کلیک بیت چیست

کلیک بیت چیست ؟

به هر عنوان جذاب و هیجان انگیزی که شما را تشویق می کند تا روی یک لینک، مقاله، تصویر یا ویدیو کلیک کنید، کلیک بیت (Clickbait) می گویند. در این روش بازاریابی اینترنتی به جای این که محتوا ها یک جا پیش رویتان قرار بگیرند، کنجکاوی تان را بر می انگیزند. پس از کلیک کردن، وبسایتی که میزبان آن لینک است، از تبلیغ کنندگان هزینه هایی را دریافت می کند. البته باید توجه داشته باشید که این محتوا ها باید حقیقتا غنی و جالب توجه باشد تا بتوان از آن ها میزبانی کرد. وبسایت ها نیز از این طعمه برای جذب کلیک های بیشتر و در نتیجه کسب درآمد روز افزون بهره می برند. در این نوشته نکات مهم مربوط به این که کلیک بیت چیست را بررسی می کنیم.

کلیک بیت چه زمانی مشکل ساز می شود؟

کلیک بیت چیست

همان گونه که بیان کردیم صاحبان کسب و کار ها از این روش تبلیغات آنلاین برای افزایش CTR یا همان نرخ کلیک خود بهره می برند؛ بنابراین برای آن ها چندان اهمیتی ندارد که اطلاعاتی که ارائه می دهند مفید و باکیفیت است یا خیر. آن ها اهمیتی نمی دهند که وقت شما با محتوا های متوسط تلف شود. برای مثال در تیتری آمده است:«دلیل اصلی آن که از آقای جو پشی دیگر خبری نمی شنویم». پس از دیدن این تیتر بیشتر افراد تصور می کنند که پشت آن دلیل راز آلودی نهفته شده است. در حالی که پس از خواندن تمام مقاله و اندکی تحقیق متوجه شدیم که او در سال 1999 خود را باز نشسته کرده است تا از زندگی خود بدون مشغله های دنیای بازیگری لذت ببرد.

اگر این تیتر، تیتر روزنامه ای باشد ایراد چندانی ندارد؛ اما اگر تیتر بلاگ سایتی باشد که برای ورود به آن از کلیک بیت استفاده می شود، اوضاع کاملا متفاوت خواهد بود. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چه عاملی موجب می شود این محتوا ها و تیتر های بی پایه و اساس به آسانی در فضای مجازی پخش شوند. بر اساس مطالعات صورت گرفته متاسفانه از هر 10 نفر، 6 نفر بدون این که مقاله های واقعی را حتی یک بار بخوانند، تیتر هایی را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

محل اصلی تبلیغات کلیک بیت کجاست؟

محل اصلی کلیک بیت

متاسفانه مکان دقیقی را برای کلیک بیت نمی توانیم معرفی کنیم تا اگر تمایل ندارید از آن اجتناب کنید. در هر کجای اینترنت تبلیغات به این شیوه یافت می شوند. عناوین کلیک بیت در محل هایی مانند رسانه های اجتماعی و وبلاگ ها بیشتر مشاهده می شوند؛ اما آن ها تنها مکان برای این کلیک ها نیستند. ممکن است متعجب شوید اگر بدانید که بسیاری از سایت های معتبر مانند سایت های گزارش آب و هوا و آژانس های خبری نیز میزبان کلیک بیت هستند. البته باید به خاطر داشته باشید که روی هر پیوندی کلیک نکنید؛ حتی اگر وبسایتی که در آن قرار دارید مشهور و معتبر باشد.

چگونه می توان کلیک بیت را تشخیص داد؟

نحوه تشخیص کلیک بیت

تشخیص این که کلیک بیت چیست معمولا دشوار نیست. عنوان یا تصاویر عجیب، برانگیزاننده و در بعضی مواقع عصبانی کننده معمولا کلیک بیت هستند. اما گاهی اوقات فهمیدن تفاوت بین آن و عنوان قانونی سخت می شود. در هر حال در نتیجه تفاوتی ایجاد نمی کنند؛ زیرا تمام خبر ها برای جلب نظر و توجه شما در وبسایت ها قرار می گیرند.

با این همه می توانیم چند عامل را نام ببریم که در تولید محتوا به صورت کلیکی  رایج شده اند. افراد معمولا جذب عناوین مبهم و تصاویری که تخیل آن ها را برانگیخته می کند، می شوند. کلیک بیت همچنین با انتخاب عناوین اعجاب انگیز و عصبانی کننده نیز کار خود را پیش می برد. برای مثال لیست های شماره گذاری شده با عنوانی مانند «17 واقعیتی که باور نمی کنید» شما را به خواندن ادامه مطلب ترغیب می کند. البته می توان برای جلب توجه مخاطب تمام این موارد را به صورت ترکیبی به کار برد.

یکی از راه های ساده ای که به کمک آن می توانید میان این دو عنوان تمایز قائل شوید این است که ببینید آن عنوان چه تغییراتی را در شما ایجاد می کند. اگر به شما احساساتی را (مانند احساساتی که تا کنون بررسی کردیم) القا کند، به جای این که بگذارد واکنش طبیعی خودتان را داشته باشید، به احتمال زیاد کلیک بیت است.

جمع بندی

همه ما در وبسایت ها و شبکه های اجتماعی گوناگون پنجره های کوچکی را دیده ایم که زیر آن ها عنوانی به چشم می خورد که می گوید:«اینجا کلیک کنید». پس از کلیک شما با محتوایی مواجه می شوید که معمولا کیفیت بالایی ندارد. دلیل آن هم این است که کلیک بیت با هدف افزایش کلیک و در نتیجه افزایش فروش همراه است و صاحبان وبسایت ها به کیفیت محتوای اهمیت چندانی نمی دهند. در این نوشته علاوه بر توضیحاتی درمورد این روش تبلیغاتی تلاش کردیم برایتان روشن کنیم که کلیک بیت چیست و چه ایراداتی دارد.

نظرات کاربران