ریسک چیست

ریسک چیست ؟ | مفهوم ریسک در سرمایه گذاری

یکی از مهم ترین و پایه ای ترین موضوعاتی که در حوزه سرمایه گذاری باید با آن آشنا شوید، ریسک است. در واقع، باید گفت که مفهوم ریسک به میزان شانس از بین رفتن ارزش یک دارایی اشاره دارد. هر چه میزان ریسک بیشتر باشد، احتمال اینکه پولی که روی حوزه خاصی سرمایه گذاری کرده اید از بین برود، بیشتر است. برای اینکه یک سرمایه گذاری موفق داشته باشید، باید تا حد امکان میزان ریسک را به حداقل برسانید. برای درک بهتر، در این مقاله درمورد اینکه ریسک چیست بیشتر توضیح خواهیم داد.

ریسک چیست ؟

ریسک در موضوعات مالی به عنوان شانسی تعریف می شود که می تواند نتیجه یک سرمایه گذاری را مشخص کند. معمولا ریسک به معنی میزان شانس از دست دادن بخشی از سرمایه یا تمام آن تعریف می شود.

به طور کلی، میزان ریسک را در یک سرمایه با در نظر گرفتن تاریخچه سرمایه گذاری حوزه مربوطه و وضعیت بازار آن ارزیابی می کنند. یکی از مهم ترین عواملی که می تواند میزان ریسک یک سرمایه گذاری را مشخص کند، عامل انحراف معیار است. انحراف معیار استانداردی است که با توجه به نوسانات قیمت دارایی ها در مقایسه با گذشته آن در یک بازه زمانی مشخص تعیین می شود.

برای اینکه بتوانید به یک سرمایه گذار موفق تبدیل شوید، باید به خوبی مفهوم اینکه ریسک چیست را درک کنید و نحوه اندازه گیری دقیق آن را در بازار های مربوط به حوزه کاری خود بلد باشید. یادگیری مفهوم ریسک و نحوه اندازه گیری آن در موقعیت های مختلف و بازار های مالی مختلف و همچنین راه های کاهش ریسک و مقابله با آن به سرمایه گذاران و مدیران کسب و کار ها کمک می کند تا حد امکان از زیان های غیر ضروری و پر هزینه جلوگیری کنند.

درمورد اینکه ریسک چیست باید اشاره کرد که برای مدیریت ریسک چه در سرمایه گذاری و چه در کسب و کار باید با اصول اولیه آن و نحوه اندازه گیری آن به خوبی آشنا باشید. ریسک در هر موقعیتی می تواند مفهوم متفاوتی داشته باشد و با معیار های مختلفی اندازه گیری شود.

نکات کلیدی ریسک

ریسک چیست
  • ریسک می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. طور کلی شانسی که یک نتیجه یا سود واقعی سرمایه گذاری با نتایج یا بازده مورد نظر متفاوت است را ریسک می گویند.
  • در پاسخ به سوال ریسک چیست باید گفت که ریسک در اکثر شرایط به معنی از دادن بخشی یا تمام سرمایه است.
  • ریسک حالت های مختلفی دارد و روش های مختلفی نیز برای تعیین ریسک و کمیت آن وجود دارد.
  • ریسک را در هر سرمایه گذاری و کسب و کاری می توان با استفاده از استراتژی و راهکار های مختلف کاهش داد.

درک مفهوم ریسک و پایه های اساسی ریسک

درک مفهوم ریسک

برای اینکه بهتر درک کنید که ریسک چیست ، کافی است که یک مثال ساده بزنیم. همان طور که می دانید، همه ما بدون استثناء در معرض ریسک های مختلفی هستیم؛ از جمله ریسک تصادف در رانندگی، ریسک برخورد با ماشین یا موتورسیکلت در خیابان. این دست از ریسک ها از جمله ریسک هایی هستند که همه ما هر روزه با آن ها رو به رو می شویم.

مفهوم ریسک در سرمایه گذاری و کسب و کار نیز همین طور است. شما هیچگاه نمی توانید میزان ریسک را به صفر برسانید؛ اما امکان به حداقل رساندن آن وجود دارد. علاوه بر این، ریسک در حوزه سرمایه گذاری می تواند تحت تاثیر بازار مالی، سبک زندگی و سن یک سرمایه گذار قرار بگیرد؛ به همین دلیل پاسخ به این سوال که ریسک چیست برای هر فرد متفاوت است.

ریسک با بازدهی رابطه مستقیم دارد. این بدین معنی است که هر چه میزان ریسکی که یک سرمایه گذار مایل به پذیرش آن است بیشتر باشد، می تواند درصورت موفقیت نیز بازدهی بیشتری را به همراه داشته باشد.

برای درک بهتر رابطه مستقیم ریسک با بازدهی می توانیم به اوراق قرضه اشاره کنیم. اوراق قرضه دولتی، یکی از کم ریسک ترین شیوه های سرمایه گذاری است و فرد سرمایه گذار تقریبا از بازگشت سرمایه خود اطمینان کامل دارد؛ اما به دلیل ریسک پایین، بازدهی آن نیز پایین خواهد بود.

برای درک بهتر اینکه ریسک چیست و چه ارتباطی با بازدهی دارد، خوب است که به اوراق قرضه شرکتی یا خصوصی نیز اشاره کنیم. اوراق قرضه شرکتی و خصوصی، ریسک بسیار بیشتری دارند و احتمال از دست رفتن سرمایه شما نیز بسیار بیشتر است؛ زیرا احتمال ورشکستگی یک شرکت، از ورشکسته شدن یک دولت خیلی بیشتر است. به دلیل ریسک بیشتر در سرمایه گذاری، شرکت ها مجبور هستند که نرخ بازدهی بیشتری را برای سرمایه گذاری پیشنهاد دهند.

اندازه گیری ریسک

اندازه گیری ریسک

ریسک چیست و چگونه می توان میزان آن را اندازه گیری کرد؟ ریسک در هر بازاری متفاوت است. برای اندازه گیری تقریبی میزان آن می توان رفتار ها و نتایج بازار را در یک بازه زمانی مشخص اندازه گرفت. مهم ترین معیاری که به اندازه گیری دقیق ریسک کمک می کند، انحراف معیار و نواسانات یک بازار در بازه های زمانی مختلف است. هر چه یک بازار نواسانات بیشتری داشته باشد، طبیعتا سرمایه گذاری در آن نیز با ریسک بیشتری همراه است.

اندازه گیری ریسک به سرمایه گذاران، معامله گران و مدیران کسب و کار ها این امکان را می دهد که با استفاده از استراتژی های مختلف مثل ایجاد تنوع، احتمال از دست دادن سرمایه و ورشکست شدن کسب و کار را به حداقل برسانند.

جمع بندی

یکی از اولین و مهم ترین موضوعاتی که مدیران کسب و کار ها، سرمایه گذاران و معامله گران باید با آن آشنا شوند، موضوع ریسک است. ریسک در واقع به میزان شانس از دست رفتن سرمایه اشاره دارد. میزان ریسک می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد اینکه ریسک چیست و چگونه می توان آن را اندازه گرفت توضیح دادیم.

نظرات کاربران