تفاوت بازاریابی و فروش

بررسی تفاوت بازاریابی و فروش از جنبه های گوناگون

در میان بخش های بسیار موثر در افزایش درآمد شرکت ها، بخش فروش و بازاریابی اهمیت فراوانی دارند. این دو بخش با یکدیگر تفاوت دارند و کاری که انجام می دهند یکسان نیست. این در حالی است که بسیاری از افراد تفاوت بازاریابی و فروش را نمی دانند و به اشتباه خدمات هر دو را یکسان می پندارند. دلیل این اشتباه رایج میان مردم این است که بازاریابی و فروش هر دو یک هدف مشخص و یکسان را دنبال می کنند که آن دنبال کردن استراتژی های فروش و در نهایت بالا بردن درآمد روزانه شرکت است.

تفاوت بازاریابی و فروش

تفاوت بازاریابی و فروش

در بخش بازاریابی، کارمندان سعی می کنند که به بهترین روش محصولات را به افراد مختلف معرفی کنند و کارایی آن را به طور واضح توضیح دهند. در این بخش اگر شما سوالی دارید، می توانید از آن ها بپرسید. در واقع بازاریابان اطلاع رسانی انجام می دهند و فروشندگان به طور مستقیم با خریداران و مشتریان بالقوه مواجه می شوند. هر کسب و کاری برای پیشرفت و افزایش درآمد باید بخش بازاریابی و فروش خود را همسو سازد. در صورتی که اهداف این دو یکسان اما کارهایشان متفاوت باشد، نتیجه درخشانی حاصل خواهد شد و پیشرفت به طور قطعی اتفاق خواهد افتاد.

1) روند برنامه ریزی

اگر شما به عنوان یک بازاریاب در حال برنامه ریزی برای محتوایی که باید ارائه کنید، هستید به احتمال زیاد بخش هایی از روند برنامه ریزی تان که شامل تاریخچه شرکت، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، ابتکارات کلی و … می شود، با بخش فروش یکسان خواهد بود. اما قسمت های بسیار کوچکی نیز هستند که ممکن است تفاوت های اساسی ایجاد کنند.

روند برنامه ریزی و کار بازاریابان شامل تعریف دقیقی از محصول ارائه شده، قیمت آن، مشتریان احتمالی و مکان هایی که ممکن است در آن ها افرادی خریدار محصول باشند، خواهد بود. به طور کلی تمام بازاریابان بر روی ۴ مورد (محصول، قیمت، مکان و تبلیغات) تمرکز دارند که این موارد تفاوت بازاریابی و فروش را به طور دقیق مشخص می کنند. این در حالی است که روند برنامه ریزی بخش فروش، شامل جزئیات دقیقی درباره فرایند فروش محصول، ساختار تیم، بازار هدف و سایر موارد این چنینی می شود.

روند برنامه ریزی

2) اهداف بازاریابی و فروش

همانطور که ذکر کردیم به طور کلی اهداف بازاریابی و فروش در یک جهت حرکت می کنند و هر دو قصد دارند تا فروش شرکت را افزایش دهند. در بازاریابی کارمندان باید تبلیغات ساده و محصولات مختلف شرکت را بسیار بزرگ و خاص جلوه دهند. در این قسمت تمام افراد تلاش می کنند تا با ایجاد نیاز در مشتریان مختلف، آن ها را به سمت محصولات شرکت جذب کنند و تعداد خریداران را افزایش دهند. در واقع وظیفه قیمت گذاری محصولات، اطلاع رسانی تولیدات جدید، بررسی چگونگی رفع انواع نیاز مشتری بر عهده این گروه است. همچنین کار بازاریابان می تواند طولانی مدت باشد؛ برای مثال ممکن است چند ماه به طول بیانجامد.

برای این که تفاوت بازاریابی و فروش را بهتر دریابید، بهتر است اهداف فروش را نیز به طور دقیق بررسی کنیم. کار این بخش معمولا کوتاه مدت است و بیشتر به صورت ماهانه انجام می شود. به این صورت که فروشندگان پیش از شروع هر ماه یک هدف یا سهمیه برای فروش خود در نظر می گیرند. تمام افراد باید تلاش کنند تا در انتهای ماه به آن هدف برسند و سهمیه فروش خود را پر کنند. در نهایت آخر هر ماه مدیران یا سر گروه هر بخش فروش افراد را بررسی  و اهداف ماه بعد را به طور دقیق مشخص می کند.

اهداف بازاریابی و فروش

3) ابزار و منابع مورد نیاز در بازاریابی و فروش

برای بررسی دقیق تفاوت بازاریابی و فروش ، لازم است به ابزار هایی که در هر بخش استفاده می شوند، توجه کنید. برخی از ابزار ها در هر دو بخش با اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع ابزار ها یکسان هستند؛ اما نحوه بهره گیری از آن ها در این دو بخش متفاوت است.

 پر کاربرد ترین ابزاری که هر دو گروه از آن استفاده می کنند و فواید بسیاری برای هر یک دارد، شبکه های اجتماعی است. بخش بازاریابی از این فضا برای تبلیغ محصولات، جذب مخاطبان و کاربردی نشان دادن محصول شرکت استفاده می کنند؛ در حالی که قسمت فروش از فضای مجازی برای ارتباط موثر تر با مخاطبان و فروش محصولات به آن ها استفاده می کند. فضای مجازی و برنامه هایی که در این فضا در دسترس اند، کمک بسیار زیادی به هر دو گروه می کند و به نحو موثری برای افزایش درآمد شرکت ها کاربردی هستند.

در عین حال هر بخش ابزار مخصوص به خود را نیز دارد که در کنار ابزار های مشترک از آن بهره می برد و نتیجه مطلوبی به دست می آورد. به عنوان مثال بخش بازاریابی معمولا از ابزار هایی که برای تولید محتوا کاربرد بسیار دارند، استفاده می کند تا از این راه بتواند محصولات را به جامعه گسترده تری از خریداران معرفی کند. از این رو کارمندان بخش بازاریابی باید از بهینه سازی نرخ تبدیل، ابزار های بهینه سازی موتور جستجو (سئو)، ابزار های مدیریت پروژه، نرم افزار گزارش دهی، ابزار تولید محتوا و سایر موارد مرتبط، اطلاعات قابل قبولی داشته باشند تا بتوانند با تکنولوژی روز دنیا حرکت کنند و به هیچ عنوان از رقبای خود عقب نیفتند.

بخش فروش محصولات نیز باید ابزار های قدرتمند را مانند نرم افزار های برگزاری جلسات، ابزار اسناد، نرم افزار صدور فاکتور، ابزار مدیریت ایمیل، نرم افزار مدیریت موجودی، سفارش و … به کار بگیرند تا کار ها را با سرعت بالا و آسان انجام دهند.

جمع بندی

بخش بازاریابی و بخش فروش تفاوت های بسیار کوچکی با هم دارند؛ اما مهم تر از این تفاوت ها، درک اهداف مشترک و همسو سازی این دو بخش است. اگر شرکتی قصد پیشرفت دارد، لازم است بازاریابی و فروش خود را در یک جهت قرار دهد. اگر این دو بخش با یکدیگر و با هدفی مشترک کار کنند، درآمد شرکت به طور چشم گیری افزایش پیدا می کند و هر دو گروه به موفقیت های بسیاری دست پیدا می کنند.

نظرات کاربران