چت بات چیست

چت بات چیست؟ نحوه کار آن چگونه است؟

اگر بخواهیم به ساده ترین نحو ممکن بگوییم که چت بات چیست، می توان گفت که یک برنامه کامپیوتری است که توانایی این را دارد مکالمات انسانی را شبیه سازی و پردازش کند (چه از لحاظ نوشتاری و چه از لحاظ گفتاری)، تا افراد بتوانند با آن هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال احساس کنند که با یک انسان واقعی صحبت می کنند.

یک چت می تواند بسیار ساده باشد و برای کار های ابتدایی از آن استفاده شود. مثلا می تواند جواب یک پرسش بسیار ساده را بدهد یا در برابر بعضی از حرف ها بتواند یک جمله یک خطی بگوید. یا بر عکس این مورد می تواند بسیار پیچیده و حرفه ای باشد از آن برای کار های بیشتری استفاده شود. مثل دستیار های صوتی مجازی که می توانند به طور خودکار تکامل پیدا کنند و اطلاعات خود را افزایش دهند.

از ربات چت در چه موقعیت هایی استفاده می شود؟

یک چت بات چیست و آیا شما تا به حال از آن استفاده کرده اید؟

قطعا به این سوال نمی توانید جواب منفی دهید و بگویید که از ربات چت تا به حال استفاده نکرده اید. زیرا یک ربات چت در بسیاری از برنامه هایی که به طور روزمره از آن ها استفاده می کنیم به نحوی وجود دارند و ما از آن ها در طول روز استفاده های زیادی می کنیم. برای مثال هنگامی که شما در مورد یک محصول در اینترنت در حال تحقیق هستید ربات از شما می پرسد که آیا به کمک نیاز دارید. همین مورد یک ربات چت است. یا این که هنگامی که در راه سفر هستید و از تلفن خود برای پیدا کردن راه کمک می گیرید و تلفن از طریق فرمان های صوتی شما را راهنمایی می کند یک ربات چت محسوب می شود. با این مثال ها احتمالا تا الان متوجه شده اید که چت بات چیست و چقدر در طول زندگی روزمره از این رابط کاربری استفاده می کنیم. حال بیایید ببینیم که آن ها چگونه کار می کنند.

موقعیت های ربات چت چیست

نحوه کار چت بات

ربات های چت برای این که داده ها را پردازش کند و بتواند به کاربران خدمات دهد از موارد بسیار زیادی استفاده می کند. هوش مصنوعی، قوانین خودکار، پردازش زبان طبیعی (NPL) و یادگیری ماشینی (ML) اصلی ترین مواردی هستند که یک ربات چت از آن ها برای پردازش داده ها استفاده می کند.

انواع مختلف چت بات

چت بات چیست و آیا انواع مختلفی نیز دارد؟

بله. ربات های چت را می توان به دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

ربات چت های وظیفه گرا

این ربات ها یکی از ساده ترین نوع ربات چت ها هستند که فقط بر انجام یک کار تمرکز دارند. آن ها با استفاده از قوانینی که از پیش برای آن ها تعریف شده و کمی NLP و ML سعی می کنند تا پاسخ های کوتاه و منطقی را به کاربر ارائه دهند. گوگل نیز با استفاده از الگوریتم گوگل برت NLP را پردازش می کند و از محتوا های موجود در وبسایت های مختلف آگاه می شود.

تعامل با این ربات آزاد نیست و فقط می تواند به سوال های مشخصی پاسخ دهد که از قبل برای آن ها توسط سازنده جوابی مطرح شده باشد. از این ربات ها اکثرا برای پاسخ به سوالات متداول کاربران استفاده می شود. برای مثال این ربات می تواند به سوال کاربران درباره ساعت کاری فروشگاه پاسخ دهند، اما نمی توانند به سوالات هایی که خارج از سیستم ها است پاسخ دهند. با این حال هنوز هم در آن ها از NPL استفاده می شود تا گفت و گوی بین کاربر و ربات کمی طبیعی تر به نظر برسد. این گونه ربات های چت در حال حاضر رایج ترین ربات هایی هستند که از آن ها استفاده می شود.

انواع مختلف چت بات چیست

چت بات های مبتنی بر داده ها

برای این که بگوییم که این نوع چت بات چیست فقط کافی است تا آن را به مورد قبلی مقایسه کنیم.این دسته از چت بات ها بسیار پیچیده تر، تعاملی تر، شخصی تر و هوشمند تر از چت بات های وظیفه گرا هستند. این نوع چت بات ها، به عنوان دستیار های دیجیتالی شناخته می شوند. این ربات ها بر خلاف چت بات های وظیفه گرا از زبان طبیعی یا همان NLU به همراه NLP و ML استفاده می کنند تا بتوانند در زمینه یادگیری خودکار آن را به کار گیرند.

هوش چت بات های مبتنی بر داده ها

برای این که بگوییم این نوع چت بات چیست و هوش آن در چه سطحی است؛ باید گفت که این چت بات قدرت این را دارند که بتوانند بر اساس رفتار ها و درخواست های کاربر در گذشته نیاز آن ها را پیش بینی کنند. همچنین این نوع چت بات ها که دستیار دیجیتال نیز نامیده می شوند می توانند علاقه های کاربر را در طول زمان تشخیص دهند تا بتوانند نیاز های کاربر را طوری برطرف کنند که فرد از لذت ببرد. برخی از این دستیار ها حتی قابلیت این را دارند که خودشان گفت و گو را شروع کنند و با کاربر به تعامل بپردازند. سیری اپل و الکسای آمازون نمونه های موفقی از چت بات های پیش بینی کننده هستند که در سراسر دنیا کاربران بسیاری دارند.

 

 

نظرات کاربران