گوریلا مارکتینگ چیست

گوریلا مارکتینگ چیست؟

امروزه تمامی کسب و کار ها برای رشد و دیده شدن کسب و کار خود، تلاش می کنند. یکی از مهم ترین و موثر ترین چیز های که باعث دیدن کسب و کار شما می شود، بازاریابی است. بازاریابی به شما کمک بسیار زیادی می کند تا برند و محصولات خود را به مردم نشان دهید تا بتوانید برند خود را گسترش دهید. یکی از روش های معروف بازاریابی، بازاریابی به روش گوریلا مارکتینگ است. ما در این مقاله به طور کامل در مورد این که گوریلا مارکتینگ چیست و چه ویژگی های دارد، صحبت کرده ایم.

 

گوریلا مارکتینگ

گوریلا مارکتینگ

گوریلا مارکتینگ یا همان بازاریابی پارتیزانی، یکی از تکنیک های بازاریابی است که در آن تعاملات غافلگیر کننده و غیر متعارف برای تبلیغ یک محصول یا خدمات استفاده می شود. گوریلا مارکتینگ با بازاریابی سنتی تفاوت بسیار زیادی دارد. زیرا در گوریلا مارکتینگ تعامل شخصی اهمیت بیشتری دارد و بودجه کمتری برای آن صرف می شود. همچنین در این نوع بازاریابی بر روی یک ناحیه خاص متمرکز می شود و به گستردگی دیگر بازاریابی ها نیست.

 

ویژگی های مهم گوریلا مارکتینگ

ویژگی های مهم گوریلا مارکتینگ

در واقع هیچ وقت نمی توان تعریف دقیقی از این که گوریلا مارکتینگ چیست ارائه کرد. اما وقتی با آن رو به رو شوید، به راحتی می توانید تشخیص دهید که آن بازاریابی گوریلا مارکتینگ است یا خیر. مهم ترین عواملی که باید برای تشخیص گوریلا مارکتینگ به آن توجه کرد عبارتند از:

  • عنصر غافلگیری: این نوع بازاریابی همیشه سعی می کند تا مشتریان را غافلگیر کند. غافلگیری نیز با استفاده از معاملات غیر عادی با مشتریان بالقوه رخ می دهد.
  • کم هزینه بودن: اکثر کمپین هایی تبلیغاتی که از روش گوریلا استفاده می کنند، بودجه بسیار کمی دارند اما باز هم موفق عمل می کنند. این ویژگی باعث می شود تا بین شرکت ها بسیار محبوب باشد.
  • تعاملی بودن: برای درک بهتر از این که گوریلا مارکتینگ چیست، باید بدانید که این روش سعی می کند تا بر احساسات مردم تاثیر بگذارد تا آن ها را به مشارکت در کمپین خود تشویق کند.
  • استفاده در B2C: احساسات یک محرک بسیار خوب برای افزایش فروش شما در روش B2C هستند. زیرا در روش B2C مردم کمتر علاقه به فکر کردن دارند و تصمیم های دقیقی نمی گیرند. به همین خاطر است که از گوریلا مارکتینگ در بازاریابی B2C استفاده زیادی می شود.
  • تحریک کننده: یکی از مهم ترین چیز های که با آن می توان یک کمپین گوریلا را شناسایی کرد، این است که کمپین های گوریلا بسیار جذاب طراحی می شوند و مردم را به خود جذب می کنند.

 

طرز استفاده از بازاریابی گوریلا

طرز استفاده از بازاریابی گوریلا

برای این که بهتر بدانید گوریلا مارکتینگ چیست، باید در مورد نحوه پیاده سازی آن بیشتر بدانید. به طور کلی شرکت هایی که از این روش استفاده می کنند، به تبلیغات حضوری تمایل بیشتری دارند تا بتوانند به طور رایگان با بودجه کمتر به مشتریان دسترسی داشته باشند.

یکی از مهم ترین نکاتی که در گوریلا مارکتینگ به آن توجه بسیار زیادی می شود، همان طور که در بالا اشاره کردیم احساسات مخاطبان است. البته امکان تحریک احساسات و توجه مخاطبان در همه خدمات و کالا ها وجود ندارد. به همین خاطر بیشتر اوقات در کسب و کار ها یا کالاهایی استفاده می شود که جوانان به آن توجه می کنند. زیرا جوانان سریع تر تحت تاثیر تبلیغات قرار می گیرند و پاسخ مثبت می دهند.

در ضمن برای این که بهتر بدانید گوریلا مارکتینگ چیست باید به این نکته اشاره کرد کمپین های گوریلا مارکتینگ اکثر اوقات در مکان های عمومی مانند خیابان ها، کنسرت ها، پارک های عمومی، رویداد های ورزشی، جشنواره ها و مراکز خرید برگزار می شود تا بتوان توجهات و مشتریان زیادی را به خود جذب کرد. البته قبل از شروع آن نیز باید زمان و مکان مناسب را انتخاب کرد تا دچار مشکلات قانونی نشد.

 

آیا گوریلا مارکتینگ غیر قانونی است؟

آیا گوریلا مارکتینگ غیر قانونی است؟

کمپین های گوریلا مارکتینگ به خاطر این که مشتریان را با معامله های غیر معمول و غیر منتظره غافلگیر می کنند، همیشه مورد شک قرار می گیرند و این باعث می شود تا بسیاری از افراد فکر کنند این کمپین ها غیر قانونی هستند و برای کلاهبرداری استفاده می شوند. در حالی که همیشه اینطور نیست.

برای اینکه بهتر بدانید که گوریلا مارکتینگ چیست و این که چرا ممکن است گاهی اوقات غیر قانونی حساب شود باید یک مثال بزنیم. سال ها پیش شرکت معروف کوکاکولا به دلیل این که گرافیتی های شرکت خود را در مناطق تاریخی نیواورلئان قرار داد، جریمه شد. زیرا در این تبلیغ و بازاریابی برای شرکت، هیچ مجوزی از مقامات محلی دریافت نشده بود.

به خاطر همین است که می توان گفت گوریلا مارکتینگ هم می تواند قانونی باشد و هم غیر قانونی. اگر بتوانید در چارچوب قانون بمانید و مجوز های لازم را دریافت کنید و هم این که تبلیغات خلاق و تحریک کننده ای داشته باشید، می توانید یک بازاریابی گوریلا به طور کاملا قانونی داشته باشید. برای این که در حین پیاده سازی این استراتژی بازاریابی دچار مشکلات قانونی نشوید، می توانید از یک وکیل کمک بگیرید.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد این که گوریلا مارکتینگ چیست توضیح دادیم. متوجه شدیم که یکی از پایه های اساسی و مهم این نوع بازاریابی تحریک احساسات و غافلگیری مشتریان است تا با استفاده از آن مشتریانی را به کسب و کار خود جذب کرد. برای درک بهتر از آن، توضیحات بیشتری در مورد نحوه تشخیص یک کمپین گوریلا، طرز استفاده از آن در کسب و کار و قانونی یا غیر قانونی بودن آن دادیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

نظرات کاربران