kpi چیست

kpi چیست و چه اهمیتی دارد

شاخص عملکرد کلیدی (Key Performance Indicator) که به اختصار به آن kpi گفته می شود به معنای مقادیری قابل اندازه گیری است که نشان می دهد یک کسب و مار چقدر به طور موثر در مسیر دستیابی به اهداف کلیدی خود قرار دارد. سازمان ها برای ارزیابی موفقیت خود در دستیابی به اهداف شان از KPI در چندین سطح استفاده می کنند. KPI سطح بالا ممکن است بر عملکرد کلی کسب و کار متمرکز باشد در حالی که KPI سطح پایین ممکن است بر فرآیند بخش های مختلف مانند فروش، بازاریابی، منابع انسانی، پشتیبانی و سایر موارد تمرکز کند. در واقع سوال kpi چیست یک سوال اساسی برای هر کسب و کاری محسوب می شود زیرا روند پیشرفت آنها را نشان می دهد. در ادامه ی این مطلب می توانید یک پاسخ کامل و جامع برای سوال kpi چیست بیابید و از اهمیت و نحوه ی طراحی آن آگاه شوید.

نحوه تعریف KPI چیست

kpi چیست یک سوال کلی است و ما در این بخش قصد داریم یک تعریف دقیقتر به شما ارائه دهیم. در واقع در ابتدای کار شما باید بدانید چطور می توان KPI را تعریف کرد. تعریف دقیق شاخص های کلیدی عملکرد می تواند کار مشکلی باشد. KPI ها اغلب با معیارهای تجاری یک کسب و کار اشتباه گرفته می شوند. گرچه اغلب جهت بهبود اهداف تجاری استفاده می شوند اما در ابتدا KPI ها باید با توجه به اهداف مهم یا اصلی کسب و کار تعریف شوند. هنگام تعریف KPI می توانید این مراحل را دنبال کنید:

نتیجه دلخواه شما چیست؟

چرا این نتیجه مهم است؟

چگونه می خواهید پیشرفت خود را بسنجید؟

چگونه می توانید بر نتیجه تأثیر بگذارید؟

چه کسی مسئول نتیجه کسب و کار است؟

چگونه متوجه خواهید شد که به نتیجه مورد نظر خود رسیده اید؟

هر چند وقت یک بار مسیر پیشرفت و رسیدن به نتیجه را بررسی می کنید؟

به عنوان مثال بگذارید بگوییم هدف شما افزایش درآمد در سال جاری است. شما می توانید این هدف را با عنوان “KPI افزایش درآمد” تعریف کنید. در اینجا نحوه تعریف این KPI به صورت قدم به قدم ذکر شده است:

تا پایان امسال 20٪ درآمد حاصل از فروش باید افزایش یابد

دستیابی به این هدف باعث سودآوری کسب و کار می شود

افزایش درآمد اندازه گیری شده بر اساس دلار یا تومان هزینه شده خواهد بود

استخدام کارکنان بیشتر برای فروش بیشتر

بازاریابی جهت جذب مشتری بیشتر

مدیر ارشد فروش مسئول رسیدن به این هدف است

افزایش درآمد و بررسی روند پیشرفت به صورت ماهانه بررسی خواهد شد

افزایش تاثیرگذاری KPI

برای اینکه پاسخ دقیقی به سوال kpi چیست بدهیم باید بدانیم چطور می شود اثرگذاری آن را بر یک کسب و کار بیشتر کرد. حالا که متوجه شدیم KPI مخفف شاخص عملکرد کلیدی است در نتیجه باید بدانید به اندازه عملی که القا می کند ارزشمند است. غالباً سازمان ها کورکورانه KPI های شناخته شده در صنعت را گرفته و از آن کپی برداری می کنند و سپس متعجب می شوند که چرا این KPI وضعیت کسب و کار آنها را نشان نمی دهد و تغییری در روند پیشرف آنها ایجاد نمی کند. یکی از مهمترین جنبه های KPI این است که نوعی ارتباط است و مانند هر نوع ارتباط دیگری از قواعد خاص خود پیروی می کند. در واقع برای اینکه یک KPI موثر داشته باشید باید به آن اطلاعات خلاصه، واضح و مرتبط بدهید.

از نظر توسعه استراتژی برای رسیدن به یک فرمول KPI کارآمد تیم شما باید از اصول اولیه شروع کند و اهداف سازمانی شما را بشناسد. اینکه چگونه برای دستیابی به اهداف خود برنامه ریزی می کنید و چه کسی می تواند براساس این اطلاعات عمل کند از جمله اطلاعات اساسی KPI است. برای رسیدن به یک فرمول KPI کارآمد باید این فرایند تکراری را انجام دهید و به طور مداوم بازخورد تحلیلگران، روسای بخش ها و مدیران خود را بررسی کنید. همانطور که مهارت شما در اندازه گیری شاخص عملکرد کلیدی افزایش می یابد درک بهتری از اینکه کدام فرآیندها نیاز به محاسبات بیشتر دارند به دست خواهید آورد.

kpi چیست

kpi چیست

نحوه نوشتن و توسعه KPI ها

در ادامه ی پاسخ به سوال kpi چیست بد نیست نحوه نوشتن و توسعه KPI ها نیز آشنا شوید. هنگام نوشتن یا توسعه KPI باید در نظر بگیرید که KPI چگونه با یک نتیجه یا هدف خاص تجاری ارتباط برقرار می کند. KPI ها باید متناسب با وضعیت کسب و کار شما تنظیم شوند و باید برای کمک به شما در دستیابی به اهداف خود ایجاد شوند. هنگام نوشتن KPI این مراحل را دنبال کنید:

1. برای KPI خود هدف واضحی بنویسید

نوشتن یک هدف واضح برای KPI یکی از مهمترین بخش از توسعه KPI است. KPI باید از نزدیک با یک هدف اصلی کسب و کار شما مرتبط باشد و بهتر است سعی کنید در نوشن آن به چیزی بیشتر از اعداد بپردازید. در واقع KPI باید به گونه ای که فقط با دیدن آن بتوانید چیزهای زیادی در مورد مدل کسب و کار خود به دیگران بگویید.

2. KPI را با همکاران خود به اشتراک بگذارید

شما قرار است هدفی را مشخص کرده و با همکاری تیم خود به آن هدف برسید در نتیجه مهم است که KPI را با همکاران خود به اشتراک بگذارید. حتی ممکن است به اشتراک نگذاشتن KPI باعث از بین رفتن و ناامید شدن کارمندان و سایر سهامدارانی شود که قادر به دیدن مسیری که کسب و کار در آن قدم می گذارد نیستند.

3. KPI را به صورت هفتگی یا ماهانه مرور کنید ( KPI چیست)

بررسی منظم KPI برای حفظ و توسعه آنها ضروری است. همه KPI ها موفق نیستند، بعضی از آنها اهدافی غیرقابل تحقق دارند، بعضی از آنها نمی توانند هدف اصلی را که قرار بود بدست آورند پیگیری کنند و مشکلات دیگر. در نتیجه فقط با چک کردن منظم می توانید متوجه شوید که آیا زمان تغییر KPI شما فرا رسیده است یا خیر.

4. KPI ها را بروزرسانی کنید

KPI به طور کلی ابزاری اساسی برای سنجش موفقیت در کسب و کار و انجام تغییرات لازم برای موفقیت در آن است. پس از رسیدن به هر هدف و یا پس از تلاش و شکست در یک هدف خاص بهتر است یک نتیجه گیری کلی انجام داده و به سراغ طراحی یک KPI جدید بروید.

مطالب مرتبط:

نحوه نوشتن یک بیزینس پلن برای یک کسب و کار اینترنتی

آشنایی با ویژگی های کسب و کار اینترنتی موفق

نظرات کاربران