تولید محتوای تبلیغاتی چیست

تولید محتوای تبلیغاتی چیست و چرا باید تولید محتوای تبلیغاتی داشته باشیم

دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک صنعت به سرعت در حال رشد است. ابزارها، برنامه ها و فناوری هایی که همین چند سال پیش ضروری بودند، در حال حاضر منسوخ شده اند و بازاریابان در هر بخش به طور مداوم به دنبال راه های جدیدی برای رسیدن به مخاطبان خود هستند. برای اینکه با مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید باید در قدم اول بدانید که تولید محتوای تبلیغاتی چیست.

تولید محتوای تبلیغاتی چیست؟

شاید توضیح دقیق تولید محتوای تبلیغاتی کمی سخت باشد چون با مفاهیمی مثل استراتژی محتوا یا تبلیغات بومی اشتباه گرفته می شود. اگرچه مفهوم تبلیغات محتوا مفهومی نسبتاً جدید است، اما بدنه اصلی صریح و ساده است:

تولید محتوای تبلیغات فرآیند تولید محتوایی است با هدف تبلیغ آن محتوا از طریق کانال های توزیع پولی. این فرآیند می تواند شامل فعالیتهای PPC، بالا رفتن رتبه در سرچ گوگل، هزیننه های پرداختی تبلیغات و هر نوع دیگر از فرصتهای تبلیغاتی پولی باشد. هر قالب محتوایی می تواند به عنوان بخشی از یک کمپین تولید محتوای تبلیغاتی پولی باشد. به عنوان مثال، شما می توانید یک برگه سفید داشته باشید و به عنوان محصولی برای فروش از طریق تبلیغات پولی، شروع کنید به جذب مشتری. تا زمانی که محتوای تولید شده خودتان را از طریق گزینه های پولی تبلیغ می کنید، در واقع از تبلیغات محتوا استفاده می کنید.

تولید محتوای تبلیغاتی چیست

تولید محتوای تبلیغاتی یا تبلیغات محتوا در مقابل بازاریابی محتوا

همه ما می دانیم که بازاریابی محتوا فواید زیادی دارد، اما تولید محتوای تبلیغاتی با بازاریابی محتوای “سنتی” چه تفاوتی دارد؟ در واقع شاید کلمه تولید محتوای تبلیغاتی دقیقا عبارت درستی برای توصیف موضوع نباشد ولی با بازریابی محتوا اشتراکات و اختلافاتی دارد. بازاریابی محتوا یک عنصر اصلی بازاریابی ورودی است که خود به گونه ای طراحی شده است که تا حد ممکن برای مصرف کنندگان جلب توجه کند. از طرف دیگر تبلیغات سنتی غالباً فقط نقش جلب توجه همگانی را دارد. به عبارتی تبلغات سنتی برای جلب توجه بینندگان و جلب توجه مردم به اقدامات کسب و کار است در حالیکه در تبلیغات و تولید محتوا روی جامعه ورودی خاصی تمرکز می کنیم که دنبال چیزی حولو حوش محصول و خدمات ما هستند.

با این حال، یکی از عناصر بازاریابی محتوا و تولید محتوای تبلیغاتی، تأکید بر کیفیت است. فقط به این دلیل که شما محتوای خود را از طریق کانالهای پولی توزیع و تبلیغ می کنید، به این معنی نیست که خود محتوا باید به عنوان محتوایی که “ارگانیک” نیست از محتوای ارگانیک کیفیت کمتری داشته باشد. در هر صورت، عامل کیفیت باید همیشه بیشترین توجه را جذب کنید، چرا که دارید برای تبلیغ آن محتوا هزینه پرداخت می کنید.

به عبارتی هم در تولید محتوای تبلیغاتی و هم در بازاریابی محتوا ما به تولید محتوایی از جنس محصولات و خدمات خودمان می پردازیم، فقط در درگاه ورودی تفاوتی ایجاد می کنیم.

یکی دیگر از تفاوت های مهم بین بازاریابی محتوا و محتوای تبلیغاتی این است که کمپین های بازاریابی محتوا اغلب به سئو و رتبه بندی های ارگانیک توجه و تکیه می کنند، در حالی که تبلیغات محتوا با اعمال نقاط قوت از طریق کانال های تبلیغاتی پولی به مخاطب می رسند و به عبارتی مشکل نداشتن ترافیک ارگانیک را از طریق تبلیغات حل می کنند نه راهکارهای بالا بردن سئو.

اصولا تکیه به فقط سئو و ترافیک ارگانیک کار خطرناکی است و احتمال بازدهی را پایین می آورد، به همین دلیل محتوای تبلیغاتی هم یک روند تکاملی این سبک از بازاریابی است.

 

آیا تبلیغات محتوا در واقع همان تبلیغات بومی با نامی جدید نیست؟

یکی از تصورات رایج غلطی که مردم برای سوال “تولید محتوای تبلیغاتی چیست” دارند، در مورد تبلیغات محتوا و تولید محتوای تبلیغاتی است. که این فقط عنوان کلمه کلیدی این دو فرق می کند و در واقع فرق زیادی نمی کنند. این تعریف از اساس غلط است.

تبلیغات محتوا و تولید محتوای تبلیغاتی (از لحاظ تئوری) باید از بازاریابی محتوای ارگانیک در نظر مصرف کننده قابل تشخیص نباشد. اگر من قصد دارم یک راهنمای یا لیستی را درباره موضوعی مرتبط با علاقه های خودم دانلود کنم، زیاد به این موضوع توجه نمی کنم که این محتوا از چه طریقی بالا آمده و در دسترسم قرار گرفته است. در برخی موارد ، من حتی نمی توانم متوجه شوم که قبل از دانلود روی چه لینکی کلیک کردم. کیفیت محتوا همان چیزی است که من را به موضوع جذب می کند ، نه ابزاری که توسط آن تبلیغ شده است.

مزایای تولید محتوای تبلیغاتی چیست؟

شاید بزرگترین مزیتی که محتوای تبلیغاتی نسبت به بازاریابی محتوای ارگانیک دارد این است که به جستجو یا کشف قابل اتکا نیست. اگر برای تبلیغ بخشی از مطالب هزینه می کنید، دیگر لازم نیست نگران جذب کردن مخاطبان گسترده تری باشید، یا سعی در پیچ و خم های زیاد سئو گیر کنید. به سادگی مخاطبان خود را پیدا می کنید و از هر کانال توزیع به بهترین وجه متناسب با نیازهای شما و نتایج تجاری پروژه محتوا استفاده می کنید.

یکی دیگر از مزیت های این جنبه تبلیغات محتوا این است که شما را قادر می سازد تا روی موضوعات متمرکز شوید که با ترافیک ارگانیک چنین قابلیتی ندارید. این مساله به این مفهوم است که می توانید یک عبارت تعریف کنید و مشتریان احتمالی را با تولید محتوای تبلیغاتی به همین عبارت برسانید و در ذهن مخاطب باقی بمانید.

ابتکارات تبلیغاتی محتوا همچنین می تواند به طرز چشمگیری مقیاس خوبی داشته باشد. بسته به هدف محتوا و مخاطبان بالقوه مربوطه ، می توانید از کانالهای متنوع استفاده کنید تا محتوای خود را تولید کنید، از کمپین های PPC در مقیاس بزرگ برای رسیدن به مخاطبان گسترده تا کمپین های اجتماعی با هزینه کمتر و هدفمند تر که نتایج بسیار خوبی را ارائه می دهند. با این کار ROI  یا بازگشت سرمایه بهتری خواهید داشت.

مضرات تولید محتوای تبلیغاتی چیست؟

هر کانال بازاریابی اشکالاتی دارد و تولید محتوای تبلیغاتی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

اگرچه این موضوع فقط برای تبلیغات محتوا وجود ندارد، اما در درجه اول چالش ایجاد محتوای با کیفیت یک چالش مداوم برای تبلیغ کنندگان است. حتی اگر شما یک متخصص در زمینه خودتان باشید، لحظه ای می رسید که دیگر توانایی تولید محتوای منحصر به فرد را از دست می دهید و چند ساعت بیشتر برای موضوع نمی توانید وقت بگذارید. استخدام متخصصان محتوا برای سهولت در حجم کار، فشارهای مالی خاص خود را به همراه دارد که می تواند برای شرکتهایی که تبلیغات تولید محتوا را با منابع محدود در نظر می گیرند، مشکلاتی ایجاد کند.

اگرچه درست است که پروژه های تبلیغات محتوا می توانند به دلیل انعطاف پذیری ذاتی گزینه تبلیغات پولی، مقیاس خوبی داشته باشند، اما این موضوع نقطه ضعف شما هم محسوب می شود چرا که ممکن است ترافیک بالقوه شما با بودجه شما نیز محدود می شود.

به همین دلیل، توانایی هدف قرار دادن موضوعات فوق العاده بدون نگرانی، می تواند چالش های خود را به همراه داشته باشد. هرچه مخاطب کمتر باشد، باید نرخ تبدیل بالاتری برای ضمانت تبلیغات در وهله اول داشته باشید. در نهایت طبق قانون کاهش بازده، برخی از پروژه ها ممکن است زمان زیادی بگذرد تا به نقطه سر به سر برسد تا در وهله اول هزینه های تولید و تبلیغ مطالب را توجیه کنند. مخاطبان کوچکتر نیز با توجه به تقسیم بندی، چالش های بیشتری را به وجود می آورند. وقتی مخاطب بیشتری داشته باشید، دسته بندی کردن این مخاطبان هم راحت تر می شود و هر بار دسته ای از این مخاطبها را بمباران تولید محتوای تبلیغاتی می کنید.

چک لیست برای توضیح اینکه تولید محتوای تبلیغاتی چیست:

تبلیغات محتوا فرآیند تولید محتوا با قصد صریح تبلیغات و تبلیغ آن محتوا از طریق کانال های پولی است

تبلیغات محتوا همان بازاریابی محتوا نیست. تبلیغات محتوا به ترافیک ارگانیک، قابلیت کشف اجتماعی و اشتراکی یا سئو تکیه ندارد

تبلیغات بومی لزوماً همان تولید محتوای تبلیغاتی نیست

تبلیغات محتوا برای مباحث و اهداف بلند مدت مناسب است که ممکن است برای یک طرح بازاریابی محتوای ارگانیک مناسب نباشد

هر تولید محتوای تبلیغاتی باید با اهداف تجاری قابل اندازه گیری باشد، مانند افزایش حجم کلی ترافیک و …

گوگل ادوردز و تبلیغات پرداختی اجتماعی به دلیل ماهیت بصری تبلیغات اجتماعی، ROI و بازگشت سرمایه عالی، و گزینه های هدفمند قدرتمند ، یک بستر عالی برای کمپین های تولید محتوای تبلیغاتی است.

لزوماً نیازی به تولید محتوای جدید صرفاً برای تبلیغات پولی نیست – محتوایی که از قبل دارید را می توانید برای تراز کردن با اهداف کاری و برنامه ریزی شده مجدداً مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از قصد کاربر و درک نقاط تمرکز مصرف کنندگان به شما در موفقیت یک تولید محتوای تبلیغاتی بسیار کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با پیشنهاد مناسب، در زمان مناسب به سمت افراد مناسب می رود

یا اینکه احتمالا هزینه بالایی را در بر بگیرد و مخصوصا با توجه به بالا رفتن قیمت دلار در ایران، خیلی گزینه هزینه بری به نظر بیاید، اما زمان لازم برای تبدیل مخاطب به مشتری را کاهش می دهد و در طول زمان به نفعتان تمام می شود.

با وجود توضیحات بالا، اگر به جواب سوالتان در مورد اینکه ” تولید محتوای تبلیغاتی چیست” پی بردید و متوجه لزوم این گزینه برای کسب و کار خود شدید، برای شروع این روند و آگاهی از روند کار با تیم بیزون تماس بگیرید. ما در بیزون با تیمی تخصصی به شما استراتژی درستی برای تولید محتوای تبلیغاتی در اختیارتان می گذاریم و برای تولید محتوا هم برنامه ویژه ای داریم.

نظرات کاربران