تکنیک هدف گذاری SMART

تکنیک هدف گذاری SMART چیست؟

در این مقاله ما به تعریف تکنیک هدف گذاری SMART می پردازیم و با ذکر نمونه های عملی توضیح می دهیم که چگونه می توان از آن استفاده بهینه کرد. همچنین مفهوم استفاده از تکنیک هدف گذاری SMART را در OKR معرفی می شود و جزئیات، شباهت و چارچوب ها را مشخص می کنیم.

 

تعریف تکنیک هدف گذاری SMART

SMART یک عبارت مخفف است که چند ویژگی هدف را، مثل قابل اندازه گیری بودن، قابل دستیابی بودن و دارای زمان مشخص بودن در بر می گیرد و معیار های تعیین اهداف را معین می کند. این تکنیک ها در برنامه ریزی استراتژیک برای توسعه اهداف در کسب و کار ها مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب در زمان سه ماهه برنامه ریزی می شود و به جلسات برنامه ریزی سالانه کمک می کند.

 

ویژگی های تکنیک هدف گذاری SMART

  1. جامع:

 تکنیک هدف گذاری SMART شرح روشن از آنچه که باید انجام شود را ارائه می دهد.

  1. قابل اندازه گیری:

یک معیار عددی ارائه می کند که نشان می دهد هدف تا چه زمانی باید به دست آمده باشد.

  1. قابل دستیابی:

در تکنیک هدف گذاری SMART هدف در مدت زمان مشخص و با توجه به منابع اختصاص داده شده قابل دستیابی است.

  1. در راستای اهداف مجموعه:

فرآیند تکنیک هدف گذاری SMART مهم و تاثیرگذار و هماهنگ با اولویت های شرکت است.

  1. محدودیت زمانی:

هدف باید در یک تاریخ خاص به دست بیاید و نمره دهی در یک زمان مشخص اتفاق می افتد تا تعیین شود که آیا هدف مورد نظر به دست آمده است یا خیر؟

ویژگی های تکنیک هدف گذاری SMART

اهداف تکنیک هدف گذاری SMART

مقصود این تکنیک ها ایجاد چارچوبی برای رسیدن به موفقیت است. در این تکنیک اهداف خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی و واقع بینانه هستند و در زمان مناسب به وقوع می پیوندند. هنگامی که بتوانید این تکنیک ها را به درستی اجرا کنید، چارچوب این هدف گذاری هوشمند می تواند کوه ها را نیز حرکت دهد و تغییرات شگرفی در فعالیت های بازاریابی و فروش شما به وجود آورد.

مهمتر از همه با استفاده از آن شما می توانید هدف از تلاش های خود را بیان کنید. کار کردن در این چارچوب به شما نشان می دهد که آیا اهداف شما امکان پذیر است یا دقیقا چه زمانی می توانید به آن برسید؟

در ادامه به چگونگی انجام فرآیند تکنیک هدف گذاری SMART در هر مرحله می پردازیم:

مرحله اول: اهداف بازاریابی خاص

اهداف را برای کسب درآمد و موفقیت نام تجاری خود تعریف کنید. تنظیم اهداف برای کسب درآمد بالا تر و بازاریابی برند به شما کمک می کند تا اهمیت رسیدن به اهداف را در تکنیک هدف گذاری SMART خود به دست آورید. تنظیم اهداف تعریف می کنند که چگونه محتوای مناسب ایجاد کنید، سئو را بهبود ببخشید، انواع کمپین ها را مدیریت کنید و در نهایت چگونه استراتژی خود را برای موفقیت تنظیم کنید. هنگامی که درآمد و اهداف خاص خود را تعیین کردید، اکنون آماده اید این اهداف را قابل اندازه گیری کنید.

مرحله دوم: اهداف بازاریابی قابل اندازه گیری

تعریف موفقیت زود هنگام به منظور اندازه گیری پیشرفت مداوم شما ضروری است. تعیین KPI ها برای اهداف بازاریابی درآمد بسیار مهم است. KPI یک معیار اندازه گیری است برای عملکرد کل مجموعه یا عملکرد مجموعه در یک فرایند به خصوص. بنابراین با توجه به اهدافی که برای برندتان تعیین می کنید KPI می تواند شامل مواردی مانند موارد زیر باشد:

  • افزایش مکالمه، تقویت و تشویق در وبلاگ و رسانه های اجتماعی
  • افزایش درصد ترافیک با بهبود سئو
  • افزایش درصد بازدید های جدید وبسایت شما
  • تکمیل هدف کوچک
  • افزایش ارسال فرم ها
  • افزایش یا کاهش تماس های تلفنی
  • افزایش درآمد
  • افزایش وفاداری بازدید کنندگان

تطبیق افزایش درآمد و میزان موفقیت در KPI ها کمک می کند که تلاش ها و ارتباطاتان را ارزیابی کنید.

اهداف بازاریابی قابل دستیابی

مرحله سوم: اهداف بازاریابی قابل دستیابی

میزان توانایی به انجام رساندن اهداف خود را ارزیابی کنید. یعنی مشخص کردن این که آیا شما واقعا می توانید آنچه را که قبلا تعیین کرده اید، انجام دهید. از داده ها برای کشف اینکه آیا اهداف شما قابل دستیابی هستند یا خیر، استفاده کنید. هنگامی که احتمال دستیابی به اهداف خود را تجزیه و تحلیل کردید، می توانید یک بحث واقع بینانه با تیم خود داشته باشید.

مرحله چهارم: اهداف بازاریابی واقع بینانه

مطمئن شوید آنچه پیشنهاد می کنید عملی است. یک گام واقع گرایانه برای رسیدن به هدف در تکنیک هدف گذاری SMART فراهم کردن فرصتی است برای گپ زدن با تیم در مورد اینکه آیا اهداف واقعی هستند یا خیر.

منطق رسیدن به اهداف خود را به تیم ارائه دهید سپس هنگامی که اهداف خود و KPI ها را با توجه به انتظارات در زمان واقعی در مرحله بعدی مقایسه کنید. در این مرحله آماده هستید یک استراتژی بازاریابی موثر و هدفمند را آغاز کنید.

مرحله پنج: اهداف بازاریابی به موقع

اهداف بازاریابی کوتاه مدت و بلند مدت را تعیین کنید. اهداف خود را با زمانبندی ها مطابقت دهید. به طور ذاتی شما به برخی از اهداف بازاریابی خود در کوتاه مدت یعنی مدت زمان 6 و 9 ماه دست می یابید در حالی که بعضی از آنها نیاز به زمان بیشتری یعنی 12، 18 و 24 ماه دارند. به همین دلیل مهم است که انتظارات تحویل را به عنوان اهداف تعیین کنید.

 

تکنیک هدف گذاری SMART و OKRS

تکنیک هدف گذاری SMART و OKRS

هر دو تکنیک هدف گذاری SMART و OKRS چارچوب تنظیم هدف، معیار ها و روش شناسی را برای توسعه اهداف ارائه می دهند. با OKRS یک پروتکل هدفمند همکاری برای شرکت ها، تیم ها، افراد و اهداف به دست می آید. این اهداف باید کاربردی، مختصر، خاص، قابل اندازه گیری و عملی باشند.

با استفاده از یک ابزار برنامه ریزی استراتژیک مانند Workfront Goals می توانید اطمینان حاصل کنید که OKRS شما هوشمندانه است، به طور موثر ردیابی شده و با اهداف استراتژیک مجموعه شما هماهنگ شده است.  OKRSشامل معیارهای هدف هوشمند است.

ویژگی های OKRS دقیقا شبیه به ویژگی های تکنیک هدف گذاری SMART است. ویژگی هایی مانند خاص، قابل اندازه گیری و قابل دستیابی بودن اهداف. ضمن اینکه اهداف باید با معیار های مجموعه همخوانی داشته باشند و بتوان در زمان مشخص به آن ها دست پیدا کرد.

با استفاده از چارچوب تکنیک هدف گذاری SMART برای تعیین اهداف بازاریابی فعالیت های مجموعه شما متمرکز، موثر و کارآمد خواهد شد. به یاد داشته باشید که تنظیم هدف یک فرآیند پویا است. شما همیشه می توانید اهداف خود را اصلاح کنید و با چالش های جدیدی مواجه شوید.

نظرات کاربران