مدیریت ریسک چیست

مدیریت ریسک چیست ؟

تحلیل ریسک و مدیریت ریسک فرایندی است که با به حداقل رساندن تهدیدات و به حداکثر رساندن فرصت ها هنگام کار، به مدیریت موثر و بهینه سازی موفقیت کمک می‌ کند. در ادامه به شما می گوییم که مدیریت ریسک چیست و چگونه از به وجود آمدن خطرات احتمالی هنگام کار جلوگیری می کند. با ما همراه باشید.

 

معنای مدیریت ریسک چیست؟

در هر کسب‌ و کاری چالش ‌های رایج در بیمه و شکایات عمومی و غیره وجود دارد. با مدیریت ریسک می توانید احتمال آتش سوزی، سقوط و آسیب دیدن کارکنان، تصادفات وسایل نقلیه و هر حادثه ناگهانی دیگری را کنترل و مدیریت کنید. اکنون برای موفقیت یک سازمان بیش از پیش درک مدیریت خطر و یادگیری کنترل مسئولیت، حیاتی است.

فرآیند مدیریت ریسک پروژه، نشان‌ دهنده ماهیت پویای کسب و کار، ثبت و مدیریت ریسک‌ های نو ظهور و منعکس ‌کننده دانش جدید در تحلیل ریسک موجود است. ثبت ریسک برای ثبت خطرات، آنالیز آن ها و تعیین مسئول اقدامات، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیریت ریسک چیست

آنالیز ریسک چیست ؟

پس از آگاهی از اینکه مدیریت ریسک چیست بهتر است به آنالیز ریسک بپردازیم. آنالیز ریسک دستور العمل ‌هایی را ارائه می ‌دهد که در آن لیست بزرگ ‌ترین آسیب پذیری ها قرار دارند. در آنالیز ریسک مهم است که پروژه سهام داران زودتر معرفی شود تا ریسک ‌ها شناسایی شوند. برای داشتن درک متفاوت، توصیفی واضح از رویداد ریسک ارائه می دهیم و علل رویداد و اثرات آن را از ریسک جدا می کنیم. این کار به تجزیه و تحلیل بعدی و مدیریت ریسک کمک می ‌کند.

تحلیل ریسک موثر و برنامه‌ ریزی منظم احتمال خطر را کاهش خواهد داد. نتایج حاصل از آنالیز ریسک به متخصص پروژه کمک می کند تا از هزینه ها آگاه شود و اقدام به اطلاع رسانی درباره پروژه کند و بر تصمیمات تاثیر بگذارد. برای کاهش هزینه ها اقدام کند و همچنین سطحی از ریسک را بپذیرد تا ضروریات تامین شوند.

 

چگونه مدیریت ریسک‌ کنیم؟

مدیریت ریسک چیست و چگونه می توان ریسک را مدیریت کرد؟ برای مدیریت ریسک 4 روش وجود دارد که عبارتند از:

  1. برای مدیریت هر خطری که شناسایی کرده‌ اید در ابتدا می‌ توانید آن را بپذیرید زیرا پذیرش آن باعث کاهش تبعات آن می شود. شما باید ریسک را بپذیرید چرا که هزینه حذف کامل عامل خطر بسیار بالا است.
  2. شما ممکن است تصمیم بگیرید که نتایج جبران ناپذیر ریسک را کاهش دهید که معمولاً با بیمه کردن انجام می ‌شود.
  3. می توانید با معرفی معیار های ایمنی جدید و یا حذف کامل آن با تغییر روش تولید محصول خود، ریسک را کاهش دهید.
  4. زمانی که شما وضعیت را ارزیابی کردید و در مورد اقدامات و شیوه‌ های کاهش خطر توافق کردید، این اقدامات باید در محل انجام شوند و استراتژی کسب و کار شما را تغییر دهند.

حال که می دانیم مدیریت ریسک چیست، بد نیست بدانیم که مدیریت ریسک فعالیتی یک طرفه نیست. نظارت و مرور پیوسته برای موفقیت رویکرد مدیریت ریسک، ضروری است. چنین نظارتی تضمین می ‌کند که ریسک ‌ها به درستی شناسایی و ارزیابی شده ‌اند و کنترل‌ های مناسب انجام می‌ شوند. همچنین روشی برای یادگیری از تجربه و بهبود رویکرد مدیریت ریسک است.

تمام این ها را می‌ توان در یک سیاست مدیریت ریسک شکل داد، رویکرد کسب ‌و کار خود را به ریسک پذیری و مدیریت ریسک تعیین کنید. اگر به روشنی مسئولیت آن را برای کارمندان انتخاب ‌شده مشخص کنید، مدیریت ریسک حتی موثر تر خواهد بود.

مدیریت ریسک چیست

چرا ریسک را مدیریت می کنیم؟

دلایل زیادی برای مدیریت ریسک وجود دارد. برخی از آن‌ها عبارتند از:

الف: حفظ منابع (افراد، درآمد و دارایی)

ب: حفاظت از تصویر عمومی

ج: محافظت از مردم در برابر آسیب های احتمالی

د: کاهش مسئولیت های قانونی

 

تست مدیریت ریسک چیست؟

تست مدیریت ریسک تعیین میزان و شدت حادثه و بررسی گزینه‌ های جایگزین است. اینکه کدام گزینه را برای جلوگیری از زیان ‌ها و کاهش خطرات هر روزه انجام می ‌دهید. اکثرا به آن به عنوان مدیریت ریسک نگاه نمی‌ کنند در حالی که بسیاری از افراد و مدیران کسب ‌و کار محتاط برای انجام کار هایی مانند جلوگیری از تصادفات، محافظت از اموال و حفظ مشتریان و کارمندان فعالیت ‌های مفیدی انجام می دهند.

هر تلاشی برای مدیریت ریسک‌ ها مثبت است. با این حال مهم است که یک فرآیند رسمی را دنبال کنید تا ثبات و دقت تضمین شود. یکی از عناصر اصلی فرآیند مدیریت ریسک این است که مالکان تجاری و افراد با پرداخت هزینه مقرون‌ به ‌صرفه به بیمه، ضرر های بزرگ را جبران و از ورشکستگی مالی خود پیشگیری می کنند. همچنین استراتژی فروش موثری را برگزینید تا هزینه های احتمالی ریسک را پوشش دهد.

 

مراحل اجرای مدیریت ریسک

پیشتر به شما گفتیم که مدیریت ریسک چیست؟ در ادامه مراحل اجرای مدیریت ریسک را توضیح خواهیم داد. مراحل اجرای مدیریت ریسک عبارت است از:

1) نقشه خطر شناسایی ریسک: این یک ایده خوب برای تعیین ریسک‌ های شماست. روشی است که به شما این امکان را می ‌دهد تا ریسک ‌های جدی ‌تری را شناسایی کنید تا با موقعیت هایی که برای تخصیص منابع نیاز دارید، آشنا شوید.

2) اولویت ‌بندی: نقشه ‌برداری خطر یک راه برای انجام این کار است. اساساً شما تمام خطرات شناسایی‌ شده روی نقشه را نمودار می‌ کنید. این نقشه شما را از خطراتی که باید بر روی آن تمرکز کنید آگاه می‌ کند و به کمک مدیریت زمان می آید. با کارگزار تان مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای تمام خطرات مناسب تحت پوشش قرار می‌ گیرید و به دنبال راه‌ هایی برای پیشگیری و کاهش این ریسک‌ ها باشید.

3) برنامه ریزی: درک کنید که خطرات مرتبط در همه چیز وجود دارد. یک رویکرد آگاهانه، واقع گرایانه و منظم برای مقابله با خطر در نظر بگیرید.

4) شناسایی ریسک در تصمیمات کسب‌ و کار: تشخیص ریسک‌ ها در تصمیمات کسب ‌و کار مانند فرآیند شناسایی هر ریسک، مشابه است. کلید کار کامل بودن و استفاده از تمام منابع موجود است. ریسک‌ ها را می‌توان اولویت ‌بندی کرد و به نتایج کارآمدی دست پیدا کرد.

مراحل اجرای مدیریت ریسک

ارزیابی ریسک‌

پس از شناسایی ریسک می توانید آن را ارزیابی کنید. این کار با در نظر گرفتن پیامد ها و احتمال وقوع هر ریسک انجام می‌ شود. سپس می‌ توانید آن را با برنامه کاری خود مقایسه کنید. ببینید کدامیک از ریسک‌ ها ممکن است بر اهداف شما اثر بگذارند و آن ها را بر اساس الزامات قانونی، هزینه‌ ها و نگرانی‌ های سرمایه‌گذاران ارزیابی کنید. در برخی موارد هزینه کاهش ریسک بالقوه ممکن است بسیار بالا باشد.

ابزار هایی وجود دارند که می ‌توانید از آن‌ ها برای ارزیابی خطرات استفاده کنید. شما می‌ توانید روی یک نقشه خطر، اهمیت و احتمال وقوع ریسک را ترسیم کنید. هر ریسک در مقیاس 1 تا 10 درجه ‌بندی می ‌شود. اگر یک ریسک در 10 مرحله رتبه بندی شود، این به این معنی است که این موضوع اهمیت زیادی برای شرکت دارد. این نقشه به شما این امکان را می‌ دهد که ارتباط احتمالی ریسک ‌ها را مشاهده و میزان آن ها را اندازه‌ گیری کنید و برنامه ‌ریزی کنید که چه نوع شیوه کنترل و پیشگیری باید برای کاهش خطرات انجام شود.

ارزیابی ریسک به شما این امکان را می‌ دهد که زمان و سرمایه تان را برای مهم‌ ترین خطرات احتمالی خرج کنید. شما می ‌توانید سیستم ‌های کنترل‌ مناسب را برای مقابله با پیامد های یک رویداد انتخاب کنید. این می تواند شامل تعریف فرآیند تصمیم‌ گیری و تشدید رویه ‌های شرکت شما در صورت وقوع یک حادثه باشد.

 

نظرات کاربران