کارآفرینی چیست

کارآفرینی چیست و چه فوایدی برای اجتماع دارد

واژه کارآفرینی به گوش خیلی از ما آشنا است اما برای اینکه بدانیم در واقع کارآفرینی چیست باید بدانیم که کارآفرینی توانایی و آمادگی برای توسعه ، سازماندهی و اداره یک ساز و کار اقتصادی است و تمام این فرآیند به همراه با عدم قطعیت برای رسیدن به سود است. بارزترین نمونه کارآفرینی ، راه اندازی کسب و کارهای جدید و عملی کردن ایده های استارت آپی است.

 

کارآفرینی چیست

در دنیای اقتصاد ، کارآفرینی مرتبط با نیروی کار، منابع و سرمایه می تواند سودآوری ایجاد کند. چشم انداز کارآفرینی با کشف مشکلات و ریسک پذیری تعریف می شود. کارآفرینی یک بخش ضروری از توانایی یک کشور برای موفقیت در یک بازار جهانی همیشه در حال تغییر و رقابتی است.

کارآفرینی چیست

معنای کارآفرین چیست

کارآفرین به عنوان کسی تعریف می شود که توانایی و تمایل به ایجاد، اداره و موفقیت در یک کار نوپا و کسب و کار جدید را دارد و تمام ریسک های مرتبط را قبول می کند. همراه با ریسک که برای شکست در نظر می گیرد، احتمال سودآوری زیادی هم دارد.  بهترین مثال برای کارآفرینی ، شروع یک کسب و کار جدید است. کارآفرینان غالباً به عنوان منبع ایده های جدید یا افراد مبتکر شناخته می شوند و با جایگزینی راهکار قدیمی با یک راهکار جدید ، ایده های جدیدی را در بازار به وجود می آورند.

به طور خلاصه ، هر کسی که اراده و عزم راسخ برای راه اندازی کسب و کار جدید داشته باشد و با تمام خطرات ناشی از آن مقابله کند ، می تواند یک کارآفرین شود.

 

4 نوع کارآفرینی چیست ؟

کارآفرینی به انواع زیر طبقه بندی می شود:

 

کارآفرینی کسب و کارهای کوچک-

 

این کسب و کارها شامل آرایشگاه ، فروشگاه های مواد غذایی ، آژانس مسافرتی ، مشاور ، نجار ، لوله کش ، برق و غیره هستند. این افراد کسب و کار شخصی خود را اداره می کنند یا صاحب آن هستند و اعضای خانواده یا کارمند محلی خود را استخدام می کنند. سود در این کسب و کارها مانند ضررش خیلی عمده نیست.

 

کارآفرینی مقیاس پذیر

 

در این نوع کارآفرینی ایده کار به شکلی است که می تواند کل جهان را تحت تاثیر قرار دهد و با این ایده شروع به کار می کند. این کسب و کارها بیزینس پلن دارند و کارآفرین یک تحلیل خوب برای کسب و کارش دارد و سرمایه گذارهای مشتاقی را جذب می کند.

 

کارآفرینی کمپانی های بزرگ-

 

این کمپانی های عظیم چرخه عمر را تعریف کرده اند. اکثر این کمپانی ها با ارائه محصولات جدید و نوآورانه که حول محصولات اصلی آنها می چرخند ، رشد می کنند و پایدار می مانند. تغییر در فناوری ، ترجیحات مشتری ، رقابت جدید و غیره ، شرکت های بزرگ را تحت فشار قرار می دهد تا محصولی نوآورانه تولید کرده و آن را به مجموعه جدید مشتریان در بازار جدید بفروشند.

 

کارآفرینی اجتماعی-

 

این نوع کارآفرینی بر تولید محصول و خدماتی متمرکز است که نیازها و مشکلات اجتماعی را برطرف می کند. تنها شعار و هدف آنها این است که برای جامعه کار کنند و هیچ سودی ندهند.

کارآفرینی چیست

خصوصیات کارآفرینی چیست

همه کارآفرینان موفق نیستند. خصوصیات مشخصی وجود دارد که باعث موفقیت در کارآفرینی می شود. در زیر به تعدادی از آنها اشاره شده است:

 

توانایی ریسک پذیری – شروع هر فعالیت جدیدی ریسک بالایی برای شکست دارد. بنابراین ، یک کارآفرین باید شجاع باشد و توانایی ارزیابی و ریسک پذیری را داشته باشد ، که یک قسمت اساسی از کارآفرین بودن است.

نوآوری – تولید ایده های جدید ، تأسیس شرکت و کسب سود از آن باید بسیار نوآورانه باشد. این خلاقیت می تواند راه اندازی یک محصول جدید باشد که در بازار جدید باشد یا فرایندی که همان کار را انجام می دهد اما به روشی کارآمد و اقتصادی.

کیفیت چشم انداز و رهبری – برای موفقیت ، کارآفرین باید چشم انداز روشنی از سرمایه گذاری جدید خود داشته باشد. با این حال ، برای تبدیل ایده به واقعیت ، منابع و کارمندان زیادی لازم است. در اینجا ، کیفیت رهبری در درجه اول اهمیت است چرا که یک مدیر موفق، کارکنان خود را به سمت مسیر درست موفقیت هدایت می کند.

ذهن باز– در یک کسب و کار ، هر شرایطی می تواند فرصتی باشد و به سود یک شرکت استفاده شود. اگر نیاز است در شبکه های اجتماعی فعایت کند و روی پرسنال برندینگ احساس باشد. وقتی یک کارآفرین آماده پذیرفتن فناوری ها باشد، به اهمیت بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ پی می برد.

انعطاف پذیری – یک کارآفرین باید انعطاف پذیر باشد و متناسب با شرایط تغییر کند. برای رشد کسب و کار ، یک کارآفرین باید مجهز باشد تا در هر زمان که نیاز باشد تغییر در یک محصول و خدمات را بپذیرد.

باید محصولات پیشنهادی را بشناسد و همچنین از آخرین روند بازار آگاه باشد. دانستن اینکه آیا محصول یا خدمات موجود نیازهای بازار فعلی را برآورده می کند یا زمان آن است که کمی آن را تغییر دهید ، ضروری است. توانایی پاسخگویی و سپس تغییر در صورت لزوم بخشی اساسی از کارآفرینی است.

کارآفرینی چیست

اهمیت کارآفرینی چیست :

ایجاد اشتغال- کارآفرینی باعث اشتغال زایی می شود. این موضوع باعث رونق اقتصادی می شود و رکود را از بین می برد.

نوآوری – وجود نوآوری است که زمینه های تولید محصولات جدید ، بازار ، فناوری و کیفیت کالاها و غیره را فراهم می کند و سطح زندگی مردم را افزایش می دهد.

تأثیر بر جامعه و توسعه جامعه – اگر پایگاه اشتغال گسترده و متنوع باشد ، رشد در جامعه بیشتر می شود. این امر تحولاتی را در جامعه به وجود می آورد و امکاناتی مانند هزینه بیشتر در آموزش و پرورش ، سرویس های بهداشتی بهتر ، تضاد طبقاتی کمتر و افزایش مالکیت خانه می شود. بنابراین ، کارآفرینی به جامعه در جهت ثبات و کیفیت بالای زندگی جامعه کمک می کند.

افزایش سطح زندگی – کارآفرینی با افزایش درآمد به بهبود سطح زندگی یک فرد کمک می کند. استاندارد زندگی به معنای افزایش مصرف کالاها و خدمات مختلف توسط یک خانوار برای یک دوره خاص است.

پشتیبانی از تحقیق و توسعه – محصولات و خدمات جدید باید قبل از عرضه در بازار مورد تحقیق و آزمایش قرار گیرند. بنابراین ، یک کارآفرین همچنین بودجه تحقیق و توسعه را با موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها اختصاص می دهد. این امر موجب پیشرفت تحقیقات ، ساخت و سازهای عمومی و توسعه در اقتصاد می شود.

نظرات کاربران

عارفه عزیزی
04.مهر.1400

سلام در تلیغ کردن از پیج اینستاگرامم که شرکت کار افرینی است چه مطالبی را بنویسم برای تبلیغ از پیجم