نرم افزار کانبان

نحوه انتخاب نرم افزار کانبان

کلمه کانبان کلمه ای ژاپنی است که معنای لغوی آن «تخته بصری» یا «نشانه» و معنای اصطلاحی آن تعریف فرایند است. این کلمه از دهه 1950 مورد استفاده قرار می گرفته است. تویوتا نخستین بار از کانبان به عنوان یک سیستم برنامه ریزی برای تولید به موقع استفاده کرد. در آغاز قرن بیست و یکم متخصصان حوزه نرم افزار دریافتند که کانبان می تواند شیوه ارائه محصولات و خدمات را به بهترین شکل و در جهت مثبت تغییر دهد. در حقیقت آنچه که ما اکنون از روش کانبان می شناسیم، در آغاز سال 2007 ایجاد شد. در ادامه درمورد نرم افزار کانبان و راهنمای انتخاب بهترین نرم افزار مطالبی را بیان می کنیم.

نرم افزار کانبان چیست؟

نرم افزار کانبان

راه حل هایی که این نرم افزار ارائه می دهد، موجب می شود که در کارتان دید و وسیع تری داشته باشید و همکاری تیمی تان را بهتر کنید. به این نرم افزار قابلیت هایی اضافه شده است که با استفاده از آن ها می توانید روند پروژه خود را ردیابی کنید. همچنین مراحلی مانند کار در حال انجام، گزارش دهی و … را محدود و از مغشوش شدن ذهن افراد حین انجام کار جلوگیری می کند. به علاوه شما را در کسب بهبودی مستمر یاری می دهد.

 اگر می خواهید برای نخستین بار از روش های کانبان استفاده کنید، تخته های فیزیکی می توانند بسیار مفید واقع شوند؛ اما امروزه با گذشت زمان ابزار های دیجیتال کانبان ویژگی های داخلی بسیار کارآمد تر در اختیار کاربران قرار می دهند. این نرم افزار ها کار این گونه افراد را بسیار آسان تر از قبل کرده اند و باعث می شوند که آن ها زمان زیادی را صرفه جویی کنند. شما نیز می توانید با استفاده از ابزار های نرم افزار کانبان به بهترین شیوه ممکن کار خود را در ابتدا مجسم و سپس سازماندهی و مدیریت کنید. همچنین می توانید:

  • فعالیت های بیهوده خود را به حداقل برسانید.
  • فرایند های کاری خود را خودکار کنید.
  • بر کاری متمرکز شوید که انواع نیاز مشتری را به بهترین شیوه برآورده می کنند.
  • بر اساس اطلاعات تاریخی ادامه فرایند کاریتان را پیش بینی کنید.
  • تیم های دورکار خود را به آسانی مدیریت کنید.
  • گردش کاری تیم هایتان را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید.

راهنمای انتخاب بهترین نرم افزار کانبان

راهنمای انتخاب نرم افزار کانبان

برای انتخاب بهترین نرم افزاری که با نیاز های کسب و کار شما مناسب باشد باید از خود سوالاتی بپرسید:

  • طراحی نرم افزار در تجسم روش های واضح که بهترین نتیجه را برای کار شما به همراه داشته باشد، چقدر تاثیرگذار است؟
  • آیا به اندازه کافی انعطاف پذیر است که بتواند به شما کمک کند گردش کار خود را با   توجه به نیاز هایی که دارید، سفارشی کنید؟
  • آیا این نرم افزار برای محدود کردن کار های در حال انجام محدودیت هایی ارائه می دهد؟
  • نرم افزار مورد نظر چه قابلیت هایی برای مدیریت روند کار شما در اختیارتان قرار می دهد؟ قابلیت هایی مانند تجسم انواع مختلف کار، مسدود کننده ها، مهلت ها و وابستگی ها.
  •  آیا راه هایی که نرم افزار کانبان برای تجسم خط مشی های فرایند های شما ارائه می دهد، به اندازه کافی صریح، واضح و مشخص هستند؟

بهترین نرم افزار های کانبان کدام اند؟

بهترین نرم افزار های کانبان

نکته مهمی که در اینجا لازم به ذکر است این است که برخی این نرم افزار ها برای استفاده شخصی مناسب اند و برخی دیگر بیشتر برای کار های تیمی طراحی شده اند. بنابراین واضح است که شما باید بر اساس نیاز های شخصی خود دست به انتخاب بزنید. برخی از مهم ترین نرم افزار های کانبان عبارت اند از:

  • Kanbanize

یکی از نرم افزار های قدرتمند مدیریت پروژه و پورتفولیو کانبان است که به چندین ویژگی مجهز شده است. این نرم افزار به شما کمک می کند تا بتوانید در کار های تیمی موفق شوید. کانبانایز این کار را با برنامه ریزی برای نمونه کار ها، ساماندهی و پیگیری انجام می دهد. موتور قوانین کسب و کار استفاده از ماژول های قدرتمند تجزیه و تحلیل را برای شما امکان پذیر می کند و باعث می شود که فرایند های خود را خودکار کنید.

  • Jira

در صورتی که بخواهید وظایف را به بهترین شکل ممکن سازماندهی و پیگیری کنید، نرم افزار کانبان جیرا برایتان گزینه مناسبی است. همچنین می توانید از آن برای ثبت مسائل، واگذاری کار ها و پیگیری کار هایی که به صورت تیمی انجام می شوند، بهره ببرید. یکی دیگر از کار هایی که جیرا انجام می دهد، ایجاد گزارش های گوناگون است.

جمع بندی

کانبان یکی از روش هایی است که به کمک آن می توانید کار هایتان را برای رسیدن به نتیجه بهتر مدیریت کنید. امروزه نرم افزار هایی طراحی شده اند که این کار را بسیار آسان تر از استفاده از روش های سنتی و تخته های فیزیکی کرده اند. نرم افزار کانبان شما را در تجسم، سازماندهی و مدیریت فرایند کار هایتان یاری می دهد و شما می توانید هم برای کار شخصی و هم برای کار های تیمی از آن بهره ببرید. در این مقاله شما را در انتخاب بهترین نرم افزار متناسب با نیازتان راهنمایی کردیم و دو مورد از بهترین این نرم افزار ها را معرفی نمودیم.

نظرات کاربران