وب اپلیکیشن چیست

وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن نوعی برنامه کامپیوتری به شمار می آید که در زمینه های مربوط به وب مورد استفاده قرار می گیرد. وب اپلیکیشن از فناوری های آنلاین و اینترنتی از جمله مرورگرهای وب برای انجام طیف وسیعی از کارهای مختلف استفاده می کند. خیلی اوقات، وب سایت ها برای اهدافی مثل خرید های آنلاین که در وب سایتشان انجام می شود، از وب اپلیکیشن ها استفاده می کنند. البته وب اپلیکیشن ها در زمینه های مختلف دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که شما به رزرو غذا یا رزرو مکانی برای اقامت در تعطیلات را در وب سایتی می پردازید، به این دلیل است که آن وب سایت از وب اپلیکیشن ها استفاده می کند. همانطور که می بینید وب اپلیکیشن ها در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. وب اپلیکیشن حتی ممکن است به سادگی فرم های تماس وب سایت باشد. در نتیجه اگر صاحب سایتی هستید، بسیار ضروری است که متوجه شوید وب اپلیکیشن چیست و چه کاربردی دارد و چگونه می توان از آن استفاده کرد.

 

اسکریپت های سمت سرور

وب اپلیکیشن ها برای آن که بتوانند اطلاعات و داده ها را ذخیره و بازیابی کنند، از اسکریپت های سمت سرور استفاده می کنند. این اسکریپت های سمت سرور معمولا به زبان های برنامه نویسی مانند PHP و ASP است. در حالی که وب اپلیکیشن ها با استفاده از اسکریپت های سمت سرور اطلاعات را بازیابی و ذخیره می کنند، اسکریپت های سمت مشتری این اطلاعات و داده ها را به رابط کاربری ارائه می دهند. اسکریپت های سمت مشتری در فضای جاوا اسکریپت و HTML5 مورد استفاده قرار می گیرند. این اطلاعات و داده هایی که به وسیله اسکریپت های سمت سرور بازیابی و ذخیره شده و سپس به وسیله اسکریپت های سمت مشتری به رابط کاربری ارائه می شوند، ممکن است به هر شکل باشند.

Server side scripts

انواع متداول وب اپلیکیشن ها

انواع متداول وب اپلیکیشن ها شامل سبد خرید، سیستم های مدیریت محتوا و فرم های آنلاین موجود است. شاید پیش خود فکر کنید که مزیت تنوع وب اپلیکیشن چیست. به دلیل این که وب اپلیکیشن از انواع بسیاری تشکیل شده است، وب اپلیکیشن به افراد اجازه می دهد تا کارهای مختلفی انجام دهند. در واقع همین تنوع وب اپلیکیشن ها باعث شده است تا کاربرانی که از وب سایت هایی که از وب اپلیکیشن ها استفاده می کنند، توانایی این را داشته باشند که هم سفارشات مختلفی قرار دهند، هم لیست دلخواه ایجاد کنند و هم در رابطه با محصولات یا خدمامت آن وب سایت ها، سوالاتی بپرسند. وب اپلیکیشن ها همچنین این امکان را برای کارکنان وب سایت ها فراهم می سازد تا اسناد را به اشتراک بگذارند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. کارکنان وب سایت ها همچنین می توانند با استفاده از وب اپلیکیشن ها، به ویرایش فایل های مختلفی که در وب سایت ها قرار گرفته بپردازند و در پروژه های مشترک با هم همکاری کنند. در عصر جدید که اکثر کارها از راه دور و غیر حضوری انجام می شود، اهمیت وب اپلیکیشن بیشتر به چشم می آید. در نتیجه برای آسایش کارکنان وب سایتتان، باید متوجه شوید که وب اپلیکیشن چیست و چگونه می توان از آن به بهترین نحو بهره برد.

یکی از اشتباهاتی که خیلی از افراد در تعریف وب اپلیکیشن انجام می دهند، این است که تنها قابلیت وب اپلیکیشن ها را برنامه های تلفن همراه تجارت الکترونیک می دانند و این دو را یکی فرض می کنند. همانطور که در پاسخ به سوال وب اپلیکیشن چیست ، توضیح دادیم، وب اپلیکیشن موارد زیادی از قبیل پردازشگر کلمات، برنامه های گسترده و spreadsheet و سایر نرم افزارهای مشابه را شامل می شود. حتی از وب اپلیکیشن ها می توان در مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و سیستم های مدیریت محتوا نیز استفاده کرد.

انواع متداول وب اپلیکیشن ها

مزیت های وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن ها مزیت های بی شماری دارند. یکی از مزیت های اصلی وب اپلیکیشن ها که بیشتر از بقیه مزیت هایش به چشم می آید، این است که وب اپلیکیشن ها در کاهش هزینه هم برای مشاغل، تجارت ها و هم برای کاربران، بسیار تاثیرگذار است. دلیل این کاهش هزینه برای مشاغل و تجارت ها این است که زمانی که شما از وب اپلیکیشن ها برای امور مختلف در وب سایت و تجارت خود استفاده می کنید، آن امور به نگهداری کمتری نیاز دارند. یعنی شما می توانید سرمایه انسانی و مالی کمتری را برای این امور قرار دهید و تمرکز اصلی خود را روی بخش های دیگری بگذارید. دلیل کاهش هزینه برای کاربران این است که بخش ها و قسمت هایی که به وسیله وب اپلیکیشن ها اجرا می شوند به سیستم و قدرت پردازش پایین تری نیاز دارند تا بخش ها و قسمت هایی که به وسیله وب اپلیکیشن ها اجرا نمی شوند. در نتیجه شما می توانید با سیستم های معمولی تری، نیازهای مختلف خود را برطرف کنید.

مزیت های وب اپلیکیشن چیست؟

از دیگر مزیت های وب اپلیکیشن ها، دسترسی آسان این نرم افزارهای وب است. وب اپلیکیشن ها می توانند در مرورگرهای وب مثل Mozilla Firefox، Safari و Google Chorme اجرا شوند. در نتیجه کاربران برای استفاده از وب اپلیکیشن ها می توانند به راحتی با استفاده از مرورگرهای وب خود، از امکانات وب اپلیکیشن ها استفاده کنند.

همچنین یکی از مزیت های وب اپلیکیشن های وب که از اهمیت بالایی برخوردار است، این است که وب اپلیکیشن ها می توانند در چندین سیستم عامل اجرا شوند. تنها شرط این مسئله این است که مرورگرهای وب که اپلیکیشن ها بر روی آن ها اجرا می شوند، این مسئله که وب اپلیکیشن ها می توانند بر روی سیستم عامل های مختلف اجرا شوند به کارکنان یک وب سایت و گاهی مشتریان یک وب سایت اجازه می دهد تا در سیستم عامل های مختلف با یکدیگر همکاری کرده و ارتباط برقرار کنند. در نهایت اگر بخواهیم آخرین مزیت مهم وب اپلیکیشن را نیز ذکر کنیم، می توانیم به این موضوع بپردازیم که وب اپلیکیشن ها به صورت خودکار به روز رسانی و آپدیت می شوند.

نظرات کاربران