کسب-و-کار-بازنشستگی

راه های مناسب برای کسب و کار بازنشستگی چیست؟

طبق آمار صندوق بازنشستگی کشور، حدود یک میلیون و نیم بازنشسته در کشور داریم. از این تعداد 69 درصد مرد، 31 درصد زن و 81 درصد حقوق‌ بگیران بازنشسته هستند و بیشتر بازنشستگان در استان تهران زندگی می کنند که جمعیتی حدود 400 هزار نفر را شامل می شود. به عبارتی 26.56 درصد جمعیت بازنشستگان، تهرانی هستند. خیلی از بازنشستگان دنبال راهی برای کار هستند تا هم سرگرم شوند و هم درآمدی از این راه داشته باشند. در این مطلب پیشنهاداتی را برای کسب و کار بازنشستگی، با هم مرور می کنیم.

کسب و کار در بازنشستگی

کسب و کار بازنشستگی

بازنشستگان عموما حوصله شان سر می رود و دنبال راهکاری هستند تا هم فعال باقی بمانند و هم درآمدی از این راه داشته باشند. علاوه بر این، تعداد رو به رشدی از سالمندان داشتن کسب و کاری برای بازنشستگی را به عنوان روشی برای مشغول ماندن در دوران بازنشستگی شروع می کنند. همچنین بازنشستگان به دنبال راه هایی برای سلامت جسم در بازنشستگی هستند و چون به سن بالایی رسیده اند، هزینه های زیادی را برای سلامت و درمان پرداخت می کنند. با راه اندازی یک کسب و کار در دوران بازنشستگی، می توانید از مهارت ها و استعداد های خود استفاده کنید یا سرگرمی و هنری را دنبال کنید که به آن علاقه مند هستید.

کسب و کار بازنشستگی چه ملاحظاتی دارد؟

کسب و کار بازنشستگی چه ملاحظاتی دارد

وقتی صحبت از کسب و کار بازنشستگی می شود، باید بگوییم که همه کارها سرمایه و توان یکسانی ندارند. بعضی از صنایع به یک سری لوازم، کارمند و… نیاز دارند که این زیرساخت به هزینه های بالا تری نیاز دارد. اگر به فکر یک کسب و کار بازنشستگی هستید، محدودیت های مالی خود را در نظر بگیرید. به ویژه، بازنشستگان برای شروع کار باید نسبت به کسوراتی که در فیششان اعمال می شود یا حقوقی که کمتر می شود آگاهی داشته باشند.

سلامتی شما هم نکته مهم دیگری است که باید در نظر بگیرید. در تصمیم گیری برای شروع یک کسب و کار بازنشستگی، توانایی بدنی خود را کاملا صادقانه ارزیابی کنید و ببینید از پس چه کاری واقعا بر می آیید. به عنوان مثال، شغلی که نیاز داشته باشد برای مدت طولانی بایستید یا وسایلی را بالا و پایین ببرید، احتمالا برای شما مناسب نباشد.

علاوه بر این، کارآفرینان قدیمی باید در نظر بگیرند که برای سرمایه گذاری چقدر زمان لازم خواهد بود. در هنگام انتخاب شغل برای فعالیت، از مقدار ساعتی که می خواهید برای کارتان اختصاص بدهید خبر داشته باشید؛ چون شما وقت گذراندن با نوه ها، اوقات فراغت یا مسافرت هم احتمالا در برنامه زمانی تان خواهید داشت.

ایده های کسب و کار بازنشستگی

ایده های کسب و کار بازنشستگی

علاوه بر در نظر گرفتن امور مالی و سلامتی، قبل از اینکه شغلی را انتخاب کنید، به چشم انداز شغل نگاه کنید که تا چه حد می خواهید رشدش دهید. ممکن است برخی از سالمندان علاقه مند به شروع کار با کارمندان و فضای اداری باشند. اگر بازنشسته یا نزدیک به بازنشستگی هستید، یک تجارت سبک، ممکن است باب میلتان باشد. تجارت یک شیوه زندگی شغلی است که درآمد و وقت کافی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید از یک زندگی مطلوب لذت ببرید. هم به صورت پاره وقت این تجارت کوچکتان را خواهید داشت هم به اوقات فراغت و استراحتتان می رسید.

چند نمونه کسب و کار مناسب برای دوران بازنشستگی

چند نمونه کسب و کار مناسب برای دوران بازنشستگی
  • مالیات و حسابداری

بسیاری از کارآفرینان در مدیریت حساب کتاب ها به کمک احتیاج دارند. اگر شغل قبلی شما شامل حسابداری یا کار مالیاتی بوده است، ممکن است بخواهید ارائه خدمات مشاوره مالی در دوران بازنشستگی را در نظر بگیرید. نه تنها می توانید این تجارت کوچک را با کمترین سرمایه یا بدون سرمایه شروع کنید بلکه می توانید دورکاری کنید و با داشتن اینترنت از داخل خانه به حساب ها رسیدگی کنید.

  • تدریس

معلمان و استاد های بازنشسته برای کار آموزش کاملا مناسب هستند. با افزایش رقابت برای کنکور، خیلی از والدین بچه های خود را در کلاس های تقویتی و تست کنکور ثبت نام می کنند و برای فرزندانشان خواهان کلاس خصوصی هستند. اگر به تدریس علاقه دارید و در این زمینه سر رشته و حوصله دارید می توانید شروع به برگزاری کلاس های خصوصی کنید یا در آموزشگاه های خصوصی به عنوان دبیر حضر داشته باشید.

  • نوشتن و ویراستاری

اگر مهارتی در نوشتن و ویراستاری دارید می توانید برای خیلی از سایت ها که تخصصی نیستند، تولید محتوا کنید یا نوشته هایشان را ویرایش کنید.

  • دوره های آنلاین

هر چه پیش تر می رویم نیاز به کلاس های آنلاین بیشتر می شود. شرایط کرونا هم مخصوصا بستری را ایجاد کرد که اکثر آموزش ها به صورت آنلاین برگزار شود. اگر مهارتی برای توضیح دادن مسائل دارید و حوصله سر و کله زدن با دنیای آنلاین را دارید، این کار گزینه مناسبی برای کسب و کار بازنشستگی شماست. از سایت همیار درس و… می توانید استفاده کنید. حتی می توانید سایت سخصی خودتان را داشته باشید و مطالب لازم را داخل سایت خودتان قرار دهید.

  • نگهداری از حیوانات خانگی

این گزینه درایران کاربرد خیلی کمی دارد، هم به دلیل محدودیت قانونی و هم فرهنگی ای که در این زمینه وجود دارد. اما نگهداری از حیوانات در خارج از ایران شغلی محبوب برای سالمندان و حتی نوجوانان است. اگر شما هم رابطه خوبی با حیوانات دارید احتمال دارد در شهری مثل تهران چنین شغل پاره وقتی را پیدا کنید.

  • مشاوره

بازنشستگان غالباً به لطف چندین دهه کار، دانش گسترده ای از صنعت دارند. اگر می خواهید کسب و کار بازنشستگی مناسبی پیداکنید می توانید به کسانی که در شغل قبلی شما مشغول به فعالیت هستند مشاوره بدهید. به عنوان مثال، افراد دارای تخصص کامپیوتری ممکن است پشتیبانی فنی برای یک تجارت محلی ارائه دهند. به همین ترتیب، بازنشستگانی که در امور مالی کار می کردند، می توانند به افراد و مشاغل در امور سرمایه گذاری خود مشاوره دهند. حوزه تخصص شما هرچیزی که باشد، می تواند در ادامه به دردتان بخورد.

  • محصولات خلاق

آیا دستی در کار های هنری دارید؟ کار خوشنویسی یا نجاری می کنید؟ می توانید با همین کار های هنری شروع به کسب در آمد کنید و یک سری محصولات خلاقانه بسازید و در سایت ها و فروشگاه های محلی برای فروش بگذارید.

نتیجه گیری

این مواردی که گفتیم فقط بعضی از موارد مطرح شده است. خودتان به توانایی خودتان و نیاز بازار توجه کنید و ببینید چه کاری به دردتان می خورد. این روز ها سالمندان زیادی در مورد بورس مطالعه می کنند و از راه بورس کسب درآمد دارند. به هر دلیلی که قصد کار کردن دارید، عزمتان را جزم کنید و شروع به کاری متناسب با شرایط کنید.

اگر به حیطه کسب و کار آنلاین برای بازنشستگی روی آورده اید و برای بالا بردن سایت یا تولید محتوای متنی نیاز به کمک دارید، تیم بیزون در خدمت شماست.

نظرات کاربران