cmd چیست

cmd چیست ؟

مقدمه ای بر cmd

قبل از آن که بگوییم cmd چیست ، بگذارید مقدمه بر آن داشته باشیم و کمی در مورد آن توضیح دهیم.

Cmd درواقع مخفف کلمه command است. cmd کد های فرمان ویندوز را پردازش می کند و نمونه های مانند cmd با نام command.com در سیستم های عامل های داس و windows 9x وجود داشتند.

Cmd برای تعامل با کاربر نیز از رابط خط فرمان استفاده می کند که این رابط خط فرمان با win32 پیاده سازی می شود.

درک cmd

درک cmd

با cmd می توان با سیستم عامل تعامل مستقیم داشت. زیرا cmd می تواند ورودی های کاربر را به زبان معمول دریافت کند و آن ها را به صورت زبان ماشینی ترجمه کند و آن را انجام دهد. البته هر دستوری را cmd نمی تواند اجرا کند و باید قبل از آن دستورات برای cmd تعریف شده باشند تا بتواند دستور را اجرا کند.

همچنین این دستورات نیازی نیست که هر دفعه نوشته شوند. برای همین برخی از دستورات که کاربر بیشتر استفاده می کند به طور پیش فرض و آماده، در پوشه های جداگانه قرار داده شده اند تا کاربر پس از کلیک بر روی آن ها بتواند دستورات را فورا اجرا کند. برای مثال تهیه نسخه پشتیبان برای اطلاعات موجود در سرور یا حذف اطلاعات ناخواسته بخشی از دستورات هستند که به صورت آماده در cmd قرار دارند و می توان از آن ها استفاده کرد. این دستورات در عیب یابی های شبکه و کار های روزمره بسیار مفید هستند و به شما در سرعت دادن به انجام کارهایتان کمک خواهد کرد.

اما cmd چیست و آیا این امکان وجود دارد برای افرادی که در حوزه برنامه نویسی اطلاعات دارند بتوانند خودشان دستور های شخصی سازی شده ای ایجاد کنند؟

بله. کسانی که از زبان های برنامه نویسی سررشته دارند می توانند دستور های مخصوص خودشان را ایجاد کنند. برای مثال می توان با زبان جاوا کد های cmd را فراخوانی کرد و آن ها را ویرایش کرد. البته در اکثر اوقات همان کد های پیش فرض کار را به درستی انجام می دهند و نیازی به ویرایش نیست.

cmd و فرمان ها

cmd و فرمان ها

شاید از خود بپرسید که cmd چیست و چه فرمان های را می تواند اجرا کند. در واقع می توان اینگونه به سوال پاسخ داد که cmd می تواند اکثر دستور های کاربران را دریافت کند و اجرا کند. اما برخی از آن ها هستند که نسبت به بقیه دستور ها بیشتر استفاده می شوند. ما در ادامه مقاله برخی از رایج ترین دستور هایی که کاربران از cmd داشته اند را آورده ایم در مورد هر کدام از آن ها توضیح مختصری داده ایم.

دستور های محبوب بین کاربران

دستور ping

 این دستور در مواقعی استفاده می شود که شما قصد داشته باشید میزان تاخیری که در اتصال دو سیستم مثل منبع و مقصد وجود دارد را بررسی کنید. این دستور یک ICMP را به سیستم مقصد ارسال می کند و در قالب یک پاسخ برای شما نمایش داده خواهد شد.

دستور Netstat

دستور Netstat

 توضیح این که دستور netstat در cmd چیست و چه کاری را انجام می دهد بسیار ساده است. این دستور اتصالات TCP فعال را نمایش می دهد. یعنی پورت های که در حال حاضر به سیستم متصل هستند و سیستم آن ها را پردازش می کند به شما نشان می دهد.

دستور Ipconfig

 این دستور را می توان یکی از مفیدترین و پرکاربردترین دستور های cmd دانست. این دستور اطلاعات پیکربندی شبکه مانند IP و TCP فعلی که دارید را به شما نمایش می دهد. همچنین علاوه بر ارائه اطلاعات این امکان را به شما می دهد تا بتوانید از طریق آن نام سیستم دامنه و تنظیمات پیکربندی سیستم میزبان را بروزرسانی کنید.

دستور PathPing

 درباره این که دستور PathPing در cmd چیست و چه نقشی دارد می توان اینگونه گفت که این دستور می تواند مشکلات هر روتر یا هر زیر شبکه ای را پیدا کند. اگر بین سیستم میزبان و سرور هر اتفاق ناخواسته ای رخ دهد که موجب شود داده ای از دست برود، PathPing می تواند آن را پیدا کند و مقدار داده ای که از دست رفته را به شما نشان دهد.

دستور Tracert

دستور Tracert

با این دستور می توانید مسیر سیستمی که از آن بسته های اطلاعاتی به عنوان پاسخ دریافت می کنید را ردیابی کنید و آن را پیدا کنید.

دستور append

دستور append مانند دستور Path MS-DOS عمل می کند. این دستور به شما این امکان را به شما می دهد تا بتوانید به فایل های که در یک دایرکتوری و یک سیستم دیگر هستند دسترسی داشته باشید.

چگونه می توان در ویندوز به cmd دسترسی پیدا کرد؟

فرقی ندارد که از کدام نسخه ویندوز استفاده می کنید، سریع ترین راه برای دسترسی به cmd استفاده از run window است. برای باز کردن پنجره کلید windows و R را به صورت همزمان فشار دهید. سپس در پنجره باز شده، عبارت cmd را بنویسید و enter را فشار دهید.

به محض این که enter را فشار دهید ، پنجره cmd برای شما باز می شود. حال این سوال پیش می آید که cmd چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

چگونه می توان در ویندوز به cmd دسترسی پیدا کرد؟

برای اجرای خط فرمان در حالت مدیریت، عبارت cmd را در نوار جستوجوی موجود تایپ کنید و سپس در نتایجی که نشان داده می شود ، بر روی cmd راست کلیک کنید. حال در گزینه های نمایش داده شده ، گزینه Run as Administration را مشاهده می کنید که باید آن را انتخاب کنید. حال cmd در حالت admin اجرا شده و آماده اجرای فرمان های شماست.

جمع بندی

در این مقاله متوجه شدیم که cmd چیست. همچنین چندین دستور مفید و پر استفاده را با هم مرور کردیم که می توان از آن ها در کار های روزمره استفاده کرد. همچنین فهمیدیم که می توان دستور ها را با هم ترکیب کرد و به صورت گروه در آورد تا بتوانند وظایف را به صورت متوالی و خودکار انجام دهند و دیگر نیازی نباشد شما برای هر کدام از دستورات دستور مورد نظر را هر دفعه انتخاب کنید.

نظرات کاربران