Bounce rate چیست

Bounce rate چیست و چگونه محاسبه می شود

یکی از مهم ترین عناصر موجود و اصلی در بالا بردن میزان بازدید و محبوبیت وب سایت شما bounce rate یا نرخ برگشت است. با زیر نظر گرفتن bounce rate و مشاهده روزانه آن می توانید مقدار اهمیت مطالب یا عنوان هایی که در سایت قرار داده‌ اید را ارزشیابی کنید.

 

Bounce rate چیست و چگونه محاسبه می شود؟

زمانی که شخصی از صفحه شما بازدید می کند و بدون جذب شدن به مطلب یا عنوان خاصی، صفحه را بدون انجام عمل خاصی می بندد bounce rate این میزان را اندازه گیری می کند. در واقع bounce rate محاسبه تعداد بازدیدکنندگانی است که بدون آن که بر روی لینکی کلیک کنند و یا وارد صفحه دیگری از سایت شوند، سایت را می بندند. اشخاصی که در زمینه هایی مانند بازاریابی یا فروشگاه های اینترنتی فعالیت می کنند باید بدانند bounce rate چیست و برای کنترل کردن آن،‌ به کسب اطلاعات مورد نیاز پیرامون این مفهوم اقدام کند.

 Bounce rate چیست و چگونه محاسبه می شود؟

راه های بهبود bounce rate چیست؟

برای آن که بتوانید bounce rate سایت خود را بهتر کنید ابتدا باید بدانید که bounce rate دو نوع است. برای تعریف عملکرد یک سایت براساس bounce rate آن، متخصصان سئو دو ویژگی را برای bounce rate های سایت ها در نظر گرفته اند.

  • High Bounce Rate
  • Low Bounce Rate

High bounce rate یعنی میزان bounce rate سایت بالا است. زمانی که bounce rate سایت شما بالا باشد، این ویژگی نشان دهنده این موضوع است که تعداد کسانی که وارد سایت شما شده اند و بدون وارد شدن در صفحه دیگری، از آن خارج شده‌اند، زیاد است و یا سایت شما از محیطی جذاب یا محتوای خوبی که مخاطب را به سمت خود بکشاند برخوردار نیست.

در نقطه مقابل این تعریف هم، low bounce rate حضور دارد که به این معنی است که تعداد بازدیدکنندگانی که بدون کلیک، از سایت شما خارج شدند، کم است. به طور کلی شما باید سعی کنید که bounce rate خود را پایین بیاورید.

البته همیشه bounce rate بالا ویژگی بدی محسوب نمی شود و bounce rate سایت شما ارتباط مستقیم با نوع سایت شما دارد. اگر سایت شما حول این هدف و استراتژی می چرخد که بازدیدکنندگان وارد بخش ها و صفحات دیگر سایت شوند، در نتیجه اگر bounce rate سایت شما بالا باشد، شما در طراحی سایت خود و تولید محتوای خود دچار مشکل شده اید و باید وبسایت خود را بهبود بخشید اما اگر شما به طور مثال یک وبلاگ ساده دارید که تنها چیزی که ارائه می دهد یک صفحه محتوا در رابطه با زمینه خاصی است و در واقع مخاطب نیازش با همان یک صفحه برآورده می‌ شود، در نتیجه یک bounce rate بالا برای سایت شما، اتفاقی کاملا طبیعی است.

 راه های بهبود bounce rate چیست؟

تفاوت exit rate با bounce rate چیست؟

بحثی که معمولا در این زمینه خیلی پیش می آید، تفاوت exit rate یا نرخ خروج با bounce rate یا نرخ برگشت یا پرش است. اغلب افراد این دو مفهوم را با هم اشتباه می گیرند که البته به دلیل شباهت بالای این دو مفهوم، این اشتباه طبیعی است. ما سعی می کنیم با زدن مثال، پاسخ شما به این سوال که تفاوت exit rate با bounce rate چیست را بدهیم.

فرض کنید کاربری وارد صفحه ۱ از سایت شما می شود و پس از مطالعه کلی مطالب شما، بدون آن که بر بخش دیگری از سایت شما کلیک کند، گزینه برگشت را انتخاب می کند و به صفحه قبلی باز می گردد. bounce rate تعداد کاربرانی که این حالت برایشان رخ می دهد را مشخص می کند.

حال فرض کنید همان کاربر بعد از آن که وارد صفحه ۱ شده است، به صفحه دیگری از سایت شما که ما آن را صفحه ۲ می نامیم، وارد می شود و پس از ورود به صفحه ۲، مرورگر خود یا آن سربرگ را می بندد. این یک exit rate محسوب می شود. در حالی که bounce rate هنگامی محاسبه می شود که فرد از صفحه ای که وارد شده خارج شود.

روش پایین آوردن bounce rate چیست ؟

به طور کلی متوجه شدیم که هرچه bounce rate سایتتان پایین تر باشد، به این معنی است که سایت شما برای کاربران جذاب تر و کاربردی تر است. هرچند در بعضی از سایت ها، bounce rate بالا کاملا اتفاقی قابل پیش بینی و طبیعی محسوب می شود. حال در این مقاله ما سعی کرده‌ایم شما را با روش هایی که می توانید bounce rate سایت خود را پایین بیاورید، آشنا کنیم.

روش پایین آوردن bounce rate چیست ؟

  • سرعت سایت خود را بهتر کنید

هرچه سرعت سایت شما بالاتر باشد، کاربر اعتماد بیشتری به سایت شما می کند و از انتظار برای بارگذاری صفحه خسته نمی شود. برای بهبود سرعت داده های غیرضروری را از سایت خود پاک کنید زیرا باعث کندی سرعت سایت هنگام بارگذاری می شود.

 

  • پنجره های بازشو یا به اصطلاح pop-up ها را کمتر یا حذف کنید

این پنجره و تعدد آن ها برای کاربران بسیار اذیت کننده می باشد. این که هر وقت کلیک روی صفحه ای از سایت شما، صفحات متعددی با تبلیغ های بی ربطی را باز می کند هر کاربری را کلافه خواهد کرد و از میل او به باز کردن صفحه دیگری از سایت شما، می کاهد.

 

  • به بهینه بودن برچسب های عنوان و توضیحات متا دقت کنید

بسیاری از کاربران برای آن که کیفیت مطالب شما را بررسی کنند، کل محتوای شما را نمی خوانند. اکثرا تنها به برچسب های عنوان و توضیحات متای شما دقت می کنند.

 

  • از قرار دادن محتوای بی کیفیت و محتوایی که هیچ جذابیتی ندارد، خودداری کنید

اگر محتوایی که در سایت شما قرار داده می شود از کیفیت لازم برخوردار نباشد و هیچ بخش جذب کننده ای در آن دیده نشود، طبیعی است که مخاطب از کلید برگشت استفاده کند و از سایت شما خارج شود.

 

  • به بهینه سازی برای گوشی های تلفن همراه توجه کنید

از آن جا بیشترین استفاده از اینترنت در این روزها از طریق تلفن های همراه صورت می گیرد، سایت شما باید برای این نوع ترافیک بهینه شود.

امیدواریم در این مقاله شما را با پاسخ سوال « bounce rate چیست؟» و روش های پایین آوردن bounce rate سایت آشنا کرده باشیم.

نظرات کاربران