سئو جاوا اسکریپت چه مزایایی دارد؟

سئو جاوا اسکریپت چه مزایایی دارد؟

جاوا اسکریپت وقتی به درستی استفاده شود مزایای خود را دارد. در این مقاله بهترین روش ها و ابزارهای JS SEO برای اشکال زدایی سئو جاوا اسکریپت را شرح می دهیم.

جاوا اسکریپت یکی از بهترین و راحت ترین گزینه ها برای ارتقای رتبه سایت است اما اگر به درستی استفاده نشود می تواند سئوی سایت را از بین ببرد.

 مهم نیست وب سایت شما چقدر عالی است، اگر گوگل به دلیل مشکلات جاوا اسکریپت نتواند آن را ایندکس کند، باعث افت رتبه سایت شما خواهد شد.

در این مقاله  نکاتی در مورد سئو جاوا اسکریپت و حل مشکلات به کمک آن را یاد خواهید گرفت.

 

 ارتباط گوگل و جاوا اسکریپت 

ارتباط گوگل و جاوا اسکریپت 

وقتی صحبت از اینکه گوگل چه واکنشی نسبت به محتوای شما نشان می دهد چند نکته اصلی وجود دارد.

 گوگل با محتوای شما تعاملی ندارد

ربات گوگل نمی تواند روی صفحات شما کلیک کند و محتوای آن را پردازش کند. ربات گوگل فقط می تواند محتوای ارائه شده در صفحه html را بدون هیچ گونه تعامل اضافی ببیند. به عنوان مثال، اگر محتوای شما در کد منبع یا html رندر شده موجود است ربات گوگل می تواند آن را فهرست کند و برعکس، اگر بخشی دارید که محتوا در ابتدای کد منبع  صفحه یا DOM  موجود نیست و تنها پس از تعامل کاربر با آن بارگیری می شود (مثلا روی یک دکمه کلیک می کند)، ربات گوگل آن محتوا را نمی تواند ببیند و سئو جاوا اسکریپت شما پایین خواهد آمد.

گوگل اسکرول نمی کند

ربات گوگل مانند یک کاربر معمولی در وب سایت شما رفتار نمی کند و در صفحات پیمایش نمی کند بنابراین اگر محتوای شما در پشت تعداد زیادی اسکرول پنهان شده باشد گوگل آن را نخواهد دید.

بهترین روش ها برای سئو جاوا اسکریپت

بهترین روش ها برای سئو جاوا اسکریپت

 

لینک ها را طبق استاندارد های وب تنظیم کنید.

در حالی که پیش روی طبق استاندارد ها ممکن است ایده جالبی نباشد ولی در واقعیت به این معنی است که باید با استفاده از ویژگی HERF  به صفحات داخلی لینک دهید. به این ترتیب، گوگل می تواند به راحتی لینک ها را پیدا کند و آنها را دنبال کند. (مگر اینکه یک ویژگی nofollow به آنها اضافه کنید.)

برای حفظ سئو جاوا اسکریپت از تکنیک های زیر برای افزودن لینک های داخلی به وب سایت خود استفاده نکنید:

  • location.href=‘/page-url‘
  • <a onclick=“goto(‘https://store.com/page-url’)”>
  • #page-url

به هر حال اگر می خواهید افراد را به بخش خاصی از صفحه بیاورید، گزینه آخر همچنان می تواند با موفقیت در یک صفحه استفاده شود اما گوگل تمام تغییرات فردی URL شما را با “#” اضافه شده به آن فهرست نمی کند.

افزودن تصاویر بر اساس استاندارد های وب: همانند لینک های داخلی، استفاده از تصاویر باید از استاندارد های وب پیروی کند تا ربات گوگل بتواند به راحتی تصاویر را کشف و فهرست کند.

از رندر سمت سرور استفاده کنید: اگر می خواهید گوگل محتوای شما را بخواند و سئو جاوا اسکریپت آن را طبقه بندی کند، باید مطمئن شوید که این محتوا بر روی سرور نیز موجود است و نه فقط در مرورگر کاربر از طرف دیگر می توانید از رندر داینامیک استفاده کنید که به معنای شناسایی موتور های جستجو و ارائه صفحات HTML ایستا به آن ها است در حالی که به کاربران محتوای HTML JavaScript در مرورگر هایشان پیاده سازی می شود.

ابزار هایی برای اجرای سئو جاوا اسکریپت

ابزار هایی برای اجرای سئو جاوا اسکریپت

زمانی که فقط نیاز بود تا به کد منبع یک صفحه نگاه کنید و بررسی کنید محتوای مناسبی داشته است یا نه، دیگر گذشته است. باید گفت که جاوا اسکریپت آن را پیچیده تر کرده است زیرا جاوا اسکریپت می تواند عناصر مختلف را اضافه، حذف یا تغییر دهد. از این پس نگاه کردن به کد منبع کافی نیست و باید به جای آن HTML ارائه شده را بررسی کنید.

مرحله 1: بررسی کنید یک وب سایت چقدر به جاوا اسکریپت برای ارائه محتوا متکی است. اولین و ساده ترین کار برای اینکه ببینید یک سایت چقدر به جاوا اسکریپت و سئو جاوا اسکریپت وابسته است این است که JS را در مرورگر خود غیر فعال کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید خواهید دید که آن صفحه بدون جاوا اسکریپت چگونه خواهد بود.مثلا پس از انجام این کار اگر یک صفحه خالی دیدید به این معنی نیست که سایت کار نمی کند بلکه به این معنی است که آن وبسایت به شدت به جاوا اسکریپت متکی است. البته توجه داشته باشید که این روش فقط یک نمای کلی از اینکه جاوا اسکریپت چقدر بر محتوا و سئو جاوا اسکریپت آن سایت تاثیر می گذارد به شما می دهد و به شما نمی گوید که آیا گوگل آن را ایندکس می کند یا خیر.

مرحله 2: بررسی کنید که آیا به ربات گوگل محتوا و برچسب های مناسب ارائه می شود یا خیر.

ابزار تست سازگار با موبایل گوگل

ابزار تست سازگار با موبایل گوگل

ابزار تست موبایل گوگل یکی از بهترین و مطمئن ترین ابزار ها برای بررسی html ارائه شده توسط تلفن همراه است زیرا اطلاعات را مستقیما از گوگل دریافت می کنید.

مجموعه اقداماتی که شما باید انجام دهید:

ابزار تست موبایل را بارگیری کنید.

URL خود را چک کنید.

به اطلاعات موجود در برگه HTML نگاه کنید.

پس از انجام این مراحل اینجاست که جنبه فنی سئو و سئو جاوا اسکریپت نمایان می شود زیرا باید کد ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که اطلاعات درستی دارند.

ابزار بازرسی url در کنسول جستجوی گوگل

ابزار url inspection  همچنین امکان دسترسی به کد خام html صفحه را می دهد که گوگل ربات از آن برای ارزیابی محتوای صفحه شما استفاده می کند.

ابزار تست سازگار با موبایل در مقابل ابزار بازرسی url.

خب، حال این سوال پیش می آید که تفاوت این ابزار ها چیست و کدام یک برای کار ترجیح داده شود؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ کوتاهی بدهیم جواب این است که در حقیقت این دو هیچ تفاوتی در خروجی با یکدیگر ندارند زیرا ابزار تست موبایل و بازرسی url  از فناوری اصلی و یکسانی برای انجام کار خود استفاده می کنند.

نظرات کاربران