CAC چیست

هزینه جذب مشتری یا CAC چیست ؟

CAC  مخفف Customer Acquisition Cost به معنای هزینه جذب مشتری است. این معیار از زمانی که شرکت های اینترنتی و کمپین های تبلیغاتی اینترنتی به وجود آمدند، پدید آمد و هر روزه در حال رشد است. قبل از به وجود  آمدن شرکت های اینترنتی، شرکت ها برای این که بتوانند تبلیغ کنند، مجبور بودند از روش هایی مانند سبک شاتگان استفاده کنند. در روش شاتگان تا جایی که امکان داشت، مشتری جدید جذب می شد. اما امروزه بسیاری از شرکت ها و کسب و کار هایی که بر بستر وب فعالیت می کنند، از کمپین های تبلیغاتی قدرتمند و هدفمندی استفاده می کنند تا با آن بتوانند مشتریان وفادار را پیدا کنند. اما CAC چیست و در اینجا چه نقشی دارد؟ما در ادامه مقاله توضیح می دهیم CAC چیست و برای رشد کسب و کار خود باید چگونه از آن استفاده کنید.

CAC چیست؟

CAC یا Customer Acquisition Cost معیاری است که شرکت ها و سرمایه گذاران از آن بسیار استفاده می کنند. در تعریف دقیق CAC باید گفت که پیدا کردن یک مشتری وفادار برای یک برند، هزینه بر است. به هزینه ای که برای پیدا کردن این مشتری وفادار صرف می شود، CAC می گوییم.

برای اینکه بدانیم CAC چیست، باید از اهمیت آن آگاه شویم.  معیار CAC برای هر دو طرف سرمایه گذار و خود شرکت بسیار مهم است. در اولین بخش باید در مورد اهمیت این مورد برای سرمایه گذاران بگوییم. سرمایه گذاران از CAC برای تجزیه و تحلیل حاشیه سود شرکت های فناوری اینترنتی استفاده می کنند. در واقع آن ها برای این که بتوانند میزان سودآوری یک شرکت را در برابر هزینه های شرکت مقایسه کنند، به معیار CAC نیاز دارند.

برای مثال در صنعت نفت، برای استخراج نفت در یک منطقه، به تجهیزات و زیرساخت هایی نیاز است که هزینه های سنگینی دارند. اگر این هزینه برای آن ها صرف شود، ممکن است هنگام استخراج نفت ضرر حاصل شود؛ زیرا فروش نفت نمی تواند هزینه های ساخت تجهیزات را جبران کند.

در شرکت ها نیز این گونه است. سرمایه گذارانی که بر روی کسب و کار های اینترنتی سرمایه گذاری می کنند، باید بدانند بعد از سرمایه گذاری در شرکت چه سودی خواهند کرد؛ زیرا برای آن ها دانستن اینکه شرکت در آینده پیشرفت خواهد کرد ضرورت ندارد و این زمان حال است که برای آن ها مهم است.

هزینه جذب مشتری یا CAC چیست

چه هزینه هایی برای پیدا کردن یک مشتری وفادار محاسبه می شوند؟

اندازه گیری هزینه جذب مشتری یا CAC چیست

کاربرد CAC چیست و چه نقشی در افزایش سود شرکت دارد؟

باید گفت کسانی که در حوزه بازاریابی تخصص بیشتری دارند، بهینه سازی هایی را انجام می دهند که از طریق آن می توان سرمایه گذاری در این بخش را بهینه کرد و بازدهی خوبی داشت. در این صورت هزینه هایی که برای جذب مشتری ضروری است کاهش خواهد یافت و از این طریق می توانید حاشیه سود شرکت را افزایش دهید.

نحوه اندازه گیری CAC

تا اینجا توضیح دادیم که CAC چیست و چه معیار هایی در محاسبه آن نقش دارد. برای محاسبه هزینه جذب مشتری، لازم است تا تمام هزینه هایی را که برای پیدا کردن مشتری بیشتر انجام شده بر تعداد مشتریانی که خرید کرده اند تقسیم کنیم.

برای مثال شرکت الف در سال 100 هزار تومان برای بازاریابی خرج می کند. در آن سال نیز می تواند 100 مشتری جدید به دست آورد. با این حساب نیز می توان گفت CAC شرکت الف 1 هزار تومان است.

نحوه اندازه گیری CAC چیست

بهینه سازی CAC

برای این که بتوان هزینه های CAC را کاهش داد راه های مختلفی وجود دارد. برخی از آنان عبارتند از:

  • سایت را بهینه کنید

بهینه سازی سایت یکی از مهم ترین عوامل برای جذب مشتری جدید است. اگر سرعت سایت شما کند باشد، مشتریان به سرعت از سایت شما خارج می شوند. سایت خود را تا جایی که می توانید بهینه کنید. برای مثال میزان کیفیت نمایش سایت بر روی گوشی های هوشمند که صفحه کوچکی دارند، سرعت بارگیری سایت و سایر موارد را بهبود دهید تا بتوانید تجربه کاربران را از سایت ارتقا دهید و آن ها را به عنوان یک مشتری وفادار نگه دارید.

  • رضایت کاربر را در نظر بگیرید

برای این که بهتر درک کنیم CAC چیست و چگونه می توان هزینه های آن را کاهش داد، باید به افزایش رضایت کاربر توجه کنیم. رضایت کاربر یعنی این که بتوانید برای کاربران یک تجربه خوب از سایت به یادگار بگذارید و کاری کنید که آن ها در هنگام خرید از شما لذت ببرند. برای این کار می توانید از کاربران بخواهید تا انتقادات خودشان را نسبت به سایت بگویند تا شما بتوانید با بهبود آن بخش ها تجربه کاربری را بهبود دهید. مزیتی که این روش دارد نسبت به بقیه روش ها این است که می توانید متوجه مشکلاتی در سایت شوید که تا به حال آن ها را ندیده اید.

  • بهینه سازی نرخ تبدیل را جدی بگیرید

اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان را به مشتریان بالقوه و مشتریان بالقوه را به مشتری خود تبدیل می کنید. بهینه سازی نرخ تبدیل در بهبود هزینه های جذب مشتری بسیار اهمیت دارد.

  • ارزش ایجاد کنید

شما باید با انجام دادن کار هایی که برای مشتریانتان ارزشمند است، برای آن ها ارزش ایجاد کنید. بازخورد های مشتری را جدی بگیرید، ویژگی های جدیدی به محصولات یا خدمات خود اضافه کنید و به مشتریان وفادار تخفیف بدهید.

  • چرخه فروش خود را ساده کنید

چرخه فروش خود را تا جایی که می توانید ساده کنید و آن را کوتاه تر کنید تا تعداد فروش هایتان در سال افزایش پیدا کند. از CRM و دیگر ابزار های موثر برای ارتباط با مشتری استفاده کنید.

 جمع بندی

معمولا هزینه جذب مشتری برای کسب و کار های مختلف زیاد است. به همین دلیل لازم است که بدانید چگونه باید این هزینه ها را کم کنید. ما در این مقاله توضیح دادیم که CAC چیست، چه کاربرد هایی دارد، چگونه می توانید آن را محاسبه کنید و هزینه های مربوط به CAC را کاهش دهید.

نظرات کاربران