شعار برند

چگونه یک شعار برند جذاب خلق کنیم ؟

اگر تبلیغات یک کسب و کار را در تلویزیون یا در اینترنت دیده باشید، قطعا متوجه شده اید که هر برندی برای تبلیغات خود از یک جمله مخصوص استفاده می کند. این جمله مخصوص شعار نام دارد. هر برندی برای این که بتواند در ذهن مشتریان خود باقی بماند از شعاری خاص بهره می برد. به این دلیل که مخاطب با شنیدن شعار یا حتی جملات شبیه به آن ناخودآگاه به یاد برند مورد نظر می افتد؛ از این رو انتخاب شعار مناسب برای تبلیغات اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله درمورد این که چگونه می توانید یک شعار برند خوب بسازید، توضیح خواهیم داد.

یک شعار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

برای ساختن شعاری که جذاب باشد و در ذهن مخاطب باقی بماند، به یک فرد خلاق و علاقه مند به این کار نیاز است. برخی از نکاتی که به شما کمک می کند تا شعار بهتری بسازید، شامل عبارت اند از:

  1. کوتاه و جذاب باشد.

 شعاری که برای برند انتخاب می کنید، در عین کوتاه بودن باید زیبا و جذاب نیز باشد. هر چه شعار برند کوتاه تر و جذاب تر باشد، راحت تر در ذهن مخاطب باقی می ماند و بهتر عمل می کند.

  1. به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار شود.

 تنها کوتاه بودن یک شعار به این معنی نیست که به راحتی در ذهن مخاطب باقی می ماند. در ایجاد شعار برند بهتر است ویژگی های مختلفی را مانند همخوانی کلمات، قافیه و دیگر ترفند های زبانی در نظر بگیرید. شعار باید به گونه ای طراحی شود که یکی از روش های جذب مخاطب به شمار آید و او حتی با یک بار شنیدن آن را به خاطر بسپارد.

شعار برند
  1. به خوبی جلب توجه کند.

یک شعار برند موفق توجهات افراد را به خود جلب می کند. شعار شما باید به قدری جذاب طراحی شده باشد که مخاطب با شنیدن آن برای لحظاتی هم که شده برای دیدن تبلیغ شما صبر کند. برای این که شعار خود را جذاب تر کنید، می توانید از راه های هوشمندانه ای مانند بازی با کلمات استفاده کنید.

  1. متفاوت باشد.

 قطعا یکی از راه هایی که باعث می شود شعار برند راحت در ذهن مخاطب ماندگار شود، متفاوت بودن آن است. شعار شما باید با دیگر برند ها تفاوت هایی داشته باشد؛ به نحوی که مخاطب تنها با شنیدنش بتواند آن را از بین رقبا تشخیص دهد.

  1. احساسات مخاطب را برانگیخته کند.

شعاری که خلق می کنید باید با احساسات مخاطب بازی کند و بر او تاثیر بگذارد. هر چند تصمیم برای خرید یک فرایند شخصی و منطقی است، اگر شعار بتواند باعث شود که مخاطب به برند علاقه مند شود، احتمال خریدش از آن افزایش می یابد.

برخی از موفق ترین شعار های برند در سراسر جهان

برخی از موفق ترین شعار های برند در سراسر جهان

برای این که بتوانید یک شعار برند موفق خلق کنید، نیاز به منابعی دارید که از آن ها الهام بگیرید. در ادامه برخی از موفق ترین شعار هایی را که در شناخته شدن برند خود تاثیر زیادی داشته اند، بررسی می کنیم:

  1. «گوشت گاو کجاست ؟» از برند وندیز

یکی از معروف ترین شعار های برند برای رستوران های زنجیره ای وندیز است. این تبلیغ تلویزیونی در اوایل دهه 80 به نمایش در آمد و به قدری موفق شد که حتی امروزه نیز برای نشان دادن یک تبلیغ موفق آن را نام می برند. این تبلیغ 30 ثانیه ای ابتدا با نشان دادن سه شهروند سالخورده که در اطراف یکی از شعبه های رستوران وندیز قرار داشتند، شروع می شود. سپس یک زن دیگر که در آن نزدیکی بود از آن ها می پرسد که از کجا می تواند برگر پیدا کند. هر سه شهروند سالخورده همزمان با اشاره ای رستوران وندیز را نشان می دهند.

این تبلیغ و شعار آن به قدری موفق شد که فروش وندیز را تا 31 درصد افزایش داد. منظور این برند از شعار «گوشت گاو کجاست» در واقع کنایه ای به رقبای وندیز بود. در آن زمان بیشتر همبرگر ها نان های بزرگی داشتند؛ در حالی که برگر داخل آن به نسبت کوچک تر بود. اما رستوران های زنجیره ای وندیز از گوشت بیشتری استفاده می کردند و همین موضوع باعث برتری آن ها نسبت به رقبایشان می شد.

  1. «در دهان شما آب می شود، نه در دستانتان» از برند ام اند ام

برند ام اند ام یکی از برترین و بزرگ ترین تولید کنندگان تکه های شکلاتی با روکش آب نبات است. به این شکلات ها اسمارتیز می گویند. شعار «در دهان شما آب می شود، نه در دستانتان» به همان اندازه که موثر و جذاب بود برای این برند موفقیت تجاری به همراه داشت.

با استفاده از این شعار برند ام اند ام توانست خود را از دیگر تولید کنندگان اسمارتیز متمایز کند و محصولات خود را با موفقیتی بیشتری به فروش برساند.

شعار برند ام اند ام
  1. «الماس همیشگی است» از برند De Beers

شاید کمی غیر قابل باور باشد؛ اما برند De Beers با استفاده از تنها سه کلمه «الماس همیشگی است» توانست نحوه تصمیم گیری بسیاری از زوج های سراسر دنیا را تغییر دهد. نویسنده کپی نویس، مری فرانسیس گرتی در سال 1948 این شعار برند را خلق کرد و بیش از 70 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد.

این شعار توانست میزان فروش الماس را که در آن زمان در بدترین و پایین ترین وضعیت قرار داشت، به میزان قابل توجهی بیشتر کند. تقریبا از آن زمان به بعد سه چهارم بانوانی که نامزد کرده بودند انگشتر الماس دار به دست می کردند. بسیاری این اتفاق را ناشی از همین شعار می دانند.

جمع بندی

عوامل بسیار زیادی هست که باعث می شود تبلیغات شما بهتر عمل کنند. یکی از مواردی که اهمیت بسیار بیشتری نسبت به دیگر عوامل دارد، شعار برند است. یک شعار مناسب باعث می شود تا مخاطب بهتر و راحت تر اسم برند شما را به خاطر بسپارد. از این طریق است که مشتری بالقوه برند شما را بعد ها نیز به یاد می آورد و به مشتری حقیقی بدل می شود. در این مقاله برخی از نکاتی را که به شما کمک می کند تا شعار بهتری بیافرینید، نام بردیم و درمورد هر کدام توضیح دادیم.

نظرات کاربران