طراحی سایت و سئو

عوامل موثر در طراحی سایت و سئو

آیا می خواهید سایت شما در صفحات اولیه سرچ گوگل قرار داشته باشد؟ برای رسیدن به این نتیجه باید در مورد طراحی سایت و سئو (SEO) اطلاعات بیشتری داشته باشید.

درصورتی که همزمان با طراحی سایت بر روی سئو آن کار کنید، این امکان برای وب سایت ایجاد می شود که با گذشت زمان صفحات سایت در رتبه های اولیه جستجو گوگل قرار بگیرد. بالارفتن رتبه صفحات سایت موجب بازدید بیشتر، تبلیغات و درآمد بیشتر برای شما خواهد شد. هر چه بیشتر در زمینه طراحی سایت و سئو آموزش ببینید می توانید سایتی با رتبه ی بالاتر طراحی کنید.

 

پنج نکته برای طراحی سایت با سئو بالا

پنج نکته برای طراحی سایت با سئو بالا

اگر می خواهید عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید، باید بر روی عوامل زیادی تمرکز کنید. شما باید بدانید چطور وب سایت خود را طراحی کنید تا زمان، انرژی و هزینه ای که برای آن گذاشته اید هدر نرود.

برای این کار لازم است، اجزای سازنده طراحی سایت و سئو به خوبی در کنار هم قرار داده شوند، تا به درستی اجرا شده و بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند سایت شما را بازدید کنند.

در صورت رعایت پنج نکته ای که در ادامه مقاله برای شما بیان می کنیم، این عناصر به درستی در کنار یکدیگر قرار گرفته و سایت شما با گذشت زمان در صفحات اولیه جستجو گوگل دیده می شود.

 

  1. موبایل پسند بودن (Mobile-Friendliness)

موبایل پسند بودن (Mobile-Friendliness)

حتی اگر کمی با طراحی سایت و سئو آشنایی داشته باشید می دانید که موبایل پسند بودن (Mobile-Friendly) سایت شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. موبایل پسند بودن سایت به این معنی است که تمامی عناصر و قسمت های سایت شما به درستی در گوشی های همراه قابل نمایش و بررسی باشد. امروزه بیشتر مردم از گوشی های همراه برای انجام کارهای اینترنتی خود استفاده می کنند و بیشتر ترافیک وب از طریق گوشی های همراه تامین می شود. بنابراین اگر شما این نکته را در طراحی وب سایت خود رعایت نکرده باشید، در واقع چند سال از رقبا عقب خواهید ماند و به طور تصادفی بیشتر کاربران خود را از دست می دهید. در سال 2015  گوگل، موبایل پسند بودن (Mobile-Friendly) وب سایت ها را به عنوان یک عامل رتبه بندی اعلام کرد. در سال 2017 از اولین وب سایت بهینه شده برای موبایل رونمایی کرد و با این کار بر اهمیت وجود این ویژگی در سایت ها بیشتر تاکید نمود.

 

  1. طراحی راحت برای مطالعه (Easy-to-Read Design)

طراحی راحت برای مطالعه (Easy-to-Read Design)

این نکته را می دانستید که طراحی یک وب سایت می تواند تاثیر زیادی بر روی سئو محتوا شما و ارائه آن داشته باشد؟

در صورتی که وب سایت شما طراحی سایت و سئو ضعیفی داشته باشد، کاربرانی که برای کسب اطلاعات و مطالعه محتوای تولید شده وارد سایت شده اند، بدون بدست آوردن نتیجه دلخواه آن را ترک می کنند و دیگر باز نمی گردند. اگر سایت شما بلوک های بسیاری در مکان های عجیب و غریب داشته باشد، یا در صفحات آن از لینک های زیاد و بی هدف استفاده شده باشد، اساسا مخاطب سردرگم شده و میزان بازدید سایت شما به شدت کاهش پیدا می کند.

نوع قلم، رنگ و اندازه ای که برای نوشته های خود در نظر می گیرید هم بسیار مهم است. اگر مطالب شما از نظر ظاهری برای مطالعه مناسب نباشد هیچ فایده ای برای کاربران نخواهد داشت.

در طراحی سایت و سئو باید بدانید چطور عناصر یک سایت را در کنار یکدیگر قرار دهید، تا استفاده از محتوای آن برای کاربران آسان باشد. نحوه قرارگیری تصاویر، متن ها و قالب بندی آنها می تواند در توجه افراد به سایت شما تاثیر گذار باشد.

 

  1. سرعت وب سایت (Website Speed)

سرعت وب سایت (Website Speed)

سرعت سایت یکی از مهم ترین جنبه های طراحی سایت و سئو است. اگر سایت شما در گوگل رتبه خوبی کسب نکرده، حتما سرعت بارگذاری وب سایت خود را بررسی کنید. فراموش نکنید که سرعت بالا در زمان بارگذاری، یکی از فاکتورهای مهم گوگل در رتبه بندی سایت ها است. ممکن است فکر کنید که محتوا در سایت شما به راحتی بارگذاری می شود ولی اینکه مردم چقدر منتظر بالا آمدن سایت شما می مانند مهم است. در حالت ایده آل مطالب سایت باید در عرض دو ثانیه بارگذاری شود و اگر این کار بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد شما نیمی از بازدیدکنندگان خود را از دست خواهید داد.

سرعت صفحه نه تنها برای کاربران مهم است، بلکه برای گوگل نیز اهمیت دارد. سرعت وب سایت ها بر توانایی گوگل در جستجوهای آن تأثیر می گذارد. بنابراین روی این مورد با دقت کار کنید و برای آن زمان بگذارید.

 

  1. نقشه سایت (Sitemaps)

نقشه سایت (Sitemaps)

در صورتی که می خواهید موتورهای جستجو با هوشمندی بیشتری سایت شما را جستجو کنند، باید حتما نقشه سایت داشته باشید. داشتن نقشه سایت یکی دیگر از عناصر مهم در طراحی سایت و سئو به حساب می آید.

نقشه سایت تمام صفحات و محتوای سایت شما را به موتور جستجو ارائه می کند و این امکان را به شما می دهد تا به موتور جستجو بگویید، کدام صفحات از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. علاوه بر این نقشه سایت به کاربران این امکان را می دهد که راحت تر سایت شما را بازدید کنند و از جایی به جای دیگر به راحتی جابجا شوند. همچنین نقشه سایت حاوی داده های مهمی است که در رتبه بندی سایت شما بسیار تاثیر گذار هستند.

 

  1. جلب اعتماد کاربران (Gaining Users Trust)

جلب اعتماد کاربران (Gaining Users’ Trust)

برخلاف بیشتر عوامل سئو، شما نمی توانید میزان اعتماد مردم به وب سایت خود را اندازه گیری کنید، ولی با این حال جلب اعتماد مردم بخش بزرگی از سئو سایت است و همچنین باعث افزایش رتبه بندی شما در گوگل می شود.

سایت هایی که از طراحی زیبا و تمیزی برخواردار باشند و بتوانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز کاربران را به آنها ارائه دهند، اصولا قابل اعتمادتر هستند.

ممکن است شما کالا یا خدماتی داشته باشید که دقیقا نیاز کاربر را فراهم می کند و همان چیزی باشد که کاربر به دنبال آن است، اما سایت شما این اطلاعات و خدمات را به کاربر منتقل نکند، در این صورت کاربر نمی تواند به سایت شما اعتماد کند.

رعایت کردن تمام نکته هایی که در بالا گفته شد به شما کمک می کند، سایتی داشته باشید که از نظر موتورهای جستوجو دارای رتبه خوبی باشد و همچنین نظر کاربران را جلب کند و موجب اعتماد آنها به شما شود.

 

نتیجه

در صورتی که طراحی سایت با در نظر گرفتن اصول سئو انجام شود، شما نتیجه بسیار مطلوبی از سایت خود دریافت می کنید و این کار اصلا دشوار نیست.

بنابراین توصیه می شود در زمان انجام طراحی سایت و سئو آن، با رعایت پنج نکته گفته شده در مقاله سایتی بهینه طراحی کنید و شاهد بالا رفتن رتبه وب سایت خود در گوگل باشید.

نظرات کاربران