مزیت رقابتی چیست

مزیت رقابتی چیست ؟

شرکت ها و سازمان های مختلف همواره به دنبال پیشرفت، موفقیت در کسب و کار خود و پیشی گرفتن از رقبا هستند. برای انجام این کار تمام تلاش خود را می کنند و از تمام ظرفیت خود بهره می برند. یکی از عواملی که در این راه به سازمان های مختلف کمک می کند، مزیت رقابتی است که در ادامه مطلب با پاسخ به سؤال مزیت رقابتی چیست ، تمام جنبه های آن را برایتان بررسی خواهیم کرد.

پاسخ سؤال مزیت رقابتی چیست ؟

به زبان ساده می توانیم بگوییم، به مجموعه ای از کار ها، ویژگی ها و عواملی که موجب پیشی گرفتن شرکت شما از رقبا می شود، مزیت رقابتی می گوییم. این ویژگی ها شرکت را قادر می کند که به منطقه ای امن و برتر نسبت به رقبای خود برسد و در ادامه موجب بالا رفتن ارزش برند و سازمان خواهد شد. در پاسخ به پرسش مزیت رقابتی چیست ، باید بدانید که از ویژگی های قابل توجه آن، این است که به راحتی قابل تقلید نباشد. عملکردی که توسط رقبا به سادگی تقلید و کپی می شود را نمی توان عملکرد رقابتی نام گذاری کرد.

مزیت رقابتی باید در مدت زمان بالایی کارآمد باشد. مجموعه های بسیاری وجود دارد که تنها برای زمان کوتاهی در اوج هستند و از رقبای خود پیشی می گیرند؛ اما تعداد بسیار محدودی توانایی حفظ مزیت رقابتی را برای مدت طولانی دارند. اگر سازمان، مجموعه یا شرکت شما در این امر توانایی خوبی را نشان دهد، می توانید مطمئن باشید که موفقیت آن حتمی است.

مزیت رقابتی چیست

نمونه هایی برای درک بهتر پاسخ سؤال مزیت رقابتی چیست ؟

برای اینکه مفهوم مزیت رقابتی را به خوبی درک کنید، لازم است به نمونه های زیر توجه کنید.

  • داشتن موقعیت جغرافیایی متفاوت و منحصر به فرد نسبت به رقبا
  • استخدام نیروی کار پر انرژی و جوان در کنار نیرو های با تجربه برای داشتن عملکردی بهتر
  • آموختن نحوه کار با فناوری های جدید و به روز دنیا
  • پرداخت کمترین هزینه برای تولید محصولات

نحوه ایجاد مزیت رقابتی

اگر قصد دارید به ایجاد مزیت رقابتی بپردازید، قبل از انجام هر کاری، لازم است موارد زیر را به خوبی مطالعه کنید و بدانید مزیت رقابتی چیست.

  1. دانستن مزایا و کاربرد محصولات: هر مجموعه ای لازم است شناخت کاملی بر روی محصولات خود داشته باشد. مزایا و کاربرد آن ها را به خوبی بداند و با ارائه ارزش واقعی به مشتریان، آن ها را به تولیدات خود علاقه مند کند.
  2. مشخص کردن بازار هدف: قدم بعدی، شناختن خریداران است. اگر شما بازار مناسب برای محصولات خود را به خوبی بشناسید، فروش آن ها نیز آسان تر خواهد شد. لازم است افرادی که به دنبال تولیدات شرکت شما هستند را به خوبی مشخص کنید تا قدمی بزرگ به سوی ایجاد مزیت رقابتی بردارید.
  3. شناخت رقبا: لازم است رقبای شرکت را به خوبی ارزیابی کنید و پس از یک تجزیه و تحلیل رقابتی کامل، سعی کنید خدماتی ارائه دهید که شما را از آن ها برتر کند. خدماتی مزیت رقابتی هستند که باقی رقبا توانایی انجام آن ها را نداشته باشند. در غیر این صورت تنها مدت کوتاهی از آن ها پیشی می گیرید و سپس به جایگاه قبلی خود باز خواهید گشت.
نحوه ایجاد مزیت رقابتی

استراتژی های مختلف

در ادامه پاسخ به سوال مزیت رقابتی چیست ، سه استراتژی کاربردی و هدفمند را برای شما بررسی خواهیم کرد تا کار شما را در این زمینه آسان تر کند.

  1. مدیریت هزینه ها: در صورتی که یک شرکت بتواند هزینه تولیدات خود را کنترل کند و محصولاتی با قیمت کمتر نسبت به رقبای خود ارائه دهد، قادر به افزایش تولیدات و قیمت گذاری به صرفه تری برای مشتریان بالقوه خواهد بود. هر چه این کار با دقت بیشتری انجام شود، احتمال پیشی گرفتن شما از رقبا بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال، کمتر کسی وجود دارد که مک دونالد را نشناسد. این مجموعه با مدیریت هزینه های خود، محصولاتی به صرفه را به مشتریان ارائه می دهد؛ به همین دلیل است که بسیار مطرح است و تقریباً در تمام دنیا شهرت دارد.
  2. محصولاتی متمایز: در این بخش خلاقیت حرف اول را می زند. شما باید برخلاف رقبا فکر کنید و محصولات یا خدماتی منحصر به فرد را ارائه دهید تا به سادگی در میان مردم مطرح شوید. اگر بخواهیم مثالی در این زمینه برایتان بزنیم، لازم است به مجموعه لویی ویتون اشاره کنیم که با تولید محصولاتی متمایز، در بازار های امروزی و لوکس از رقبای خود پیشی گرفته است.
  3. تمرکز: در این استراتژی، شرکت باید بر روی قسمت محدودی از بازار و خریداران تمرکز داشته باشد و بهترین خدمات یا محصولات را برای آن ها تولید کند تا موفقیت خود را روز به روز گسترش دهد.

استراتژی تمرکز اغلب در دو نوع مطرح می شود.

  1. تمرکز بر روی هزینه: تولید محصولاتی با کیفیت، با هزینه کمتر
  2. تمرکز بر روی تمایز: تولید محصولاتی متفاوت و خاص و متمایز نسبت به رقبای دیگر

استراتژی

اهمیت وجود مزیت رقابتی چیست ؟

برای بررسی دقیق تر سؤال مزیت رقابتی چیست و چه اهمیتی دارد، لازم به ذکر است که وجود آن وفاداری مشتری را برای شما به همراه دارد. در دنیای امروزی که بازار رقابت بسیار گرم است و تمام افراد سعی می کنند محصول یا خدماتی متمایز با هزینه کمتر را به شما ارائه دهند، در صورت نبود مزیت رقابتی در مجموعه شما، به احتمال زیاد با شکست رو به رو خواهید شد. اگر قصد دارید محصولات و شرکت خود را در میان مردم مطرح کنید، مزیت رقابتی را جدی بگیرید.

جمع بندی

مجموعه ای از کار ها، ویژگی ها و عواملی که پیشی گرفتن شرکت شما از رقبا را به همراه دارد، مزیت رقابتی است. این ویژگی ها شرکت را وارد منطقه ای امن و برتر نسبت به رقبای خود می کند. بهره مندی از مزیت های رقابتی در نهایت موجب پیشرفت شرکت شما خواهد شد.

نظرات کاربران