پایتون بهتر است یا پی اچ پی

پایتون بهتر است یا پی اچ پی

پایتون بهتر است یا پی اچ پی؟ همه می دانیم که تفاوت و تنوع زیادی که در بین زبان های برنامه نویسی امروزه وجود دارد، به حدی است که بسیاری از کسانی که قصد دارند یادگیری یک زبان برنامه نویسی را شروع کنند، در انتخاب زبان مناسب خود که نیازهای آن ها را برطرف کند، گیج و سردرگم می شوند.

در بین زبان های برنامه نویسی که امروزه بین بسیاری از برنامه نویسان و کاربران مورد استفاده قرار می گیرند، دو زبان برنامه نویسی از محبوبیت بیشتری برخوردارند. دو زبان پی اچ پی و پایتون امروزه کاربردی تر از هر زبان برنامه نویسی دیگری به شمار می آيند و معمولا کسانی که قصد دارند شروع به یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید کنند، در انتخاب بین این دو زبان برنامه نویسی دچار مشکل می شوند.

حال، ما در این مقاله سعی کرده ایم تا بررسی این موضوع که پایتون بهتر است یا پی اچ پی، بسیاری از کاربران و علاقه مندان به زبان های برنامه نویسی را از سردرگمی دربیاوریم. برای آن که به نتیجه خوبی برسیم و شما را بهتر راهنمایی کنیم که پایتون بهتر است یا پی اچ پی، بخش هایی از هر زبان برنامه نویسی که برای هر کاربری اهمیت دارد را زیر ذره بین قرار می دهیم و دو زبان برنامه نویسی پایتون و پی اچ پی را در این قسمت ها با هم مقایسه می کنیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

سهولت نصب

پایتون بهتر است یا پی اچ پی

اولین بخشی که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم و مشخص کنیم که پایتون بهتر است یا پی اچ پی، سهولت نصب است. بدیهی است که سهولت نصب یک زبان برنامه نویسی برای بسیاری از کاربران که از دانش فنی بالایی برخوردار نیستند، صفت مهمی از یک زبان برنامه نویسی محسوب می شود.

مزیت پی اچ پی نسبت به پایتون در زمینه سهولت نصب این است که این برنامه به خوبی بر روی ویندوز، OS X و لینوکس اجرا می شود و نصب آسانی هم بر روی این سیستم ها دارد. همچنین شما می توانید به سادگی پی اچ پی را در انواع سایت های میزبانی مشترک در سراسر جهان، معمولا با حداقل هزینه، پیدا کنید.

نصب پایتون کمی دشوارتر از نصب پی اچ پی است. البته اگر از سیستم عامل OS X استفاده می کنید، یک نسخه از پایتون به صورت پیش فرض بر روی سیستم شما نصب خواهد بود. البته این نسخه ای از پایتون که به صورت پیش فرض بر روی سیستم شما نصب خواهد بود، قدیمی است و برای توسعه برنامه مناسب نیست. نصب پایتون بر روی سیستم عامل ویندوز هم می تواند بسیاری از کسانی که چندان در این زمینه حرفه ای نیستند را اذیت کند. با این حال اگر از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنید، نصب پایتون برای شما مشکل ساز نخواهد بود

در مجموع اگر بخواهیم از نظر سهولت نصب بررسی کنیم که پایتون بهتر است یا پی اچ پی، می توانیم بگوییم که پی اچ پی در این زمینه از پایتون بهتر است.

مدیریت کتابخانه

مدیریت کتابخانه

پایتون در این بخش از یک مزیت قوی نسبت به پی اچ پی برخوردار است. پایتون از Pip (Pip Installs Python) برای مدیریت کتابخانه خود استفاده می کند. مزیت Pip این است که مدیریت کتابخانه های مختلف را در یک برنامه پایتون ساده می کند، سرعت بالایی دارد و الزامات پروژه شما را به راحتی قابل تجزیه می کند تا بتوانید نگاهی اجمالی به الزامات پروژه خود بیندازید. به عنوان یک توسعه دهنده پایتون، Pip یک ابزار ضروری برای داشتن در کیف ابزار شما است.

اما مدیریت کتابخانه پی اچ پی چندان قوی نیست. نسخه هفتم پی اچ پی، Composer را به کاربران خود معرفی کرد که یک ابزار خارق العاده در مدیریت کتابخانه محسوب می شود و معمولا در صورت قرار گرفتن در کنار ابزاری مثل Packagist، مدیریت بسته ها را همتراز با Python خواهید یافت. اما این ابزار تازه وارد کار شده است و هنوز امتحان خود را پس نداده است.

اگر بخواهیم به طور کلی بررسی کنیم که از نظر مدیریت کتابخانه، پایتون بهتر است یا پی اچ پی، باید بگوییم که پایتون در این زمینه از پی اچ پی قوی تر است.

اشکال زدایی

اشکال زدایی

وقتی یک برنامه جدید می سازید، همیشه مهم ترین سوال این نیست که وقتی همه چیز به خوبی کار می کند چه اتفاقی می افتد. اغلب، شما باید بدانید که وقتی همه چیز خراب می شود چه اتفاقی می افتد. برای توسعه دهندگان باتجربه، این بدان معناست که یک دیباگر را ضمیمه کرده و بفهمید کد شما کجا اشتباه کرده است.

در این بخش انتخاب بین پایتون و پی اچ پی کار دشواریست زیرا هردو از ابزارهای اشکال زدایی فوق العاده ای برخوردار است. با این وجود می توان امتیاز بهتری به دیباگرهای مرحله به مرحله پایتون داد.

مقالات مرتبط با این مطلب در وبلاگ سایت بیزون:

۳ نمونه از بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت

PHP یا ASP چیست؟

نظرات کاربران