فونت سایت

چطور یک فونت سایت خوب انتخاب کنیم؟

یک میلیون چیز وجود دارد که باید هنگام ایجاد یک طراحی وب کامل به آنها فکر کنید: گرافیک سایت، انتخاب رنگ، انتخاب تصاویر مناسب و … اما یک چیز وجود دارد که طراحان اغلب هنگام طراحی سایت فراموش می کنند و آن انتخاب فونت سایت خوب است. انتخاب فونت مناسب می تواند تأثیر زیادی در ظاهر و احساس نهایی که طراحی سایت در مخاطب ایجاد می کند، داشته باشد. به نظر می رسد انتخاب فونت یک چیز کوچک و جزئی باشد اما باید گفت یک فونت خوب این قدرت را دارد که طراحی سایت شما را به سطوح بالاتر ارتقا دهد. در ادامه ی این مطلب تمام مواردی که باید هنگام انتخاب فونت در نظر داشته باشید را با هم مرور خواهیم کرد.

معبارهای انتخاب یک فونت سایت خوب

سازگاری

ممکن است هنگام طراحی سایت خود وسوسه شوید که فونت های جدید را امتحان کنید اما نباید این کار را انجام دهید. هر بار که شخصی کارت ویزیت شما را دریافت می کند یا از سایت شما بازدید می کند برای شناخت بیشتر نگاهی کوتاه به برند شما و طراحی کلی شرکت شما می اندازد. در نگاه اول و به صورت کلی مخاطب باید انسجام و سازگاری بین عناصر طراحی شما را ببیند. قالب، رنگ و فونت برند شما باید با هم سازگار باشند وگرنه این حس را در مخاطب ایجاد می کند که شما برای کسب و کار خود اهمیت قائل نبودید و آشفته و بی سلیقه هستید.

مطابقت با فونت لوگو

فونتی که در نوشتار سایت و یا حتی کارت ویزیت خود استفاده می کنید باید با فونتی که در لوگوی شما استفاده شده است مطابقت داشته باشد. اگر نمی دانید در لوگوی شما از چه فونتی استفاده شده است سایت Myfonts.com می تواند به شما کمک کند فونت مورد نظر خود را پیدا کنید.

اگر در لوگوی شما از تایپوگرافی استفاده شده است شما می توانید از گوگل فونت برای پیدا کردن یک فونت متناسب با لوگوی خود استفاده کنید.

اگر هنوز لوگوی خود را طراحی نکردید و نمی دانید مایلید از چه نوع فونتی استفاده کنید بهتر است در طراحی و انتخاب لوگو موارد زیر را در نظر داشته باشید:

شخصیت برند خود را مشخص کنید

لوگوی شما باید بیانگر شخصیت شما و کسب و کارتان باشد. آیا شما یک کسب و کار سنتی هستید یا مینمال و مدرن؟ حوزه ی کاری شما آموزشی است یا سرگرمی؟ جواب دادن به سوال های اینچنینی به شما کمک می کند بتوانید طراحی و فونت مناسبی بر اساس سلیقه و سبک کاری تان انتخاب کنید.

فونت سایت خود را متناسب با کسب و کارتان انتخاب کنید

اگر شما یک سفره خانه ی سنتی ایرانی هستید بهتر است از فونت های نستعلیق استفاده کنید و اگر یک کافی شاپ مدرن هستید می توانید علاوه بر ارائه ی یک منوی فارسی با فونت مدرن و ساده از اصطلاحات غیر فارسی نیز در منو استفاده کنید. اگر شما یک دانشجو، محقق و وکیل هستید بهتر است یک فونت معمولی و ساده را برای سایت یا کارت ویزیت خود در نظر بگیرید زیرا فضای کاری شما رسمی آکادمیک است و شما باید این اصل را رعایت کنید.

فونت سایت ایمن چیست؟

فونت سایت ایمن به معنای استفاده از فونتی در مطالب سایت است که بازدیدکنندگان شما برای دیدن حالت صحیح آن نیازی به نصب یک فونت خاصیدر رایانه ی خود ندارند. 10 سال پیش تنها 13 فونت وجود داشت که طراحان سایت می توانستند از آن استفاده کنند و مطمئن باشند کاربران برای دیدن آن دچار مشکل نخواهند شد. اما امروزه می توانید با استفاده از Google Fonts به بیش از 800 فونت ایمن دسترسی پیدا کنید. گوگل فونت یکی از بهترین مکان ها برای یافتن فونت سایت خوب و ایمن است.

نحوه ترکیب فونت های مختلف در طراحی سایت

هنگام طراحی یک سایت احتمال اینکه به بیش از یک فونت نیاز داشته باشید وجود دارد. برای این کار بد نیست سه قانون مهم را مد نظر قرار دهید:

اولین قانون اساسی برای ترکیب فونت ها این است که هرگز بیش از سه فونت در یک طرح استفاده نکنید. قانون شماره دو این است که مطمئن شوید فونت های انتخابی شما همدیگر را کامل می کنند و سومین قانونی که باید به آن پایبند باشید این است که همیشه یک سلسله مراتب را در بکارگیری آنها تعریف کنید.

در ابتدا باید یک فونت را به عنوان فونت اصلی برای عناوین و برجسته ترین قسمت های متن انتخاب کنید. فونت اصلی باید چشم نواز باشد و می توانید آن را بر اساس فونت لوگو انتخاب کنید.

فونت دوم را می توانید برای متن اصلی استفاده کنید، این فونت باید ساده و به راحتی قابل خواندن باشد زیرا قرار است در متن طولانی از آن استفاده کنید و نباید مخاطب را خسته و دلزده کند. فونت سوم شما باید برای نقل قول ها یا جملات داخل پرانتز استفاده شود. این فونت باید خاص و ساده باشد زیرا شما قرار است نکات خاص و برجسته را با استفاده از آن بیان کنید در نتیجه باید از سایر اجزای متن متمایز و البته زیبا و چشمگیر باشد.

اهمیت انتخاب یک فونت سایت خوب

همانطور که ون گوگ بزرگ می گوید: “کارهای بزرگ با مجموعه ای از کارهای کوچک انجام می شود” باید در نظر داشته باشید که انتخاب یک فونت سایت خوب در طراحی سایت کسب و کار کوچک اما مهم و تاثیرگذاری است. بنابراین فونت های مورد نظر خود را عاقلانه انتخاب کنید و در نظر داشته باشید ترکیب هوشمندانه ی فونت ها می تواند تأثیر بسزایی در طراحی سایت شما داشته باشد.

انتخاب فونت مناسب برای سایت شما کاملاً به هدفی بستگی دارد که می خواهید به آن برسید. وقتی به سبک و طراحی سایت خود فکر می کنید باید یک دستور کار داشته باشید و بفهمید که چگونه می خواهید به جهان خارج معرفی شوید. فونت ها ابزاری مناسب برای انجام این کار هستند که به دیگران بگوید کسب و کار شما چیست و با چه دیدگاه و سبکی فعالیت می کنید.

 

 

نظرات کاربران