سرور مجازی چیست

سرور مجازی چیست ؟

سرور مجازی یا Virtual Private Server که به اختصار به آن VPS گفته می شود یک فضای مجزا برای سایت شما و اطلاعات آن است. سرور به زبان عامیانه یک کامپیوتر قدرتمند است که تمام داده ها و پرونده های سایت شما را در خود ذخیره می کند. در واقع زمانی که کسی نام دامنه شما را در مرورگر خود تایپ می کند آن رایانه قدرتمند که به آن سرور می گویند، محتویات سایت شما را در صفحه جستجوگر ارائه می کند.

سرور مجازی چیست ؟

از سرور مجازی برای تقسیم یک سرور قدرتمند که ما در مورد آن صحبت کردیم به چند سرور مجزا استفاده می شود. اگر بخواهیم مثال بزنیم می توانید یک قطعه سخت افزار فیزیکی را تصور کنید که توسط سرور مجازی به چند قسمت مختلف تجزیه می شود. یکی از مزایای سرور مجازی شخصی بودن آن است یعنی تنها برای شما اختصاص داده شده است و بنابراین لازم نیست RAM ، CPU یا هر داده ای را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

سرور مجازی چگونه کار می کند؟

در ادامه ی پاسخ به سوال سرور مجازی چیست بد نیست با نحوه عملکرد آن نیز بیشتر آشنا شویم. سرور مجازی تجربه یک سرور اختصاصی را برای شما شبیه سازی می کند حتی اگر هنوز سرور فیزیکی شما اشتراکی باشد. هاست سایت شما با استفاده از فناوری مجازی سازی یک لایه مجازی در بالای سیستم عامل (OS) سرور نصب می کند. سرور مجازی با جدا کردن سرور به بخش های مجزا با دیوارهای مجازی در این لایه به هر کاربر اجازه می دهد تا سیستم عامل و نرم افزار مخصوص خود را نصب کند.

سرور مجازی چیست

سرور مجازی چیست

در واقع از آنجا که سرور مجازی پرونده های شما را از سایر کاربران در سطح سیستم عامل جدا می کند واقعا مانند یک سرور خصوصی است. با استفاده از سرور مجازی دیگر لازم نیست حافظه، فضای دیسک، هسته های پردازنده و غیره را با دیگران به اشتراک بگذارید.

تفاوت سرور مجازی با هاست مشترک و اختصاصی

برای درک واقعی عملکرد سرور مجازی و دادن یک پاسخ دقیق به سوال سرور مجازی چیست بد نیست آن را با سرویس های هاست مشترک و اختصاصی مقایسه کنیم.

هاست مشترک

هاست مشترک رایج ترین شکل هاست سایت است و برای بسیاری از دارندگان سایت جدید یک گزینه مناسب است. اما باید بدانید هنگام خرید یک برنامه میزبانی از یک هاست مشترک منابع اصلی مانند CPU ، RAM و فضای هارد دیسک را با استفاده از همان سرور با سایر دارندگان هاست به اشتراک می گذارید. اجازه دهید از یک تشبیه استفاده کنیم تا درک این مفهوم کمی آسان تر شود:

یک سرور مشترک را به عنوان یک مجموعه آپارتمان بزرگ در نظر بگیرید. همه شما به مکانی برای زندگی نیاز دارید اما خرید یک خانه شخصی و مستقل برای شما گران است در نتیجه به اشتراک گذاشتن مناطق مشترک و تاسیسات در یک آپارتمان کمک می کند تا هزینه های شما کاهش یابد. استفاده از هاست اشتراکی دقیقا به این شکل است.

درست است که استفاده از هاست اشتراکی در هزینه های شما صرفه جویی می کند اما چند نکته منفی در مورد آن نیز وجود دارد. به عنوان مثال اگر سایت شخص دیگری در سرور مشترک شما بازدید کنندگان زیادی داشته باشد می تواند بر عملکرد سایت شما تأثیر بگذارد.

هاست اختصاصی

برای ارائه یک پاسخ دقیق به سوال سرور مجازی چیست ( vps چیست) بد نیست اطلاعاتی در مورد هاست اختصاصی و معایب و مزایای استفاده از آن نیز کسب کنیم. هاست اختصاصی تقریبا نقطه ی مقابل هاست اشتراکی است که در آن به جای جمع کردن منابع و تقسیم هزینه ها با سایر دارندگان سایت شما یک سرور اختصاصی دارید که فقط مخصوص سایت شما است. در این حالت شما 100٪ بر منابع خود کنترل دارید و می توانید نرم افزارهای خود را متناسب با نیازهای شخصی خود تنظیم کنید. هاست اختصاصی برای سایت های قوی و پر مخاطب یک انتخاب عالی و کارآمد است. در واقع اگر سایت شما ویژگی های زیر را دارد بهتر است یک هاست اختصاصی تهیه کنید.

  • ترافیک بالا
  • سیستم عامل اختصاصی
  • انجام معاملات مالی زیاد
  • نیاز به نرم افزارهای سفارشی

اگر به این موضوع علاقه دارید، این مقاله را بخوانید: ویژگی های یک هاست خوب

سرور مجازی

سرور مجازی گزینه ای بین هاست اشتراکی و اختصاصی است. زمانی که از سرور مجازی استفاده می کنید سایت های دیگری با سخت افزار مشابه شما میزبان خواهند بود. اما دامنه اختصاص داده شده مخصوص سایت شما است و این بدان معنی است که شما سیستم عامل، فضای ذخیره سازی اختصاصی، پردازنده مرکزی قدرتمند، RAM مقیاس ناپذیر و پهنای باند نامحدود دریافت می کنید. در واقع با استفاده از سرور مجازی شما بسیاری از مزایای یک سرور اختصاصی را با هزینه ی اندک دریافت می کنید.

چه کسانی به سرور مجازی نیاز دارند؟

امیداوریم تا به اینجا پاسخ سوال خود در رابطه با اینکه سرور مجازی چیست را گرفته باشید، در ادامه اگر نشانه های زیر را در سایت خود مشاهده کردید زمان آن فرا رسیده است که یک سرور مجازی برای خود تعبیه کنید.

  1. مشکلات امنیتی

با استفاده از سرور مجازی منابع قابل اعتمادی دریافت می کنید و می توانید روی ویژگی های درجه یک امنیتی آن حساب کنید. اهمیت امنیت آنقدر زیاد است که باید قبل از خرید سایت به فکر یک سرور مجازی (وی پی اس) مناسب باشید.

  1. افزایش ترافیک سایت

اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اید و بازدید زیادی ندارید هاست مشترک برای شما ایده آل است. اما اگر مخاطب سایت شما به طور مداوم در حال رشد است بهتر است برای ارائه ی امکانات بیشتر به کاربران خود یک سرور مجازی پیدا کنید.

  1. کندی هاست فعلی سایت شما

هاست مشترک برای سایت هایی که به مقدار زیادی RAM نیاز دارند مناسب نیست. با رشد سایت و افزودن محتوای بیشتر شاهد کاهش سرعت بارگیری سایت خود خواهید بود. سرور مجازی می تواند جان دوباره ای به سایت شما دهد و سرعت بارگیری آن را افزایش دهد.

  1. مناسب برای فروشگاه آنلاین

اگر قصد خرید و فروش در فضای سایت خود را دارید استفاده از سرور مجازی برای شما ایده آل خواهد بود.

  1. نیاز به نصب نرم افزارهای سفارشی

هاست مشترک برای دارندگان سایتی که سایت خود را با وردپرس مدیریت می کنند بسیار مناسب است. با این حال اگر به مرحله ای رسیدید که باید نرم افزار سفارشی را نصب کنید، از پیکربندی سرور سفارشی استفاده کنید یا برنامه نویسی پیشرفته دیگری انجام دهید استفاده از سرور مجازی برای شما بسیار مناسب است.

در پایان این نکته را خاطر نشان می کنیم که اهمیت یک سرور مجازی خوب و حرفه ای برای نتیجه دادن زحماتی که برای سئو سایت خود کشیده اید بسیار حائز اهمیت است. پس سعی کنید از منابع مطمئن آن را تهیه نمایید.

نظرات کاربران