10 علت برای اخراج کارکنان

اخراج کارکنان
  • آزار و اذیت، خشونت و نا امن کردن محیط کار

کارمندانی که همکار خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهند و همچنین کارکنانی که از سیاست های ایمنی محل کار سرپیچی می کنند یا به همکاران خود زورگویی می کنند معمولا اخراج می شوند. اخراج کارکنان خشونت طلب نیز معمول و معقول است.

  •  رفتار های غیراخلاقی

رفتار غیراخلاقی شامل مواردی مانند جعل سوابق شرکت و دروغ گفتن در مورد مسائل کاری و… است. رفتار غیر اخلاقی می تواند شامل موضع گیری های سیاسی بیش از حد و ناخوشایند در داخل یا خارج از محل کار باشد. آداب معاشرت در کسب و کار بسیار مهم است.

  • خسارت به اموال شرکت

اخراج کارکنان می تواند به علت آسیب رساندن به اموال، ماشین آلات، رایانه ها یا فضای اداری شرکت باشد. آسیب هایی که منجر به عواقب مالی قابل توجهی شود.

  • سرقت یا سوء استفاده از اموال شرکت

سرقت، غیرقانونی است؛ حتی اگر کارمند شما یک چسب نواری کوچک را از کمد لوازم خود به خانه ببرد. در چنین شرایطی شما می توانید تصمیم بگیرید که کارکنانی که وسایل گران قیمت کسب و کار شما را سرقت می کنند؛ اخراج کنید. به عنوان مثال، استفاده گسترده از رایانه های شرکت برای اهداف شخصی در ساعات کار (یا هر مقدار استفاده از رایانه شرکت برای اهداف مشکوک یا غیرقانونی) می تواند دلیل موجهی برای اخراج کارکنان باشد.

  • ارائه رزومه کاری دروغین

نوشتن رزومه واقعی اهمیت زیادی دارد. مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که 85٪ متقاضیان کار، رزومه های گمراه کننده یا دروغین ارائه می دهند. اگر یقین پیدا کردید که رزومه کارمندان فعلی حاوی اطلاعات ساختگی است، می توانید کارمندان را اخراج کنید. با این حال، اگر کارمندی برخی از صلاحیت های جزئی را بیش از حد بزرگ بیان کرده و وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد، نیاز است کمی درمورد اخراج او بیشتر فکر کنید.

10 علت برای اخراج کارکنان
  • عملکرد شغلی ضعیف

عملکرد شغلی ضعیف یک دلیل کاملاً منطقی و قانونی برای اخراج کارکنان است. قبل از اخراج یک کارمند به دلیل عملکرد ضعیف شغلی، با او ملاقات کنید و درمورد نقص و نقاط ضعف عملکردش صحبت کنید و راه های بهبود را به او یاداوری کنید. شما می توانید یک کارمند را بدون انجام این مراحل اخراج کنید؛ اما انجام این کار معمولا روش بهتری است.

  • غیبت بیش از حد

این موضوع که کارمندان گاهی به تعطیلات و یا استراحت بروند یک چیز است و اینکه دائماً دیر برسند یا به ندرت یک هفته کامل کار کنند، چیز دیگری است. غیبت بیش از حد کارمندان مانع از رسیدن شرکت به برنامه ها و اهداف و موفقیت کاری می شود. غیبت بیش از حد، دلیل قابل قبولی برای اخراج کارکنان است.

  • فرهنگ کاری ضعیف

فرهنگ کاری ضعیف می تواند یکی از موارد اخراج کارکنان باشد. شاید کارمند شما دائماً منفی نگر باشد. شاید به کار خود متعهد نباشد یا علاقه خاصی به آن نداشته باشد. شاید دائماً شوخی می کند و یا با همکاران خود صحبت می کند و در این صورت حواس تیم شما را پرت می کند. همه این ها دلایل قابل قبولی برای اخراج کارکنان است.

  • نقض سیاست های شرکت

در حالی که نقض خط مشی های شرکت می تواند منجر به اخراج کارکنان شود؛ می باست قبل از اخراج کارکنان خوب فکر کنید. اگر کارمند شما با ارسال مطلبی که به شدت به چهره عمومی شرکت شما آسیب می رساند، خط مشی رسانه اجتماعی شما را نقض می کند، می توانید اخراج وی را توجیه کنید. اما اگر کارمند شما حساب های شخصی خود در شبکه های اجتماعی را در ساعات کار بررسی کند، این تخلف به اندازه کافی جدی نیست که بتواند اخراج را توجیه کند.

  • تعدیل نیرو

در حالی که خاتمه کار به دلیل تعدیل نیرو یا کاهش بودجه غالباً جدا از اخراج، گروه بندی می شود؛ اما این دلیل موجهی برای اخراج کارمندان است. اگر لازم است همکاری خود را به این دلیل با کارمندانتان قطع کنید، توجه و احترام بسیار مهم و ضروری است.

با وجود تمام دلایل ذکر شده در بالا؛ در بعضی موارد، ممکن است تمایل داشته باشید که به جای پایان دادن به کار فرد، یک اخطار کتبی صادر کنید. در بسیاری از موارد، صرف نظر از اینکه اخراج کارمند کاملاً قابل توجیه است، بهتر است قبل از این کار با وکیل خود در مورد اوضاع صحبت کنید تا اطمینان حاصل شود که در معرض خطر قانونی شکایت قرار ندارید.

هنگام صحبت با کارمندی که همکاری خود را با او پایان می دهید، مراحل زیر را انجام دهید:

هنگام صحبت با کارمندی که همکاری خود را با او پایان می دهید، مراحل زیر را انجام دهید
  •  قبل از اخراج، به خوبی و صادقانه با کارمند ارتباط برقرار کنید و با نهایت احترام و در خلوت با او صحبت کنید.
  •  زمان، تاریخ و مکان ملاقات را تعیین کنید و زمانی را در نظر بگیرید تا بلافاصله بعد از آن، امکان جمع کردن وسایل و ترک محیط کار دور از چشم دیگران وجود داشته باشد.
  • از قبل آماده باشید و طوری صحبت کنید که مشخص شود، تصمیم نهایی شما، اخراج است و فرصتی وجود ندارد که نظر خود را تغییر دهید.
  • در حالت ایده آل، یک شریک تجاری، ناظر مستقیم یا کارمند منابع انسانی باید در جلسه حضور داشته باشد تا در صورت عصبانیت یا ناراحتی کارمند، امور را آرام نگه دارد.
  • موضوع را شخصی نکنید و از توهین به توانایی ها و هوش کارمندتان بپرهیزید. اگر کارمند شما متناسب با سیاست ها و خط مشی شرکت شما نیست، دلیل نمی شود که برای همکاری با سایر شرکت ها نیز مناسب نباشد.

نتیجه گیری

اخراج کارکنان، تصمیمی است که باید دلیل موجه و منطقی ای داشته باشد. در حقیقت، اخراج کارکنان به کسب و کار شما آسیب هایی می زند؛ پس بهتر است به دلایل منطقی دست به این کار بزنید. ما در این مطلب چندین دلیل موجه که منجر به تخراج کارکنان می شوند را بیان کردیم. امیدواریم تا محترمانه و دوستانه این تصمیم را اجرا کنید.

نظرات کاربران