Full Stack Developer چیست

Full Stack Developer چیست؟

برنامه نویسی وب از سه حوزه اصلی تشکیل شده است. backend developer،frontend developer و full stack developer از حوزه های برنامه نویسی وب می باشند. همانطور که می دانید، برنامه نویس حوزه front end مسئولیت دقت بر جلوه های ظاهری یک وب سایت را دارد. از طرف دیگر، نقش برنامه نویس حوزه back end ممکن است که به چشم نیاید. حال ممکن است پیش خود فکر کنید که وظیفه یک Full Stack Developer چیست.

یک برنامه نویس که در حوزه full stack فعالیت می کند هم باید با فعالیت های یک برنامه نویس حوزه back end هم فعالیت های یک برنامه نویس حوزه front end ،آشنا باشد. در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم که Full Stack Developer چیست، باید بگوییم که برنامه نویسان این حوزه باید بر انواع مهارت هایfront end و back end تسلط داشته باشند و بتوانند با استفاده از این مهارت ها یک وب سایت را به طور مستقل ایجاد کنند و توسعه بخشند. در واقع، یک توسعه دهنده و برنامه نویس Full Stack، برنامه نویسی است که می تواند تمام کارهای پایگاه های داده، سرورها، مهندسی سیستم ها و مشتریان را انجام دهد.

Full Stack Developer چیست

اگر بخواهیم برای آن که تعریف کنیم Full Stack Developer چیست، به صورت جزئی به تعریف این مفهوم بپردازیم، باید ابتدا با تعریف کلمه “Stack” شروع کنیم. به مجموعه ای از ماژول های فرعی، “Stack” گفته می شود. این زیر ماژول ها یا اجزای نرم افزاری با هم ترکیب می شوند تا بدون نیاز به ماژول های دیگر، به عملکرد تعیین شده و مشخصی برسند. حال با این تفاسیر، متوجه می شویم که Full Stack Developer چیست. عبارت “Full Stack” به مجموعه ای فناوری های مورد نیاز برای تکمیل یک پروژه گفته می شود.

معایب و مزایای Full Stack Developer چیست؟

معایب و مزایای Full Stack Developer چیست؟

همانطور که در بالا به این موضوع پرداختیم که Full Stack Developer چیست، متوجه شدید که Full Stack Developer در واقع بحث در مورد عمق و وسعت مهارت هاست. به مهارت های یک Full Stack Developer زمانی بیش از پیش پرداخته شد که در کنفرانس OSCON، یک مهندس که در شرکت فیس بوک مشغول به کار بود، اذعان داشت که آن ها فقط به یک Full Stack Developer نیاز دارند. در نتیجه، اهمیت Full Stack Developer بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت. در زیر به این موضوع می پردازیم که معایب و مزایای Full Stack Developer بودن چیست.

  • مزایای Full Stack Developer

یکی از مزیت های اصلی Full Stack Developer این است که یک Full Stack Developer می تواند یک طرح اولیه برای یک محصول را خیلی سریع تر از دیگر برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب، ایجاد کند، زیرا یک Full Stack Developer مهارت ها و قابلیت های زیادی دارد و توانایی های بیشتری نسبت به دیگر برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب دارد. همچنین یک Full Stack Developer از زاویه دید وسیع تر و منحصر به فرد تری نسبت به دیگر برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب، به موضوعات دقت می کند و این اشخاص از قدرت فکر فعال تر و خلاق تری برخوردارند.

علاوه بر این مسائل، یک برنامه نویس و توسعه دهنده Full Stack به تکنیک ها و محصولات، حساس تر خواهد بود و در ارتباط با تکنیک ها و محصولات، با دقت بیشتری برخورد می کند. همچنین یکی دیگر از مزیت هایی که باعث شده است برنامه نویسان و توسعه دهندگانFull Stack به عضوی ضروری برای هر شرکتی که قصد توسعه برنامه های وب را دارند، تبدیل شوند این است که این افراد می توانند نظرات خود را نسبت به محصول یا طرح داشته باشند. همچنین، یک برنامه نویس و توسعه دهنده Full Stack می تواند به همه افرادی که در تیم برنامه نویسی وب فعالیت می کنند، کمک کرده و هزینه های فنی ارتباطات تیمی را کاهش دهد. علاوه بر این، توسعه دهندگان و برنامه نویسان وب در صرفه جویی وقت و انرژی بسیار تاثیر گذار هستند. در نتیجه، بسیاری از توسعه دهندگان و برنامه نویسان Full Stack کارآفرین یا شرکای فنی در شرکت های نوپا می شوند.

مزایای Full Stack Developer
  • معایب Full Stack Developer

به دلیل توسعه افقی فناوری، برخی از توسعه دهندگان و برنامه نویسان Full Stack نمی توانند در یک مهارت متخصص باشند. بسیاری از آن ها که پیش خود فکر می کنند که یک برنامه نویس و توسعه دهنده Full Stack هستند و ادعا می کنند که در این حرفه از مهارت بالایی برخوردار هستند، به میزان کمی با مهارت هایی که یک برنامه نویس و توسعه دهندهfrontend یا backend موفق با آن ها آشناست، آشنایی دارند.

نحوه تبدیل شدن به یک Full Stack Developer چیست؟

اگر علاقه مندید که بدانید که چگونه به یک توسعه دهنده و برنامه نویس Full Stack موفق تبدیل شوید، باید مهارت های وسیع و گسترده ای کسب کنید. یک برنامه نویس و توسعه دهنده Full Stack واجد شرایط باید دانش و قابلیت های کاربردی برای همه جنبه های درگیر در ساخت برنامه داشته باشد. در زیر لیستی از مسائلی که یک برنامه نویس و توسعه دهنده Full Stack باید با آن ها آشنا باشد، تهیه کرده ایم.

زبان های برنامه نویسی
  • زبان های برنامه نویسی

اگر بخواهید که به یک برنامه نویس و توسعه دهنده Full Stack موفق تبدیل شوید باید در چندین زبان برنامه نویسی مثل Perl، Ruby، Python، C#، PHP، JAVA مهارت داشته باشد. زیرا اکثر کارهایی که باید به عنوان یک برنامه نویس و توسعه دهنده Full Stack انجام دهید، باید به این زبان ها نوشته شوند. ممکن است که دیگر برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب به یادگیری چنین زبان هایی نیاز نداشته باشند اما اگر بخواهید که به یک برنامه نویس و توسعه دهنده Full Stack موفق تبدیل شوید، باید طیف مهارت های خود در زبان های برنامه نویسی را گسترده کنید.

  • از کتابخانه های شخص ثالث استفاده کنید

زبان های توسعه محبوب مثل JAVA، Python، Hibernate و MyBatis به طور کلی با یک فریم ورک خوب همراه هستند.

  • تکنولوژی Front-End

فناوری و تکنولوژی Front End در توسعه پروژه و محصول امروزی از اهمیت بالاتری برخوردارند. علاوه بر ویژگی های محصول، تجربه کاربری نیز یکی از معیارهای آزمایش موفقیت یک محصول است. در نتیجه برای آن که بتوانید به یک برنامه نویس Full Stack موفق تبدیل شوید، باید با مهارت خود را در زمینه تکنولوژی و فناوری Front-End افزایش دهید.

نظرات کاربران