نمونه کسب و کار موفق

بررسی چند نمونه کسب و کار موفق

درست است که داشتن یک مدل کسب و کار کامل، ستون فقرات اصلی شرکت شما است؛ اما با گسترش شرکت، تقاضا های بازار نیز تغییر می کند. در نتیجه برای تداوم موفقیت ها باید مدل کسب و کار خود را به طور منظم تغییر دهید. به طور کلی عوامل مختلفی مانند بیماری های همه گیر یا تغییر نحوه ارتباطات مردم، باعث می شود شرکت ها مجبور شوند مدل های جدید کسب و کار را برای تجارت خود امتحان کنند. در ادامه این مطلب توضیح می دهیم که این نوع تغییرات چگونه رخ می دهند. همچنین با چند نمونه کسب و کار موفق شما را آشنا می کنیم.

آشنایی با چند نمونه کسب و کار موفق

همان طور که گفته شد برای تداوم موفقیت در کسب و کار لازم است با توجه به شرایط بازار و جامعه، مدل کاری خود را تغییر دهید. در ادامه شما را با چند نمونه کسب و کار موفق که در بدترین دوران ها همواره رشد قابل توجهی داشتند، آشنا می کنیم.

  • Netflix

اکثر ما نتفلیکس را به عنوان یکی از بزرگ ترین سرویس های پخش آنلاین می شناسیم که به مشتریان خود بسته های اشتراک ماهانه برای تماشای فیلم و سریال های خانگی می فروشد. اما بسیاری از ما درباره مسیر دشوار موفقیت این رسانه هیچ اطلاعاتی نداریم. این شرکت مجبور شده است که در طول 22 سال فعالیت رسمی خود، چندین بار تکنیک های توسعه خود را تغییر دهد.

نمونه کسب و کار موفق

در ابتدا نتفلیکس به عنوان یک سرویس اجاره فیلم آنلاین شروع به فعالیت کرد. این کار به مشتریان کمک کرد  CD و DVD فیلم خود را به صورت آنلاین سفارش دهند. اجاره کردن آنلاین فیلم جذاب بود؛ اما نتفلیکس تصمیم گرفت روند کاری خود را تغییر دهد و بعد از آن مشتریان می توانستند با پرداخت اشتراک ماهانه، به  فیلم ها دسترسی داشته باشند. اما به طور ناگهانی نتفلیکس در اوج موفقیت تصمیم گرفت وارد عرصه پخش آنلاین شود و مجددا استراتژی خود را تغییر دهد. این بازار نوظهور موجب شد به شهرت جهانی برسد. امروزه نتفلیکس در بیش از 190 کشور جهان در دسترس است.

  • David Dodge

David Dodge نمونه کسب و کار موفق دیگری است که در دوران کاهش شدید فروش خودرو در سراسر جهان، توانست رکورد فروش را جا به جا کند. اما چطور این اتفاق افتاد؟

پاسخ ساده است. آن ها به موقع متوجه شدند که بیماری همه گیر کوید عادات خرید مصرف کنندگان را تغییر داده است. بنابراین تصمیم گرفتند فروش آنلاین خود را تقویت کنند و از این طریق خودرو ها را به مشتریان خود تحویل دهند.

دیوید دوج یک مرکز توسعه کسب و کار تخصصی فروش آنلاین ایجاد کرد و توانست به استراتژی های خوبی در این زمینه دست پیدا کند. فروشندگان این برند به جای فروش حضوری از تلفن، پیامک، ایمیل و سایر رسانه های آنلاین برای برقراری ارتباط با مشتریان احتمالی استفاده کردند. بازنگری کامل استراتژی های فروش و تجربه مشتری، باعث شد نتایج این مدل از کسب و کار، بسیار چشمگیر باشد و موفقیت بزرگی نصیب شرکت شود.

کسب و کار موفق
  • JD.com

در طول قرنطینه بزرگ چین، JD.com تنها نمونه کسب و کار موفق تجارت الکترونیک بود که موفق شد محصولات خود را به موقع و حتی سریع تر از گذشته به مشتریان خود تحویل دهد. این شرکت گاری ‌های تحویل نمادین قرمز رنگ خود را در خیابان های شهر مستقر کرد و به خریداران وعده تحویل همان روز یا روز بعد را داد. براساس گزارش ها، درآمد این شرکت در دوران قرنطینه بیشتر از هر زمان دیگری بود. درواقع JD.com با تغییر روش تحویل محصولات و پیش بینی تقاضای مشتریان، توانست از مشکل ایجاد شده نهایت استفاده را ببرد.

  • Microsoft

Microsoft یک نمونه کسب و کار موفق است که توانست با ایجاد تغییراتی در استراتژی های خود به دست آورد های بزرگی برسد. ساتیا نادلا در اولین جلسه عمومی خود به عنوان مدیر عامل جدید مایکروسافت، درباره تغییرات مهمی که قرار بود در فرایند توسعه شرکت به کار گرفته شود، صحبت کرد. او از روز اول اصرار شدیدی بر اجرای مدل های کسب و کار ابری در موبایل و رایانه، بدون اشاره به ویندوز داشت.

در واقع نادلا به دنبال توسعه تجاری مایکروسافت بر پایه زیرساخت های ابری بود. چیزی که بیش از همه باعث تعجب متخصصان شد این بود که نادلا اعلام کرد می خواهد با رقبای اصلی مایکروسافت یعنی آمازون و سیلفورس همکاری کند تا محصولات خود را مانند ابر Azure، بسته آفیس و کورتانا، بهبود ببخشد.

این تغییرات سازمانی، آینده مایکروسافت را به طور کامل تغییر داد و این شرکت را از محصولات سنتی خود دور کرد. مایکروسافت امروزی بر برنامه های مبتنی بر اشتراک ماهانه و سیستم های ابری متمرکز است و موفق شده است نقش خود را در اکوسیستم تجاری فناوری اطلاعات، به خوبی تقویت کند.

نمونه-کسب-و-وکار-موفق-3
  • Apple

اپل آخرین نمونه کسب و کار موفق است که در این مقاله بررسی می کنیم. این شرکت طی چند سال گذشته به طور قابل توجهی استراتژی های کسب و کار خود را تغییر داده است. تلاش برای خرده ‌فروشی آنلاین یکی از بهترین تصمیماتی بود که باعث شد اپل در میانه بحران کوید پیشرفت چشمگیری داشته باشد. در حالی که فروشگاه ها در سراسر جهان تعطیل بودند، اپل موفق شد با فروش آنلاین خود رشد خوبی داشته باشد و میلیارد ها دلار درآمد کسب کند. علاوه بر این اپل قصد دارد با تغییر سیاست های زیست محیطی خود در آینده، مزیت های رقابتی پایداری را به دست آورد.

جمع بندی

موارد گفته شده تنها چند نمونه کسب و کار موفق از بین صد ها کسب و کاری بود که با تغییر استراتژی های خود، به دست آورد های بزرگی رسیده اند. همه آن ها برای موفقیت در این مسیر سعی کردند به صحبت های مخاطبان خود گوش فرا دهند و نیاز های آن ها را به خوبی درک کنند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تغییر مدل کسب و کار همواره نیاز به استراتژی های مشخص و برنامه ریزی دقیقی دارد. شما باید نیاز مشتریان خود را به درستی درک کنید و بکوشید خدمات خود را به روز کنید. علاوه بر این باید بتوانید جریان های جدید درآمدزایی را تشخیص دهید و آن ها را به درستی اجرا کنید.

نظرات کاربران