سیستم مدیریت محتوای سایت‌ چیست؟

سیستم مدیریت محتوای سایت‌ چیست؟

Content Management System یا سیستم مدیریت محتوای وبسایت‌ که ممکن است بیشتر با عنوان CMS با آن آشنا شده باشید، همانطور که از نامش پیداست، نرم افزاری برای مدیریت محتوای وب سایت ها است. سیستم مدیریت محتوای سایت‌ یا CMS شرایطی را ایجاد کرده که اگر کاربری که از دانش فنی تخصصی برخوردار نیست، بخواهد محتوایی را در وب سایت ایجاد، مدیریت یا اصلاح کند، بتواند به راحتی این کار را انجام دهد. در واقع با استفاده از سیستم مدیریت محتوای سایت‌ یا CMS، برای تولید محتوا در وب سایت ها به دانش بالایی نیاز ندارید.

اگر بخواهیم سیستم مدیریت محتوای سایت‌ یا CMS را به زبان ساده توضیح دهیم، می توانیم بگوییم که به دلیل وجود سیستم مدیریت محتوای وب سایت ‌ها، شما بدون این که یک خط کد بنویسید یا حتی اصلا نحوه کد نویسی را بلد باشید، می توانید یک وب سایت را بسازید.

قبل از پیدایش سیستم مدیریت محتوای وب سایت ‌ها یا CMS، اگر می خواستید خود به تنهایی یک وب سایت را بسازید، علاوه بر این که باید از دانش بالایی در زمینه کد نویسی برخوردار باشید همچنین باید که یک سیستم شخصی برای ایجاد صفحات وب، ذخیره تصاویر و سایر عملکردها ایجاد کنید اما زمانی که از سیستم مدیریت محتوای وب سایت ‌ها یا CMS استفاده می کنید، دیگر نیازی نیست که به این قسمت ها توجه کنید زیرا سیستم مدیریت محتوای وب سایت ‌ها مدیریت این بخش ها را بر عهده می گیرد تا شما بتوانید تنها به بخش های مهم تر وب سایت و این مسئله که چگونه وب سایت خود را در مسیر موفقیت پیش ببرید، توجه کنید.

همانطور که متوجه شدید سیستم مدیریت محتوای سایت‌ یا CMS شرط اصلی هر وب سایتی است. در واقع اگر قصد ایجاد یک وب سایت را دارید، الزامی است که با مفهوم سیستم مدیریت محتوای وب سایت ‌ها یا CMS به خوبی آشنا شوید. ما در این مقاله به تعریف سیستم مدیریت محتوای وب سایت ‌ها و این که چگونه می‌توان سیستم مدیریت محتوای وبسایت‌ها را تشخیص داد، می پردازیم.

سیستم مدیریت محتوای وب سایت ‌ها یا CMS چگونه کار می کند؟

سیستم مدیریت محتوای وب سایت ‌ها یا CMS چگونه کار می کند؟

برای این که بتوانیم شما را با نحوه کار سیستم مدیریت محتوای وب سایت ‌ها یا CMS آشنا کنیم، بهتر است بررسی مختصری از یک سیستم مدیریت محتوای وب سایت انجام دهیم. ما می خواهیم روش کار وردپرس که نمونه خوبی از یک سیستم مدیریت محتوای وب سایت است را بررسی کنیم.

فرض کنید که قصد دارید که در وب سایت خود، یک محتوای متنی ساده ایجاد کنید. اگر وب سایت شما به سیستم مدیریت محتوای وب سایت ها یا CMS مجهز نباشد، مجبور هستید برای این کار، یک فایل HTML ثابت بنویسید و آن را در سرور وب سایت خود بارگذاری کنید. طبیعتا نوشتن یک فایل HTML و بارگذاری آن کار ساده ای نیست و کاری نیست که کاربری که دانش تخصصی پایینی دارد، بتواند آن را انجام دهد اما اگر وب سایت شما به یک سیستم مدیریت محتوای وب سایت‌ مثل وردپرس مجهز باشد، برای آن که بخواهید محتوای متنی ساده ای در وب سایت خود قرار دهید، می توانید محتوای خود را در رابط کاربری که بسیار به رابط کاربری Microsoft Word شباهت دارد، بنویسید. در نتیجه تنها شخصی که کمی با کامپیوتر کار کرده باشد و دانش کلی از کامپیوتر و رابط کاربری Microsoft Word داشته باشد،‌ می تواند محتوایی در سایت شما ایجاد یا اصلاح کند.

همان طور که تولید محتوای متنی ساده با استفاده از سیستم مدیریت محتوای سایت‌ بسیار ساده تر و سریع تر انجام می شود، مدیریت رسانه مثل بارگذاری تصویر در وب سایت هم با استفاده از سیستم مدیریت محتوای سایت‌ مثل وردپرس، بسیار آسان تر انجام می شود. اگر وب سایت شما به یک سیستم مدیریت محتوای سایت‌ مثل وردپرس مجهز باشید، لازم نیست که با سرور وب سایت خود به طور مستقیم ارتباط داشته باشید و می توانید تصاویر مورد نظر خود را از بخشی که به «کتابخانه رسانه» معروف است، بارگذاری کنید.

یک نکته ای که بسیاری از افراد در رابطه با سیستم مدیریت محتوای سایت‌ فراموش می کنند این است که سیستم مدیریت محتوای سایت‌ تنها از نظر نرم افزاری و رابط کاربری آسان، کار شما را راحت تر نمی کند. بهتر است همیشه به این نکته نیز دقت کنید که سیستم مدیریت محتوای سایت‌ در ظاهر محتوایی که در سایت قرار می دهید نیز تاثیرگذار است. اگر سایت شما از سیستم مدیریت محتوای سایت‌ استفاده کند، محتوایی که ایجاد می کنید، دقیقا به همان شکلی که می خواهید، برای بازدیدکنندگان شما به نمایش در می آيد.

چگونه می‌توان سیستم مدیریت محتوای وبسایت‌ ها را تشخیص داد؟

چگونه می‌توان سیستم مدیریت محتوای وبسایت‌ ها را تشخیص داد؟

ما تا این جای مقاله سعی کردیم که شما را با سیستم مدیریت محتوای وب سایت ها یا همان CMS ها و مزیت آن ها آشنا کنیم. از آن جا که ممکن است پیش خود فکر کنید که چگونه می‌توان سیستم مدیریت محتوای وبسایت‌ها را تشخیص داد، در این قسمت می خواهیم به این مسئله بپردازیم. اگر سایت شما از سیستم مدیریت محتوای وب سایت ها استفاده می کند،‌ طبیعتا این که بتوانید سیستم مدیریت محتوای وب سایت خود را مشخص کنید، کار آسانی است پس بهتر است خیلی نگران نحوه تشخیص CMS وب سایتتان و این که چگونه می‌توان سیستم مدیریت محتوای وبسایت‌ها را تشخیص داد، نباشید.

  • پیدا کردن نام سیستم مدیریت محتوای وب سایت در کد منبع صفحه

اگر نمی دانید که چگونه می‌توان سیستم مدیریت محتوای وبسایت‌ها را تشخیص داد، یکی از راه های ساده برای این کار، بررسی کد HTML صفحه است.

  • پیدا کردن نام سیستم مدیریت محتوای وب ساید در پاورقی وب سایت

گاهی اوقات نام CMS یا سیستم مدیریت محتوای وب سایت در پاورقی وب سایت، با حروف کوچک در پایین زیر اطلاعات تماس یا اطلاعات اضافی شرکت یافت می شود.

امیدواریم با خواندن این مقاله، با سیستم مدیریت محتوای وب سایت ها یا همان CMS ها و این که چگونه می‌توان سیستم مدیریت محتوای وبسایت‌ها را تشخیص داد،‌ آشنا شده باشید.

نظرات کاربران