طراحی سایت فروشگاهی

گام به گام تا طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت فروشگاهی به آن سادگی که فکر می کنید، نیست. سایت فروشگاهی قسمت های بسیار زیادی دارد که هر کدام از آن ها باید با دقت طراحی شوند. اگر می خواهید بهتر بدانید که یک سایت فروشگاهی شامل چه قسمت هایی می شود، در این مقاله با ما همراه باشید.

9 قدم مهم برای طراحی سایت فروشگاهی

1) صفحه اصلی

طراحی سایت فروشگاهی

صفحه اصلی سایت اولین نقطه ارتباط با مشتری است؛ به همین دلیل است که باید بهترین طراحی را داشته باشد. صفحه اصلی سایت معمولاً شامل موارد زیر می شود:

  • مجموعه ای واضح از دسته بندی محصولات
  • تصاویر و محصولات پیشنهادی
  • ارائه و معرفی محصولات پرطرفدار
  • پیشنهادات شخصی سازی شده برای مشتری

2) صفحه دسته ها(Category)

در طراحی سایت فروشگاهی یکی از عواملی که باید مورد توجه قرار بگیرد، صفحه دسته ها است. صفحه دسته ها به شما کمک می کند تا محصولات خود را دسته بندی کنید. این صفحات هم نیاز به بهینه سازی سئو دارند و سئوی نامناسب صفحات دسته می تواند رتبه شما را پایین بیاورد. هر صفحه دسته مشخصات زیر را دارد:

  • url توصیفی برای هر صفحه
  • متون منحصر به فرد برای صفحه
  • فیلتر های مخصوص برای مرتب سازی محصولات

3) صفحه محصول

قسمت مهم بعدی، صفحه محصول است. برای اینکه بتوانید فروش محصول خود را افزایش دهید، باید تا حد امکان این صفحه را جذاب طراحی کنید. در طراحی سایت فروشگاهی، در صفحه محصول باید عکس محصول با کیفیت بالا، مشخصات محصول و توضیحات محصول قرار داشته باشد.

4) صفحه پرداخت

یکی از عواملی که می تواند باعث شود مشتری از خرید خود منصرف شود، زیبا نبودن و بهینه نبودن صفحه خرید است. هنگامی که مشتری می خواهد محصولی را خریداری کند، باید با صفحه خرید زیبا و بهینه ای رو به رو شود. می توانید در صفحه خرید از اولین مشتریان خود بخواهید که بعد از خرید محصول در سایت شما ثبت نام کنند. همچنین می توانید امکانات و بنر های دیگری مانند ارسال رایگان را در صفحه خرید بگذارید.

5) صفحه درباره ما

به هیچ عنوان صفحه درباره ما را دست کم نگیرید. به خصوص اگر در تجارت الکترونیک B2B هستید. طبق اطلاعات به دست آمده، 52 درصد از خریداران می گویند اولین چیزی که می خواهند، این است که درباره سایت اطلاعات داشته باشند. اطلاعات مربوط به سایت در صفحه درباره ما قرار می گیرد؛ به همین دلیل بسیار مهم است که این صفحه نیز طراحی خوبی داشته باشد. برای اینکه بتوانید این صفحه را جذاب طراحی کنید، می توانید یک داستان در مورد برند خود بگویید. تیم کاری خود را معرفی کنید و اهداف شرکت خود را به مشتری نشان دهید. علاوه بر این ها در مورد سابقه شرکت و نحوه عملکرد خود نیز توضیح دهید.

6) موتور جست و جوی سایت

موتور جست و جوی سایت

یکی از قسمت های بسیار مهم در طراحی سایت فروشگاهی، طراحی موتور جست و جوی سایت است. موتور جست و جو باید به بهترین نحو طراحی شود؛ زیرا برای طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد. موتور جست و جو هم برای کسب و کار های کوچک و هم کسب و کار های بزرگ ضروری است. برای اینکه موتور جست و جوی بهتری داشته باشید، می توانید امکانات مختلفی به آن اضافه کنید. مثلا می توانید پیشنهاد تکمیل خودکار یا قابلیت جست و جوی تصویری را به آن اضافه کنید.

7) فرم های ثبت نام و ورود به حساب کاربری

در طراحی سایت فروشگاهی یکی از قسمت های مهم دیگر، قسمت فرم های ثبت نام و ورود به حساب کاربری است. ممکن است مشتری بخواهد برای خرید های خود یک حساب کاربری در سایت داشته باشد. علاوه بر این ها شما می توانید با ثبت نام کاربر در سایت خود، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنید. تنها نکته ای که وجود دارد، این است که صفحه ثبت نام و ورود به حساب کاربری نباید خسته کننده و طولانی طراحی شود تا مشتری بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن در سایت ثبت نام کند. یک فرم طولانی می تواند احتمال ریزش مشتری را افزایش دهد.

8) فرم خبرنامه

در طراحی سایت فروشگاهی، اضافه کردن فرم خبرنامه نیز می تواند کار خوبی باشد. شما می توانید این قسمت را در پایین سایت خود قرار دهید و به مشتریان خود این امکان را بدهید که با ثبت نام در آن از آخرین خبر های سایت فروشگاه شما مطلع شوند.

9) صفحه قوانین

آخرین قسمت نیز صفحه قوانین است. در این صفحه تمامی قوانین، مجوز های سایت و هرچیزی که مشتری لازم است در مورد شرایط و ضوابط و سیاست حفظ حریم خصوصی سایت بداند قرار داده می شود.

نکات کاربردی در طراحی سایت فروشگاهی

  • ساده بودن سایت

ساده بودن سایت

در طراحی سایت فروشگاهی باید از وجود هر گونه پیچیدگی اجتناب کنید. امروزه افراد به دنبال سادگی بیشتر هستند و بسیار مهم است که سایت شما ساده و زیبا طراحی شود.

  • تجربه کاربری سایت

قیمت جذاب، تبلیغات جذاب و بنر های جذاب همگی می توانند تأثیر مثبتی داشته باشند؛ اما اگر UX سایت شما بد باشد، اثر بخشی آن ها به شدت کاهش می یابد. به همین دلیل در هنگام طراحی سایت فروشگاهی، حتماً باید UX را در نظر بگیرید.

  • متمایز باشید.

فضای تجارت الکترونیک هر روز در حال رشد است؛ به همین دلیل در شروع کار خود با رقیبان زیادی رو به رو خواهید شد. برای اینکه بتوانید مشتریان را به سمت خود جذب کنید، باید متمایز باشید. سعی کنید سایت خود را متفاوت طراحی کنید.

نتیجه گیری

امروزه برای کسب و کار آنلاین، مهم ترین چیز داشتن یک سایت فروشگاهی است. برای اینکه بتوانید سایت خوبی داشته باشید، باید به نکات مختلفی در هنگام طراحی آن دقت کنید. ما در این مقاله درمورد اینکه چگونه می توانید سایت خوبی داشته باشید توضیح دادیم و به نکات موجود در این زمینه اشاره کردیم.

نظرات کاربران