نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ یک شکل بسیار هدفمند از تبلیغات است که بسیاری از بازاریابان حرفه ای و با تجربه از این استراتژی برای بازاریابی و تبلیغ شرکت مورد نظر خود استفاده می کنند. زمانی که شما از استراتژی نیچ مارکتینگ برای بازاریابی استفاده می کنید، محصولات و خدمات خود را برای جامعه کوچکتری از مخاطبان که کاملا مشخص و خاص هستند، تبلیغ می کنید. بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها از استراتژی نیچ مارکتینگ برای حمایت از جمعیتی که از خدمات ضعیفی برخوردار هستند و از مزایای وفاداری به برند استفاده می کنند، اتخاذ می کنند. در این استراتژی شما بخش خاصی از یک بازار بزرگتر را مورد هدف قرار می دهید و سعی می کنید به این مشتریان و کاربران خاص، محصولات و خدماتی تخصصی را معرفی کنید. در نتیجه، استراتژی بازاریابی نیچ نیازهای خاص گروه کوچک تری را برآورده می کند.

برای آن که شرکت ها و کسب و کار ها از استراتژی نیچ مارکتینگ استفاده کنند، باید ابتدا به درک درست و کاملی از جایگاه خود در بازار برسند. بازارهایی که مفهوم «نیچ» برای آن ها تعریف می شود، زیرمجموعه ای از بازارهای بزرگتر هستند که ترجیحات و نیازهای منحصر به فرد خود را دارند.

نیچ مارکتینگ چیست؟

ممکن است پیش خود فکر کنید که اگر شرکتی از این استراتژی برای بازاریابی و تبلیغات محصولات و خدمات خود استفاده کند، ممکن است که بخش زیادی از کاربران را از دست دهد. اما نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که شرکتی که به تازگی وارد بازاری شده است، اگر بخواهد نظر کل مخاطبان آن بازار را جلب کند و برای این کار استراتژی تعیین کند، کار بسیار دشواری است و به احتمال زیاد در جذب تمامی آن مخاطبان دچار مشکل خواهد شد. بهتر است که اهمیت این استراتژی را با مثال زیر توضیح دهیم.

فرض کنید که شرکتی در حوزه لوازم آرایشی کار می کند و تازه وارد بازار شده است. اگر این شرکت بخواهد در بخش گسترده «آرایش» به تبلیغات و بازاریابی بپردازد، در کنار حجم زیادی از شرکت های بزرگتری که در این زمینه به فعالیت می پردازند ممکن است دیده نشود و در این رقابت شکست بخورد. اما اگر همین شرکت به جای بازاریابی و تبلیغ محصولات خود در حوزه «آرایش» ، به دنبال تبلیغات در حوزه های جزئی تر مثل «آرایش پوست» یا «آرایش هنرمندان حرفه ای» بپردازد،‌ احتمال این که مشتریان بالقوه جدیدی را جذب کند بیشتر خواهد بود.

 

نیچ مارکتینگ چگونه طبقه بندی می شود؟

نیچ مارکتینگ چگونه طبقه بندی می شود؟

اگر بخواهیم استراتژی بازاریابی نیچ را طبقه بندی کنیم، می توانیم موارد زیر را در این حوزه از بازاریابی قرار دهیم:

  • دموگرافیک (سن، جنسیت، وضعیت تاهل و …)
  • منطقه جغرافیایی
  • درآمد
  • سبک زندگی یا عادات
  • حرفه
  • سرگرمی ها
  • ارزش ها
  • مناسبات فرهنگی و دینی

مزیت های استراتژی نیچ مارکتینگ چیست؟

مزیت های استراتژی نیچ مارکتینگ چیست؟

استراتژی نیچ مارکتینگ این امکان را در اختیار شرکت ها و کسب و کارها قرار می دهد که به درک درستی از نیازهای منحصر به فرد و خاص مخاطبان خود دست پیدا کنند و مستقیما با آن ها ارتباط برقرار کنند. چون بازاریابی نیچ به طور مستقیم به ایجاد ارتباط از طریق کانال های مناسب می پردازد، شرکت ها و کسب و کارهایی که علاقه مند به استفاده از این روش بازاریابی هستند می توانند از بسیاری از کانال هایی که در شبکه ها و رسانه های اجتماعی مختلف وجود دارند که گزینه های هدف یابی خاصی را به طور خاص برای بازارهای منحصر به فرد در اختیار بازاریابان قرار می دهند، استفاده کنند.

در زیر لیستی از مزیت های استراتژی نیچ مارکتینگ برای شما تهیه کرده ایم:

  • ایجاد وفاداری بیشتر به برند

زمانی که شرکت ها و کسب و کارها بخش جزئی تری از مخاطبان و کاربران را هدف قرار دهند، آن مخاطبانی که به این شرکت ها جذب می شوند روابط صمیمانه تر و با ارزش تری با این شرکت ها و کسب و کارها نسبت با شرکت های بزرگتر که حوزه های عظیم تری را مورد هدف قرار می دهند، برقرار خواهند کرد. بدیهی است که هرچه رابطه مخاطبان یک شرکت با آن شرکت صمیمانه تر باشد، وفاداری آن مخاطبان و کاربران نیز به آن شرکت بیشتر خواهد شد. نتیجه این امر این خواهد شد که بسیاری از مشتریان خاص به خریداران مکرر تبدیل می شوند.

ایجاد وفاداری بیشتر به برند
  • رقابت با برندهای کمتر

هرچه حوزه ای که در آن فعالیت می کنید منحصر به فرد تر و تخصصی تر باشد، رقبای کمتری همان کاری را که شما انجام می دهید را انجام می دهند. در نتیجه، شما دیگر لازم نیست که با شرکت های بزرگی که سابقه های زیادی در حوزه های مختلف دارند رقابت کنید. این مسئله به دلیل این که رقابت با شرکت های بزرگ معمولا با شکست و سرخوردگی بازاریابان شکست خورده روبه رو می شود، یک مزیت برای نیچ مارکتینگ محسوب می شود.

  • کاهش هزینه در بازاریابی

با ابزارهایی برای مدیریت رسانه های اجتماعی و گزینه های هدف گذاری دقیق، به سرعت با مخاطبان خود آشنا خواهید شد. در واقع زمانی که شما از روش بازاریابی نیچ استفاده می کنید، مطمئن هستید که بودجه خود را در مکان های مناسب استفاده می کنید و اکثر بودجه ای که صرف بازاریابی می کنید منجر به جذب مشتری و فروش محصولات و خدمات خواهد شد.

نظرات کاربران