وایرفریم

وایرفریم چیست و چه هدفی دارد؟

اگر شما هم به مدت کوتاهی در عرصه جذاب UX فعالیت کرده اید، قطعا نام وایرفریم را شنیده اید. وایرفریمینگ یکی از مهم ترین بخش های طراحی محصول است. شما با خواندن این وبلاگ متوجه خواهید شد که وایرفریم چیست و دقیقا چه کاری را انجام می دهد. نگران هیچ چیز نباشید، زیرا ما از ابتدای قرار گیری وایرفریم در طراحی محصول را با یکدیگر بررسی می کنیم و سپس به شما می گوییم که آن ها چه ویژگی هایی دارند. اگر علاقه مند طراحی هستید و می خواهید بیشتر درباره وایرفریم بدانید، مطالعه این راهنما  می تواند برای شما مفید باشد.

وایرفریم چیست؟

وایرفریم

بگذارید کار خود را با سوال اصلی شروع کنیم، وایرفریم چیست و چه کاری انجام می دهد؟ وایرفریم در واقع یک نمای دو بعدی و کلی از یک صفحه و یا نرم افزار است. وایرفریم ها یک نگاه کلی از عملکرد، ساختار و اطلاعات صفحه را به شما نشان می دهند. وایرفریم را می توان هم با کمک دست ترسیم کرد و هم با استفاده از ابزار های دیجیتالی آن را خلق نمود. انتخاب یک روش از میان این دو به جزئیات و نحوه کار شما بستگی دارد. وایرفریم معمولا توسط طراحان UX استفاده می شود. این روش به طراحان کمک می کند تا قبل ساختن صفحه توسط توسعه دهندگان، یک نمای کلی را بدست بیاورند و از نحوه قرارگیری تمامی اطلاعات مطمئن شوند.

هدف وایرفریم چیست؟

هدف وایرفریم چیست؟

به طور کلی وایرفریم ها سه هدف اصلی دارند. آن ها بر روی کاربران تمرکز دارند، ویژگی های صفحه را کاملا روشن می کنند و همچنین سریع و ارزان هستند. بگذارید این اهداف را با جزئیات کامل تری بررسی کنیم.

  • وایرفریم روی کاربر متمرکز است.

وایرفریم به عنوان یک ابزار کاملا موثر ارتباطی استفاده می شود. آن ها بازخورد کاربران را بهبود می بخشند، گفت و گو های توسعه دهندگان را بیشتر می کنند و ایده های جذاب تری را در بین طراحان ایجاد می کنند. نشان دادن وایرفریم به کاربران باعث می شود تا قبل از توسعه پروژه نظر صادقانه خود را مطرح کنند. به این شکل نقاط دردسر ساز و نقاط کلیدی را که می توانند به بهبود پروژه کمک کنند، شناسایی خواهید کرد و در نهایت پیش برد پروژه بهتر خواهد بود.

  • وایرفریم ویژگی های صفحه را کاملا روشن می کند.

هنگامی که ایده های خود را به مشتریان توضیح می دهید، آن ها ممکن است بسیاری از واژگان فنی شما را متوجه نشوند و نتوانند تصویرسازی درستی را در ذهن خود انجام دهند. در واقع وایرفریم تمامی ویژگی های خاص صفحه را روشن می کند تا هدف و نحوه عملکرد صفحه برای مشتریان مشخص شود. همچنین وایرفریم این امکان را به توسعه دهندگان می دهد تا آن ها بتوانند به راحتی میزان فضای لازم برای تخصیص به هر ویژگی را شناسایی کنند. وایرفریم علاوه بر این به شما کمک می کند تا بتوانید همه چیز را در کنار هم مشاهده کنید و نحوه کار اصلی را در ذهن خود تجسم کنید. در این مرحله شما می توانید با استفاده از وایرفریم تعدادی از ویژگی ها را حذف کنید.

  • وایرفریم ها سرعت خوبی دارند و ارزان هستند.

اگر بخواهید بهترین بخش وایرفریم ها را بدانید، باید به ارزانی و ایجاد سریع آن ها فکر کنید. در واقع، اگر یک مداد و کاغذ را در اختیار خود داشته باشید می توانید بدون خرج کردن هزار تومان یک وایرفریم را ایجاد و طراحی کنید. همچنین به دلیل وجود برخی از امکانات، شما می توانید با استفاده از ابزار های دیجیتالی، یک طراحی آسان و بی دردسر از وایرفریم خود را در تبلت ها و دیگر رایانه ها به وجود بیاورید.

انواع مختلف وایرفریم

هدف وایرفریم چیست؟
  • وایرفریم با کیفیت پایین

برخی از وایرفریم ها دارای کیفیت پایینی هستند و به طور معمول وظیفه نمایش اولیه نمای بصری وب را بر عهده دارند. این نوع از وایرفریم ها نقطه شروع طراحی هستند و در واقع آن ها بدون هیچ گونه مقیاس یا دقت پیکسلی خاصی طراحی می شوند و فقط شامل تصاویر ساده و محتوای ساختگی اولیه هستند.

  • وایرفریم با کیفیت متوسط

متداول ترین نوع وایرفریم ها، نوعی با کیفیت متوسط است. این نوع از وایرفریم ها نمایش دقیق تری از نحوه چیدمان صفحه دارند. البته آن ها هم دقت بالای پیکسلی ندارند؛ اما دارای جزئیات بیشتری هستند و اجزای طراحی را به وضوح و از هم جدا نشان می دهند.

  • وایرفریم با کیفیت بالا

در نهایت نوبت به وایرفریم های با کیفیت بالا می رسد. این نوع از وایرفریم ها دارای طرح بندی پیکسلی بسیار جذابی هستند و از تصاویر برجسته واقعی و همچنین محتوای نوشتاری پشتیبانی می کنند. این جزئیات باعث می شود تا وایرفریم با کیفیت در مدل سازی های پیچیده کاربرد داشته باشد. به طور کلی این نوع از وایرفریم ها در مراحل پایانی طراحی استفاده می شوند و کاربرد زیادی در هنگام شروع کار ندارند.

جمع بندی

در آخر، اکنون می دانید که وایرفریم چیست، همچنین می دانید که آنها چه هدفی دارند و در چند نوع دسته بندی می شوند. اکنون با اطلاعاتی که در اختیار دارید می توانید برای شروع کار خود یکی از سه دسته وایرفریم ها را بسته به نوع پروژه خود استفاده کنید و کار خود را استارت بزنید. فراموش نکنید که وایرفریم هایی با کیفیت پایین را می توان برای شروع فقط با یک مداد و کاغذ طراحی کرد؛ اما برای ایجاد یک وایرفریم با کیفیت نیاز دارید تا مقدار زیادی از پروژه طراحی خود را پیش ببرید. شما می توانید با کمک وایرفریم ها مشکلات اصلی پروژه را پیدا کنید و آن ها را بر طرف نمایید. این به شما کمک می کند تا بتوانید یک محصول با کیفیت را در اختیار مشتری خود بگذارید.

نظرات کاربران