آموزش تغییر دامنه سایت

آموزش تغییر دامنه سایت

اکثر شرکت ها، هنگامی که سایتی برای شرکت خود ایجاد می کنند، نام دامنه را نیز شبیه به نام شرکت انتخاب می کنند. هدف این کار هم تنها برای این است که کاربرانی که می خواهند وارد سایت شوند بتوانند سایت را راحت تر پیدا کنند. اما گاهی اوقات شرکت ها در طی فرایند ریبرندینگ خود، نام شرکت را نیز تغییر می دهند. در این صورت، شرکت هایی که نامشان تغییر یافته است، ناگهان خود را در شرایطی می بینند که نام دامنه سایت هیچ شباهتی با نام شرکت ندارد. اگر صاحبان شرکت تصمیم به ایجاد دامنه و سایت جدیدی بگیرند، بسیاری از مخاطبان و کاربران خود را که با سایت قدیم آشنا بودند، از دست می دهند و دوباره باید مراحل کسب ترافیک و کاربر را برای سایت جدید بگذرانند. در نتیجه تنها راه حل این مشکل، تغییر دامنه سایت است. پس آشنایی با آموزش تغییر دامنه سایت، موضوع مهمی برای صاحبان سایت محسوب می شود.

یکی از معضلاتی که هنگام تغییر دامنه سایت ممکن است به فکر آن بیفتید، این است که سئو سایت ها مطابق دامنه سایت ها است. سوالی که به ذهن خیلی ها ممکن است برسد این است که اگر دامنه سایت خود را تغییر دهید، تمامی ویژگی های قدیمی سئو سایت شما با دامنه قبلی، از بین خواهد رفت یا خیر. جواب این سوال خیر است. سئو سایت با دامنه قدیمی، همان سئو سایت شما با دامنه جدید خواهد بود و ایجاد دامنه جدید و تغییر دامنه باعث نمی شود که صاحبان سایت، اختیارات مربوط به سئو سایتشان را از دست بدهند.

همانطور که از بحث های بالا متوجه شدید، تغییر دامنه سایت مسئله مهم و حساسی به شمار می آید. به همین دلیل ما در این مقاله سعی کرده ایم تا آموزش تغییر دامنه سایت را برای شما فراهم کنیم تا اگر نمی دانید که چگونه دامنه سایت خود را عوض کنید، با خواندن این آموزش تغییر دامنه سایت، با مراحل تغییر دامنه سایت آشنا شوید.

تغییر دامنه سایت

دلایل تغییر دامنه سایت چیست؟

همانطور بیان کردیم، تغییر دامنه سایت کار حساس و پیچیده ای است و اگر ضرورتی در انجام نمی بینید، بهتر است که تا جایی که می توانید از این دردسر دوری کنید یا آموزش تغییر دامنه سایت را به درستی فرا بگیرید. اما دلایلی وجود دارد که صاحبان سایت تصمیم به تغییر دامنه سایت خود می گیرند. در زیر به دلایل تغییر دامنه سایت می پردازیم.

شما در حال تغییر نام تجاری خود هستید.

یکی از دلایلی که در آن تغییر دامنه سایت ضرورت دارد، این است که نام شرکت شما تغییر یافته است. طبیعتا با این موضوع کاملا‌ آشنا هستید که نام دامنه باید شباهت نزدیکی با نام شرکت داشته باشد. سپس اگر شرکت شما نامش تغییر کند و اصلا شبیه به نام دامنه سایت نباشد، مخاطبان جدید شرکت شما که با سایت و دامنه قبلی شما آشنایی ندارند، در پیدا کردن سایت شما و همچنین به خاطر سپردن نام دامنه دچار مشکل خواهند شد.

شاید به نظرتان این مشکل چندان جدی به نظر نرسد، اما همین سخت بودن حفظ کردن نام دامنه سایت، می تواند لطمه سنگینی به ترافیک سایتتان وارد کند.

دلایل تغییر دامنه سایت

شما تخصص و زمینه کاری خود را تغییر داده اید.

این مسئله شباهت زیادی به دلیل اول دارد. ممکن است شما قبلا عکاس مراسم های عروسی بوده اید، اما از این به بعد می خواهید در زمینه عکاسی برای نمایشگاه های اتومبیل مشغول به کار شوید. اگر در دامنه سایتتان اسمی از عروسی آورده باشید، هنگامی که مشتری شما بخواهد برای دیدن عکس های اتومبیل مورد نظرش وارد سایتتان شود، از دیدن نام دامنه سایتتان، تعجب خواهد کرد و سردرگم خواهد شد. مشکل مشابه کم شدن ترافیک سایت در این مورد نیز وجود دارد اما با دریافت اطلاعات مربوط به آموزش تغییر دامنه سایت شما به آسانی می توانید این مشکل را حل کنید.

شما به دنبال نام دامنه کوتاه تر یا ساده تر می گردید.

هنگام ثبت نام دامنه سایت، خیلی از اوقات پیش آمده است که شما به دنبال دامنه خاصی می گردید اما آن نام دامنه در دسترس نیست و سایت دیگری از آن نام استفاده می کند. سپس مجبور می شوید که به نام دامنه ای که طولانی تر و پیچیده تر است راضی شوید. سپس بعد از گذشت زمانی، ممکن است متوجه شوید که نام دامنه ای که ابتدا به دنبالش بوده اید و نزدیکی و شباهت زیادی به نام شرکت و زمینه فعالیت شما دارد، در دسترس قرار گرفته است.

شما می توانید دو کار برای استفاده از این نام دامنه جدید، انجام دهید. کار اولی که می توانید انجام دهید این است که نام دامنه خود را به نام دامنه ای که به تازگی در دسترس قرار گرفته تغییر دهید. در واقع همان کاری که ما به انجام آن توصیه می کنیم. کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که دامنه کوتاه تر و خلاصه تر را خریداری کنید تا رقیبی بعد ها دست به خریداری این دامنه نزند.

در ادامه می توانید در تمامی تبلیغات رسانه ای خود، هنگام اعلام نام سایت خود، از این سایت با دامنه کوتاه تر و بهتر استفاده کنید و هنگامی که کاربران وارد این سایت با دامنه جدید می شوند، به سایت با دامنه قبلی که طولانی تر و پیچیده تر است هدایت شوند. اما اگر این اتفاق بیفتد، این هدایت به سایتی که نام دامنه اش متفاوت است، ممکن است باعث سردرگم شدن کاربران شود و ممکن است کاربران اعتمادشان را به سایت شما از دست بدهند. در نتیجه بهترین کار در این مواقع این است که طبق آموزش تغییر دامنه سایت که در ادامه مقاله مطالعه خواهید کرد، دامنه قبلی سایت خود را به دامنه بهتر و کوتاه تر تغییر دهید.

مراحل تغییر دامنه سایت

مراحل تغییر دامنه سایت

برای تغییر دامنه سایت خود به مراحل زیر توجه کنید.

  1. مرحله اول: بررسی پیوند ها و بک لینک ها و عملکرد های جستجو

قبل از تغییر دامنه سایت، بهتر است که ابتدا وضعیت سئو سایت خود را بررسی و فهرست بندی کنید تا پس از تغییر دامنه سایت بتوانید از تفاوت هایی که ممکن است در سئو سایت شما ایجاد شود، آگاه شوید.

  1. مرحله دوم: تغییر دامنه سایت

روش انجام دادن تغییر دامنه سایت، به سرویسی که هاست شما را تامین می کند، بستگی دارد. اگر چندان در این زمینه از دانش و تجربه بالایی برخوردار نیستید، بهتر است از افزونه هایی که در وردپرس مخصوص همین کار ایجاد شده است، استفاده کنید.

  1. مرحله سوم: تغییر مسیر ها را از دامنه قدیمی به دامنه جدید اضافه کنید

انجام دادن این مرحله برای هدایت ترافیک از دامنه قدیمی به دامنه جدید الزامی است. این مرحله باعث می شود تا شما بتوانید پس از تغییر دامنه سایت، رتبه سایت خود را در صفحه نتایج جستجوی گوگل، حفظ کنید.

  1. مرحله چهارم: گوگل را از تغییر دامنه سایت، مطلع سازید

بهترین ابزار برای اطلاع به گوگل از تغییر دامنه سایت، Google Search Console است. این وسیله کاملا رایگان است و بهتر است پس از تغییر دامنه سایت، از آن استفاده کنید.

  1. مرحله پنجم: آزمایش کردن دامنه جدید

پس از این که تمامی مراحلی را که بیان کردیم را گذراندید، یادتان باشد بررسی کنید آیا همه چیز به درستی انجام شده است یا خیر. همچنین سئو سایت با دامنه جدید را با سئو سایت با دامنه قبلی مقایسه کنید.

امیدواریم پس از خواندن این مقاله که به هدف آموزش تغییر دامنه سایت ایجاد شده است، با روش ها و مراحل تغییر دامنه سایت آشنا شده باشید.

نظرات کاربران