ثبت برند

مراحل ثبت برند

ثبت برند یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبان مشاغل باید برای کسب و کار خود انجام دهند. ثبت نام تجاری به صاحبان کسب و کار حق انحصاری استفاده از نام یا علامت تجاری مورد نظر را در محدوده فعالیت خود می دهد. با ثبت نام تجاری دیگر هیچکس نمی تواند از نام یا علامت تجاری شما برای خدمات یا محصولات خود استفاده و وجهه برند شما را خراب کند. درمورد ثبت نام تجاری نکات بسیار زیادی وجود دارد. برای آشنایی بیشتر در این مقاله قصد داریم درمورد ثبت برند و نکاتی که لازم است درمورد آن بدانید توضیح دهیم.

چگونه برای ثبت برند اقدام کنیم؟

ثبت برند

برای اینکه برند تجاری خود را ثبت کنید، باید هفت مرحله را پشت سر بگذارید. این هفت مرحله به ترتیب زیر است:

  • مرحله اول

اولین کاری که برای ثبت نام تجاری خود باید انجام دهید، انتخاب یک مشاور است که در طول مراحل ثبت، شما را راهنمایی کند. ثبت نام تجاری کار چندان سختی نیست. برای اینکه راه، ساده تر و هموار تر شود، حضور فردی که بتواند از لحاظ قانونی به شما مشاوره های لازم را بدهد، تصمیم درستی است. قبل از هر گونه اقدامی برای ثبت برند بهتر است که یک مشاور یا وکیل خبره برای خود انتخاب کنید.

  • مرحله دوم

برای اینکه مراحل ثبت نام تجاری را به صورت جدی شروع کنید، قبل از هر چیزی باید لوگوی خود را طراحی کرده باشید. پس از طراحی لوگو یا نام تجاری باید برای آن استعلام بگیرید. استعلام گیری برای اینکه لوگویی شبیه لوگو یا نام تجاری شما وجود نداشته باشد، ضروری است.

در صورتی که لوگو یا نام تجاری شما با لوگو یا نام تجاری شرکتی که از قبل به ثبت رسیده است مشابهت زیادی داشته باشد، مراحل ثبت برند شما با مشکل رو به رو خواهد شد؛ زیرا تقاضای شما رد می شود.

در صورتی که درخواست شما در بررسی ها رد شود، احتمال ثبت نام تجاری شما برای دفعات بعدی کاهش می یابد؛ زیرا سابقه برند شما نیز خراب خواهد شد. استعلام گرفتن از نام تجاری و لوگو یکی از مهم ترین کار هایی است که باید برای ثبت برند انجام دهید. با استعلام گرفتن قبل از ارسال درخواست می توانید از هدر رفتن هزینه، زمان و از همه مهم تر اعتبار خود جلوگیری کنید.

ثبت نام تجاری
  • مرحله سوم

در گام سوم باید مدارک لازم را برای ثبت نام تجاری خود فراهم کنید. بسته به شخصی یا حقوقی بودن درخواست به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

شخص حقیقی

  • شناسنامه و کارت ملی هوشمند و برای اتباع خارجه پاسپورت و کد فراگیر
  • کد پستی معتبر، آدرس ایمیل و خط موبایل با قابلیت استعلام
  • تایید اقرارنامه در دفتر اسناد رسمی و دریافت شناسه یکتا و رمز تصدیق و تاریخ اخذ
  • مجوز برای تایید فعالیت در زمینه تجارت در صورت فارسی بودن لوگو و نام تجاری
  • کارت بازرگانی یا Enamad برای لوگو یا نام های تجاری لاتین
  • برای ثبت برند فرد متقاضی باید توضیحات مختصری را درمورد لوگو طراحی شده ارائه کند.
  • امضا وکالتنامه توسط متقاضی

شخص حقوقی

تمامی مدارکی که برای ثبت لوگو و برند شخص حقیقی لازم است، برای اشخاص حقوقی نیز الزامی است. شخص متقاضی و شخص حقوقی، هر دو، به غیر از موارد بالا باید وکالتنامه را هم امضا کنند. همچنین شخصیت حقوقی باید مدرکی برای داشتن حق امضا از طرف شخصی که وکالت او را بر عهده گرفته است ارائه دهد.

  • مرحله چهارم

بعد از اینکه تمامی مدارک لازم برای ثبت برند را مهیا کردید، باید به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید. در صورتی که از قبل در سایت حساب کاربری دارید، کافی است که فقط وارد حساب خود شوید. اما اگر برای اولین بار است که وارد سایت می شوید، نیاز به ساخت حساب کاربری دارید.

برای ساخت اکانت کاربری لازم است که با برگه ای که خود سامانه پس از ثبت نام در اختیار شما گذاشته است، به نزدیک ترین دفتر اسناد رسمی محل زندگی خود مراجعه و گواهی لازم را اخذ کنید.

بعد از آن کافی است که اطلاعات خود را وارد سامانه کنید تا اکانت کاربری شما تایید شود. پس از تایید اکانت کاربری می توانید اظهارنامه خود را برای ثبت برند تنظیم و ثبت کنید.

  • مرحله پنجم

بعد از ساخت موفقیت آمیز اکانت کاربری، وارد قسمت ثبت نام تجاری علامت تجاری شوید. پس از ورود به این بخش باید اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود را طبق مدارکی که درخواست شده است، تکمیل کنید.

بعد از تکمیل فرم و تایید آن، باید هزینه لازم را پرداخت کنید تا برگه حاوی اطلاعات به شما نمایش داده شود. برگه نمایش داده شده را باید پرینت بگیرید و در یکی از دفاتر اسناد رسمی تایید کنید. پس از دریافت تاییدیه درخواست شما برای ثبت برند در صف پیگیری و بررسی قرار خواهد گرفت.ثبت نام تجاری

  • مرحله ششم

در مرحله ششم تنها کاری که باید انجام دهید، انتظار است تا درخواست شما به تایید برسد. پس از تایید درخواست توسط کارشناسان برای شما پیامک بلامانع بودن ثبت برند ارسال خواهد شد. بعد از این زمان، پس از پرداخت هزینه نوبت اول پرونده فیزیکی شما آماده می شود. اگر تا سی روز هیچ شخص ثالثی نسبت به لوگو یا برند شما اعتراض نکند، هزینه ثبت را برای نوبت دوم نیز می توانید پرداخت کنید.

  • مرحله آخر

بعد از اینکه تمامی مراحل بالا را با موفقیت پشت سر گذاشتید، می توانید برای دریافت سند برند خود به یکی از دفاتر مالکیت معنوی مراجعه کنید. قبل از مراجعه حتما مدارکی مانند روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، یک نسخه از اصل اظهارنامه تجاری و همچنین 10 نمونه از برند در ابعاد 6*6 به همراه داشته باشید.

جمع بندی

یکی از مهم ترین اقداماتی که هر صاحب کسب و کاری باید برای رشد کسب و کار خود و ورود جدی به بازار انجام دهد، ثبت برند است. ثبت نام تجاری امکان استفاده انحصاری از برند و نام تجاری را به شرکت می دهد تا دیگر کسب و کار ها امکان استفاده از لوگو و نام تجاری و حتی مشابه آن را نداشته باشند. برای ثبت برند در ایران، لازم است که چند مرحله را طی کنید. برای آشنایی با نحوه ثبت نام تجاری، مراحل آن را نام بردیم و توضیح دادیم.

نظرات کاربران