featured snippet گوگل چیست

featured snippet گوگل چیست ؟

featured snippet ها بخش های کوتاهی از محتوای تولید شده هستند که در بالای نتایج جستجوی گوگل دیده می شوند. featured snippet ها برای راحت تر کردن کار جستجو کنندگان به وجود آمده اند تا بتوانند با سرعت بالاتری، پاسخی برای سوالات خود پیدا کنند. شاید پیش خود فکر کنید که featured snippet گوگل چیست و گوگل چگونه پاسخ مناسبی برای سوالات کاربران را پیدا می کند. گوگل به طور خودکار بخش هایی از متن را بر می دارد و آن را به عنوان featured snippet در بالای نتایج جستجوی خود قرار می دهد. featured snippet ها انواع مختلفی دارند.

سال 2014 اولین زمانی بود که استفاده از featured snippet ها دیده شدند و می شود گفت که دنیای سئو را دست خوش تغییراتی کرد. دیگر کاربران برای آن که ببینند سایت شما حاوی چه محتوایی است، وارد سایت نمی شدند و در همان صفحه نتایج جستجو گوگل یا SERP، به مطالعه featured snippet سایت مورد نظر می پرداختند. شاید پیش خود فکر کنید که با ظهور featured snippet ها، بازدید سایت ها پایین خواهد آمد و ضربه ای به تجارت شما وارد خواهد شد.

دلیل اهمیت featured snippet گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو می گذارد؟

دلیل اهمیت featured snippet گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو می گذارد؟

طبق اطلاعات برآورد شده از SEMRush، تنها ۶ درصد از صفحات نتایج جستجو گوگل، حاوی featured snippet ها است. میزان کلیک بر روی featured snippet ها، متناسب با نوع سوالی که کاربر پرسیده است، هدف کاربر از آن سوال و محتوایی که در featured snippet ها ارائه شده متفاوت است اما در اکثر اوقات به طور قابل توجهی کلیک های بیشتری بر روی featured snippet ها می شود تا بر روی لینک های اصلی سایت ها.

اگر بخواهیم بررسی کنیم که دلیل اهمیت featured snippet گوگل چیست ، بهتر است به دو مورد زیر اشاره کنیم.

مورد اول این است که featured snippet ها برای سایت هایی که در رتبه بندی گوگل، رتبه پایینی دارند، فرصتی محسوب می شوند تا شانس دیده شدنشان بالاتر رود. در اصل، بسیاری از متخصصان در زمینه سئو، از featured snippet ها به عنوان «موقعیت ۰»‌ یاد می کنند. در بین متخصصان سئو، رتبه اول صفحه نتایج جستجو گوگل به عنوان «موقعیت ۱» یاد می شود و چون featured snippet ها در صفحه نتایج جستجو گوگل، از نظر مکانی در بخش بالاتری نسبت به رتبه اول نتیجه ها، ظاهر می شود، به همین دلیل به آن «موقعیت ۰» می گویند.

پس اگر محتوای سایت شما در featured snippet گوگل قرار بگیرد، با وجود آن که سایت شما رتبه پایین تری در SERP دارد، باز هم امکان دارد بازدید سایت شما به شکل چشم گیری بالاتر رود.

دومین موضوعی که تاثیر زیاد featured snippet ها را بر روی سئو نشان می دهد این است که featured snippet ها باعث می شوند که جستجو های بدون کلیک افزایش یابد. به زبان ساده وقتی شما کلمه کلیدی را جستجو کردید و سایت هایی با محتوایی حاوی آن کلمه کلیدی برای شما ظاهر می شود، شما به جای ورود به سایت ها و خواندن مطالب آن ها، به خواندن محتوایی که در featured snippet ها قرار دارد، کفایت می کنید.

بنابراین در زمان تعیین استراتژی های تولید محتوای سایت خود، ابتدا دقت کنید که کلمه کلیدی که برای تولید محتوا انتخاب می کنید، آیا featured snippet گوگل در نتایج جستجو آن ظاهر می شود یا خیر. چون بر اساس مطالعه ای که به وسیله Ahrefs صورت گرفته است، صفحه نتایج جستجو گوگل اگر featured snippet داشته باشد، سایت هایی که در آن صفحه حضور دارند، کلیک های کمتری نسبت به سایت هایی که درSERP  های بدون featured snippet حضور دارند، خواهند داشت.

انواع featured snippet گوگل چیست ؟

البته به این موضوع هم دقت کنید که این توضیحات ما به این معنا نیست که اگر در جستجو کلمه کلیدی خاصی، featured snippet ظاهر شد،‌ پس آن را دور بیندازید. چون طبق گزارشات SEMrush، تنها 11.84 درصد صفحات نتایج جستجو دارای featured snippet هستند.

 

انواع featured snippet گوگل چیست ؟

featured snippet گوگل انواع مختلفی دارد اما ما در این مقاله تنها به توضیح 4 نوع اصلی آن کفایت می کنیم. 4 نوع اصلی featured snippet ها که در صفحه نتایج جستجو گوگل ظاهر می شوند به شکل زیر است:

  1. جعبه تعریف:‌

این نوع از featured snippet در واقع قسمتی از متن است که توضیح مستقیم و مختصری راجع به چیزی که کاربران جستجو کردند، می دهد. به طور مثال اگر عبارت”rich snippets”  را سرچ کنید، تعریفی از این مفهوم را در مستطیلی بالای صفحه، می آورد.

featured snippet های نوع «جعبه تعریف» معمولا در جواب جستجوهایی که با عبارت “what is” یا «چه چیزی» شروع می شوند، مشاهده می شوند.

featured snippet

  1. جدول:

در این نوع از featured snippet ها، گوگل داده هایی را از سایتی که حاوی محتوای مورد نظر است برداشته و وارد featured snippet می کند. معمولا اگر نتایج جستجوی شما حاوی داده های عددی باشد، featured snippet به شکل جدول دیده می شود.

  1. فهرست شده:

featured snippet ها

در این نوع از featured snippet ها، featured snippet به صورت لیستی از موارد مختلف و به ترتیب مشخصی ظاهر می شود. اگر جواب جستجوی شما، مراحل انجام کار به ترتیب خاصی باشد، با این نوع از featured snippet ها روبه رو خواهید شد. به طور مثال اگر از گوگل دستور پخت غذای خاصی را بخواهید، featured snippet به شکل فهرست شده ظاهر می شود.

نوع دیگری از همین featured snippet های فهرست شده، هنگامی رخ می دهد که جواب سوال شما،‌ رتبه بندی بین موضوعات خاصی باشد. به طور مثال اگر از گوگل بپرسید که «بهترین فیلم های ۲۰۰۰» چیست، featured snippet صفحه نتایج جستجوی شما به شکل فهرست شده مشاهده می شود.

  1. لیست نامرتب:

شکل و شمایل این نوع از featured snippet ها شبیه همان نوع سوم است با این تفاوت که در این نوع، ترتیب اهمیتی ندارد.

 

روش یافتن SERPهای دارای featured snippet گوگل چیست ؟

دو روش برای جستجوی SERP هایی که دارای featured snippet هستند، وجود دارد.

روش اول این است که کلمات کلیدی مورد نظرتان را یک به یک جستجو کنید. بنابراین اگر لیستی از کلمات کلیدی احتمالی برای تعیین استراتژی تولید محتوای خود دارید، می توانید هرکدام را جستجو کرده و متوجه شوید که در نتایج جستجوی کدام یک از آن ها featured snippet ظاهر می شود.

روش دوم که سرعت عمل بیشتری نسبت به روش اول دارد، این است که برای مشخص کردن کلمات کلیدی که در صفحه نتایج جستجویشان featured snippet ظاهر می شود،‌ از ابزارهایی مثل SEMrush و Ahrefs استفاده کنید که هر دو از ابزار هایی برای بررسی سئو سایت هستند.

نظرات کاربران